Uddannelses- og Forskningsministeriet hylder lektor med pris

Dato
Kategori
Indblik

Uddannelses- og Forskningsministeriet har offentliggjort dette års vindere af undervisningsprisen, der skal skabe mere anerkendelse af underviserrollen på de videregående uddannelser. I år går en af priserne på 500.000 kroner til lektor Camilla Hedegaard Møller, der er underviser på Institut for Bygningskunst og Design. 

Hvordan kan man bruge eksisterende byggeri frem for at bygge nyt? Kan design hjælpe mennesker til at leve mere bæredygtigt og sundt? Ifølge lektor Camilla Hedegaard Møller ligger svarene i at kombinere arkitekturens, designets og materialernes verden med andre fagområder og fagligheder, en tilgang hun deler med sine studerende. Camilla Hedegaard Møller er programansvarlig på det tværfaglige internationale kandidatprogram 'Strategic Design and Entrepreneurship', hvor hun sammen med Copenhagen Business School skubber til de studerendes faglige grænser. 

Foto af Camilla Hedegaard Møller
Lektor Camilla Hedegaard Møller er programansvarlig og underviser på Institut for Bygningskunst og Design. Foto: Søren Kjeldgaard

”Som arkitekt og designer er det utrolig vigtigt at forstå de brugere og kunder, man arbejder for, og komme ud af sin egen silo. Man skal være åben over for kritiske spørgsmål,” siger hun. Denne insisteren på åbenhed er en integreret del af undervisningen på programmet, hvor design- og arkitektstuderende deler den kreative tegnesal med økonomi- og analysekyndige businessstuderende. De stiller nemlig kritiske spørgsmål til alt fra værdikæder over materialernes ophav til objektiv data og analyse. Tanken er, at de studerende i undervisningen bliver tvunget til at sætte ord på deres valg, og samtidig får indarbejdet en strategisk forretningsforståelse, der er et vitalt værktøj for fremtidens designere og arkitekter.

Tværfaglig læring baner vejen for godt design

Det er ikke tilfældigt, at Camilla Hedegaard Møller insisterer på at gøre læringen mere tværfaglig, og åbne tegnesalen for andre fagligheder. Som nyuddannet arkitekt tilbage i 2001 blev hun overrasket over, hvor mange mennesker der er involveret i design og planlægning ude i industrien. Af den grund besluttede hun sig for at lave en ph.d. i inddragende processer, og i dag bruger hun sin erhvervserfaring til at forberede de studerende på en virkelighed, hvor mange faktorer har indflydelse på ”det gode design”.

Her er omdrejningspunktet en rummelig tegnesal, hvor alle føler sig trygge til at eksperimentere. 
”I undervisningsmiljøet skal man turde at prøve nye ting. Tegnesalen er et sikkert sted at teste kompositioner og viden," siger Camilla Hedegaard Møller. "Min rolle er at give de studerende modet til at turde – og også fejle. Det kræver en sårbarhed at tage andre med ind i skabelsesprocessen. 

Udviklingsarbejdet forsætter

Camilla Hedegaard Møller er naturligvis stolt over at være blevet tildelt Undervisningsprisen.

”Jeg er meget beæret og taknemmelig over at modtage prisen. Den er ikke alene en anerkendelse af mit arbejde, men også af mine kollegaer på Det Kongelige Akademi," siger hun. "Igennem de sidste år har jeg fået lov at eksperimentere og udvikle nye former for undervisning, der inddrager eksterne og andre fagområder. Med prisen får vi et værdsat tilskud til at fortsætte udviklingsarbejdet på Strategic Design & Entrepreneurship. Det glæder jeg mig til.”

Didaktisk nytænkning og fagligt overskud

Dekanerne for arkitektur og design glæder sig på prismodtagerens vegne. 

”Det er så velfortjent at Camilla Hedegaard Møller modtager årets undervisningspris, og vi er meget stolte af hende, " siger dekan for designuddannelsen, Mathilde Aggebo. "Hun har igennem de seneste år på forbilledlig vis videreudviklet og konsolideret kandidatprogrammet Strategisk Design og Entreprenørskab som både er pædagogisk og didaktisk nytænkende. Det kræver et kæmpe overblik at kunne favne den faglige bredde og forskellighed som programmet rummer. Og det kræver fagligt overskud at få samarbejdet mellem tre studienævn, programmets underviserteam og ikke mindst de studerende til at fungere optimalt. Camilla Hedegaard Møller er med til at vise vejen i fremtidens uddannelseslandskab.” 

”Vi er alle stole over denne pris, både på Camilla Hedegaard Møller og hele det Kongelige Akademis vegne. Det kan se nemt ud når det lykkes, men det kræver stor energi, fingerspidsfornemmelse og talent at forene både danske og internationale studerende fra tre forskellige studieordninger og to videregående uddannelsesinstitutioner i et velfungerende studiemiljø," siger dekan for arkitektur, Jakob Brandtberg Knudsen. "Ovenikøbet i tæt samarbejde med talrige partnere fra erhvervene omkring os. Det er en meget kompleks opgave Camilla Hedegaard Møller løser."