Møbelflet

Name
Maria Bærtelsen
Education degree
Kandidat
Fagfelt
Design
Institute
Architecture and Design
Program
Furniture Design - Products, Materials and Contexts
Year
2019

Møbelflet med papirgarn står stærkt i den danske møbeltradition. Et håndværk der er en del af vores kulturarv, både som håndværk, men også som et æstetisk greb.

Vi kender alle de gamle, klassiske møbler med flettet sæde. Vi genkender følelsen af at sidde på et sådan sæde, knirkelyden det giver, når snorene glider mod hinanden og minderne de vækker i os.   Flet kan have en ligeså stor værdi i nydesignede møbler som i de gamle klassikere, vi kender.

I dette møbel er flettets funktion og æstetiske værdi i fokus. De klassiske fletmønstre nytænkes og udvikles til et innovativt og tidssvarende mønster.

Materialet papirgarn og det vævede mønster, tilfører bænken en dybde og sanselighed som er essentiel i koblingen mellem møbler og mennesker.

Bænkens design passer ind i mange forskellige hjem, rundt om spisebordet, i soveværelset eller i entreen.

 

Ud af de 17 verdensmål har jeg arbejdet med følgende:

Mål 11.4 Styrke indsatsen for at beskytte og bevare verdens kultur- og naturarv.

Flet er et gammelt håndværk der fortæller os om vores fortid, det er et vidne om et menneskes grundlæggende natur som et skabende og kreativt væsen. Denne håndværksteknik fortæller ikke kun noget om mennesker, men også om den møbeltradition og -historie vi er en del af i dag. Det er derfor et håndværk der skal bevares for eftertiden.

 

Mål 12: Ansvarligt forbrug og produktion.

Dette punkt handler om at tage ansvar for de produkter og ressourcer vi forbruger og producerer. Jeg har arbejdet med dette mål ved at søge mod et produkt der benytter sig af bæredygtige og produktionsansvarlige løsninger samt reducerer affald ved brug af disse.

.
.
.
.
.
.

The Royal Danish Academy supports the Sustainable Development Goals

Since 2017 the Royal Danish Academy has worked with the Sustainable Development Goals. This is reflected in our research, our teaching and in our students’ projects. This project relates to the following UN goal(-s)