Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Whistleblowerordning

 

Det Kongelige Akademi har i henhold til lov om beskyttelse af whistleblowere etableret en whistleblowerordning. Ordningen giver mulighed for, at ansatte og faste samarbejdspartnere har mulighed for at indsende oplysninger om ulovlige eller kritisable forhold uden at skulle frygte for negative repressalier som følge af en indberetning. 

Det er muligt at være anonym i forbindelse med indberetningen.

Oplysningerne skal afgives i god tro, og det forudsættes, at du har viden om eller begrundet mistanke om de forhold, som du oplyser om.

Vi gør opmærksom på, at der kan være adgang til at få aktindsigt i navnet på den person, der indgiver oplysninger, hvis indberetningen ikke er anonym.


Se spørgsmål og svar angående Whistleblowerordningen

Formålet med Whistleblowerordningen

Whistleblowerordningen giver mulighed for, at ansatte og samarbejdspartnere nemt og sikkert kan ytre sig om ulovlige og kritisable forhold uden at skulle frygte for negative konsekvenser. Målet med ordningen er at opdage eventuelle alvorlige fejl og forsømmelser hos Det Kongelige Akademi, som Det Kongelige Akademi ikke får kendskab til via andre eksisterende kanaler.

Ordningen er et supplement til den direkte og daglige kommunikation på arbejdspladsen om fejl og utilfredsstillende forhold.

Hvem kan bruge whistleblowerordningen?

Whistleblowerordningen kan bruges af alle ansatte i Det Kongelige Akademi. Ordningen gælder også for tidligere ansatte i forhold til oplysninger, som vedkommende er kommet i besiddelse af i den periode, personen arbejdede for Det Kongelige Akademi.

Faste samarbejdspartnere og deres ansatte kan også gøre brug af ordningen.

Derudover gælder ordningen for personer, der endnu ikke er begyndt at arbejde for Det Kongelige Akademi og som indberetter oplysninger, der er erhvervet i forbindelse med ansættelsesprocessen eller førkontraktsretlige forhandlinger.

Hvad kan indberettes?

Whistleblowerordningen omfatter kun oplysninger om alvorlige forhold, som er af betydning for Det Kongelige Akademis opgavevaretagelse. Det vil være en konkret vurdering, hvorvidt der er tale om et sådant forhold. Almindeligvis vil det omfatte oplysninger om:

  • Strafbare forhold
  • Grove eller gentagne overtrædelser af lovgivningen, som fx forvaltningsloven, offentlighedsloven og databeskyttelseslovgivningen
  • Grove eller gentagne overtrædelser af forvaltningsretlige principper, som fx krav om saglighed og magtfordrejningsgrundsætningen
  • Grove eller gentagne overtrædelser af væsentlige interne retningslinjer, som fx gaver, tjenesterejser og/eller regnskabsaflæggelse
  • Grove personrelaterede konflikter på arbejdspladsen, som fx chikane
  • Seksuel chikane, fx enhver form for uønsket verbal, ikkeverbal eller fysisk adfærd med seksuelle undertoner med det formål eller den virkning at krænke en persons værdighed, navnlig ved at skabe et truende, fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima.
  • Bevidst vildledning af borgere og samarbejdspartnere

Det betyder samtidig, at oplysninger om følgende forhold typisk ikke vil være omfattet af ordningen:

  • Overtrædelse af mindre væsentlige interne retningslinjer som sygefravær, rygning, alkohol og brug af kontorartikler m.v.
  • Mindre grove personrelaterede konflikter

Sådanne forhold håndteres i andet regi som f.eks. af nærmeste leder, HR & Jura, arbejdsmiljørepræsentanten og/eller tillidsrepræsentanten.

Såfremt oplysningerne ikke falder ind under ordningens anvendelsesområde, vil whistleblowerenheden kontakte dig og vejlede dig om, hvor din henvendelse i stedet bør håndteres.

Hvordan indsender jeg oplysninger?

Du kan indberette oplysninger til Det Kongelige Akademis whistleblowerordning ved at klikke her

Anonymitet

Det er muligt at være anonym i forbindelse med indberetninger til Det Kongelige Akademis whistleblowerordning.

Såfremt du ønsker at være anonym, skal du undlade at udfylde felterne med kontaktoplysninger i forbindelse med indberetningen. Du vil dog blive tildelt en unik id-nøgle, som du skal gemme og bruge i din videre korrespondance med whistleblowerenheden.

Hvem behandler oplysningerne?

Indberetninger modtages og håndteres af Det Kongelige Akademis interne whistleblowerenhed, der består af Chef for HR & Jura Mette Højland Knudsen og specialkonsulent Eva Simoni Lomholdt. I tilfælde af inhabilitet udtræder den inhabile person af whistleblowerenheden i forbindelse med behandlingen af den konkrete sag.

Hvordan behandles indberetninger?

Whistleblowerenheden vil hurtigst muligt og inden for almindelig kontortid, se på henvendelsen og foretage en indledende vurdering af sagen.

Hvis der er grundlag for at gå videre med en henvendelse, iværksætter whistleblowerenheden en nærmere undersøgelse af forholdet. Det vil bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, hvordan sagen bedst muligt håndteres. Det kan fx være relevant at indhente oplysninger fra udvalgte medarbejdere på Det Kongelige Akademi. Der kan også være brug for at stille dig spørgsmål i forhold til at få sagen tilstrækkeligt belyst.

Når sagen er afsluttet, vil den person, der har indgivet oplysninger, blive orienteret herom, medmindre det er i strid med reglerne om tavshedspligt.

Beskyttelse af whistleblowere

De personer, der i god tro indgiver oplysninger til whistleblowerordningen, er beskyttet mod negative repressalier forbundet med indgivelse af selve indberetningen.

Hvis du oplever at blive mødt med negative konsekvenser som følge af en indberetning, kan du rette henvendelse til whistleblowerenheden, din tillidsrepræsentant eller faglige organisation.

Uberettigede repressalier, som følge af en indberetning til whistleblowerordningen, kan udløse erstatning, godtgørelse eller økonomisk kompensation efter de til enhver tid gældende regler herom.

Hvilke rettigheder har whistleblowere og indberettede personer?

De almindelige forvaltningsretlige regler finder anvendelse i forhold til håndtering af indberetninger til whistleblowerordningen. En indberetning vil dog ikke i sig selv medføre, at en whistleblower bliver part i sagen og dermed opnår partsrettigheder.

De indberettede personer vil normalt blive underrettet om indgivelse af oplysninger om vedkommende. Personen vil også modtage underretning, hvis sagen henlægges, ligesom personen vil blive involveret i forløbet, hvis sagen realitetsbehandles.

Databeskyttelsesreglerne finder anvendelse på de indsendte personoplysninger.

Efter databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven har de personer, som Det Kongelige Akademi behandler oplysninger om, en række rettigheder. Det gælder fx retten til at få at vide, hvilke oplysninger, der behandles om vedkommende. Endvidere kan den pågældende gøre indsigelse mod behandlingen af oplysninger, samt anmode om at oplysninger slettes, berigtiges eller begrænses.

Du kan læse mere om Det Kongelige Akademis behandling af personoplysninger her.

Aktindsigt

Der kan være adgang til at få aktindsigt i navnet på den person, der har indgivet oplysninger, hvis indberetningen ikke er anonym.

Oplysninger indgivet i ond tro

Der må ikke bevidst indgives urigtige eller vildledende oplysninger. Indberetninger, der er indgivet i ond tro, kan medføre politianmeldelse, ligesom det kan få negative ansættelsesretlige konsekvenser eller medføre kontraktretlige konsekvenser for den person, der har indgivet oplysningerne.

Offentlighedsordning

Det Kongelige Akademi skal årligt offentliggøre data om den generelle aktivitet inden for whistleblowerordningens område.

For 2022 således:

  • Antal modtagne indberetninger: 0
  • Antal indberetninger, der er realitetsbehandlet: Ikke relevant
  • Antal indberetninger, der er afvist: Ikke relevant
  • Antal indberetninger, der er afsluttet: Ikke relevant
  • Antal indberetninger, der har givet anledning til politianmeldelse: Ikke relevant

De modtagne indberetninger kan kategoriseres inden for følgende områder:

  • Potentielt strafbare forhold: Ikke relevant
  • Overtrædelser af EU-retsakter: Ikke relevant
  • Overtrædelser af love og regler udstedt i medfør af EU-retsakter´: Ikke relevant
  • Tilsidesættelse af forvaltningsretlige principper: Ikke relevant
  • Seksuel chikane: Ikke relevant
  • Anden chikane (anden personrelateret konflikt på arbejdspladsen): Ikke relevant