Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Modul 3 - Design som strategi og marked

Modulet giver en indføring i at arbejde med design i et planetært perspektiv, hvor design er et redskab til bæredygtig forandring på individ-, organisations- og samfundsniveau. Undervisningen fokuserer på, hvordan nye planetære designprincipper i kombination med indsigter fra systemisk ledelse kan bidrage til transformativ organisations- og forretningsudvikling.

Modulet er orienteret om de strategiske niveauer i organisationer, hvor nye tilgangsvinkler inden for planetær designudvikling er et redskab til at udvikle nye visionerog forretningsområder og til at fremme social og miljømæssig bæredygtig organisationsforandring.

Designtilgange er karakteriseret ved deres evne til at løse problemer, være brugercentrerede og fremtidsfokuserede. Derudover giver designmetoder mulighed for at reagere og handle hurtigt på ændrede markedsforhold og samfundsudfordringer. På modulet introduceres du til nye tilgange indenfor planetær designudvikling, designledelse og brandledelse. I kombination med perspektiver fra systemisk ledelse bliver du klædt på til at kunne facilitere bæredygtige design-, forretnings- og forandringsprocesser.

Det får du ud af modulet 

  • Du får overblik over nye planetære designtilgange til at lede og forankre bæredygtige forandringsprocesser i din organisation. 
  • Du bliver introduceret til konkrete metoder inden for designledelse og brandbaseret ledelse til at bruge design som redskab til bæredygtig forretnings- og organisationsudvikling.
  • Du får indblik i nye metoder inden for systemisk ledelse, herunder TEAL-ledelse, eksistensfilosofi og oprindelige visdomstraditioner og deres mødeflader med planetær designtænkning
  • Gennem uddannelsens retoriske spor lærer du at argumentere for brug af designtilgange til bæredygtig forandring på både individ,  organisations- og samfundniveau. 

 

 

Undervisning og sessioner

Uddannelsen består af en række 2-dages seminarer, og undervisningsformen veksler mellem forelæsninger, diskussion, refleksion, workshops, kollokvier, individuelle opgaver, gruppearbejder og feedback. Vi forsøger at relatere uddannelsens indhold til dine egne praksisbaserede erfaringer og arbejdsliv.

Datoer for sessioner på Modul Design som Strategi og Marked:

Session 1: fredag 6/9 + lørdag 7/9 2024

Session 2: fredag 4/10 + lørdag 5/10 2024

Session 3: fredag 8/11 + lørdag 9/11 2024

Session 4: fredag d. 6/12 + lørdag 7/12 2024

Deltagere

Uddannelsen henvender sig til dig, der har nogle års erhvervserfaring fx fra virksomheder/organisationer, eller som har drevet eget firma. Eller du er underviser på designskoler og akademier og føler et behov for faglig opgradering. På Master i Design møder du fx: 

  • Designere
  • Arkitekter
  • Designundervisere
  • Andre i design- og innovationsorienterede brancher
Bodil Nordstrøm, Head of Graphic Design, Henning Larsens Tegnestue
Bodil Nordstrøm, Head of Graphic Design, Henning Larsens Tegnestue

Da jeg startede på masteren i design, havde jeg været 14 år i mit fag som grafisk designer. Jeg var begyndt at føle en faglig rastløshed og havde brug for at flytte mig professionelt. Jeg ønskede mere indflydelse – ikke kun personligt, men også for mit fag. Den udvikling blev sat i gang med masteren i design. 

Jeg fandt især innovationsteorier og forretningsudvikling interessante. Her fik jeg lært at værdisætte mit fag økonomisk, og allervigtigst fik jeg en dyb erkendelse af, hvor central en rolle design spiller for at løse globale udfordringer.  

For mig handler det ikke så meget mere om min personlige indflydelse, men om at faget får indflydelse. Det kan jeg med min master i langt stærkere grad påvirke til, at det får. Masteren har startet en både personlig og faglig udvikling, som stadig er i gang. På den måde føles det som om masteren bliver ved med at give.

Programledere og gennemgående undervisere

Udover de gennemgående undervisere trækker uddannelsen på undervisere fra KADK og på eksterne forskere fra andre universiteter samt på førende profiler inden for designbranchen og relaterede erhverv.