Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Bolig(re)former omkring år 1900: Kooperativer og kunstnerhjem

Dato
11.01.2022
Tidspunkt
15:00 - 16:30
Adresse
Online via link: https://kglakademi.zoom.us/j/61920959818

I løbet af efteråret 2021 præsenterer Det Kongelige Akademi en forelæsningsrække om tidlig moderne arkitektur (1750–1900). I denne forelæsning vil ph.d.-stipendiat ved Institut for Bygningskunst og Kultur, Anne Pind forelæse om boliger omkring 1900-tallet.

Tiden omkring år 1900 er præget af stærke sociale bevægelser i Danmark og Europa. Kvindebevægelsen kæmper for stemmeret, blød klædedragt, ejendomsret og adgang til uddannelse. Arbejdere organiserer sig for at forbedre deres kummerlige levevilkår i byerne og etablerer en andelsboligbevægelse, der kan bygge sunde alternativer til klaustrofobiske kælderværelser og karreer af spekulationsbyggeri i Københavns brokvarterer. 

I Norden, Tyskland og England samler idealer om et naturligt, frit, kropsligt og skabende liv sig omkring reformbevægelsen, en modbevægelse til industrialiseringens hastige og fremmedgørende omdannelse af by og landskab. Reformbevægelsen indbyder kvinderne til at befri sig for korsettet og besynger gymnastiske øvelser, plantebaseret kost og solen som livgiver – og bakteriedræber.

Også kunsten bevæger sig ad nye slyngede stier. Jugendstilen æstetiserer hverdagslivet og trækker planteriget ind i byen, boligen og interiøret. Ideen om 'det totale interiør', et liv i pagt med kunsten undersøges af tidens arkitekter og kunsthåndværkere; i de skandinaviske lande med lokale håndværkstraditioner og materialer. Igennem dansk skønvirke, hvor kunstarternes adskillelse synes at ophæves til fordel for en tværdisciplinær fælles podning, kommer flere kvinder på banen både som formgivere, udøvende kunsthåndværkere og håndværksmestre.

Carl Larsson, Når børnene er lagt i seng. Fra Ett hem, 1895. Foto: Cecilia Heisser / Nationalmuseum. Creative Commons.

Hjemmet dyrkes i stigende grad som skønhedssøgende bolværk mod en verden i forandring og Karin og Carl Larssons hjem er et boligromantisk ideal. Eller blændværk, hvis man spørger August Strindberg. Den svenske filosof Ellen Key vil også gøre op med historicismens overforbrug med den instruktive bogudgivelse 'Skønhed for Alle' (med forside af Carl Larsson), der politiserer hjemmet som en lille model af samfundet. 

Mens vitalismens malere dyrker antikkens krops- og maskulinitetsidealer, opbygger den danske kvindebevægelse landets største privatejede bogsamling i København og opfører eget hus tegnet af Ulrik Plesner. Kvindelige Læseforenings hus bliver et samlingssted for kvindebevægelsen i Skandinavien, og bogsamlingen med over 30.000 titler anderkendes i dag som forløber til det moderne folkebibliotek. Blandt de danske mandlige arkitekter debatteres arkitekturens fortid og fremtid heftigt foranlediget af en stigende interesse for den anonyme arkitektur og landbokultur, en interesse der leder til frem til etableringen af Frilandsmuseet, der åbner i 1902 nord for København.