Name
Nikoline Leth Jepsen
Education degree
Kandidat
Fagfelt
Architecture
Institute
Architecture, Urbanism and Landscape
Program
Architecture & Landscape
Year
2022

At komme ANDETSSTEDS - En ny park i Nordhavn fremkaldt gennem en feministisk spatial praksis

Projektet søger igennem en feministisk spatial praksis en ny tilgang til parkudvikling, der arbejder tidsligt, dynamisk og inddragende, som et modsvar til den voksende ulighed vi ser i skabelsen af byens offentlige rum. Resultatet er en strategi for udviklingen af den kommende park på Nordhavnstubben der tænker alle typer borgere ind og som udvikler sig over tid, frem for at være færdig fra start. Det er både en bottom-up og top-down strategi hvor parken bliver fremkaldt i samskabelse mellem borgerne og institutionen.

Projektet ligger sig i feltet mellem landskabsarkitektur, byplanlægning og bygningskunst – og er et resultat af sammenlægningen af kandidatprogrammerne Landskab og Arkitektur, Rum og Tid i samarbejde med Anne Sofie Lok.  

Udviklingen af strategien og helhedsplanen tager afsæt i eksperimenter udført på Nordhavnsstubben fra januar – maj. Nedenstående viser et udsnit af vores resultater og indsamlinger:

1
/13
Programintentioner - Arkitektoniske og sociale
Helhedsplan år 40 - Eksempel på parken udviklet implimentering af strategierne
30 år efter strategien er implementeret
20 år efter strategien er implementeret
10 år efter strategien er implementeret
Kanten - År 0
Kanten - År 35
Kanten - År 50
Lærende byplanlægning
Fire forskellige beplantningsstrategier
Fugletårnet og kanten - År 40
Urørt zone og selvtrådte stier - År 40
Fællestedet og hovedstien - År 40
Kontekst - Nordhavn
Urørt zone - År 25
Urørt zone - År 35
Urørt zone - År 75
Fællesstedet i landskabet
Fællestedets- År 20
Fællestedets- År 21
Fællestedets- År 35
Fællesstedet - Det modulærer system
Fællesstedets som centrum for samtalen mellem borgere og institution.
Modelarbejde i kinetisk sand - oversat til pointclouds. Brugt som forstudier af landskabet til udviklingen af helhedsplanen.

The Royal Danish Academy supports the Sustainable Development Goals

Since 2017 the Royal Danish Academy has worked with the Sustainable Development Goals. This is reflected in our research, our teaching and in our students’ projects. This project relates to the following UN goal(-s)