Auditorium 5
Danneskiold-Samsøes Allé 53
1435 København K
Svala Vagnsdatter Andersen forsvarer sin ph.d.-afhandling:
Din skulder, nylon, mit spænde – fetichens væsen og virkning i seksualitet og æstetik.
Dagsorden
13:00 Velkomst og præsentation af ordstyrer, bedømmelsesudvalg og forfatter
13:05 Svala Vagnsdatter Andersen redegør for sin afhandling: Din skulder, nylon, mit spænde – fetichens væsen og virkning i seksualitet og æstetik
13:50 Kort pause
Ifølge bekendtgørelsen om forskeruddannelse kan lederen af forsvarshandlingen give auditoriet tilladelse til at komme med indlæg. Ønsker om dette skal tilkendegives over for lederen i pausen
14:00 Ståle Stenslie, Afdelingsdirektør, tidligere professor, Kulturtanken – Den kulturelle skolesekken Norge
14:30 Lilian Munk Rösing, Lektor, ph.d., København Universitet
15:00 Jakob Ion Wille, Lektor, ph.d., KADK, København (formand for udvalget)
15:30 Eventuelle indlæg fra auditoriet Bedømmelsesudvalget voterer og afgiver indstilling. Afslutning
Bedømmelsesudvalg
Ståle Stenslie Afdelingsdirektør, tidligere professor, Kulturtanken – Den kulturelle skolesekken Norge
Lilian Munk Rösing Lektor, ph.d., Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, København Universitet
Jakob Ion Wille Lektor, ph.d., Institut for Visuelt Design KADK, København (formand for bedømmelsesudvalget)
Hovedvejleder
Troels Degn Johansson Lektor, Institut for Bygningskunst og Design, KADK, København (Leder af forsvarshandlingen)
Afhandlingen er resultatet af et ph.d.-studium finansieret af Det Frie Forskningsråd - Kultur og Kommunikation. Afhandlingen er udført ved Institut for Bygningskunst og Design.
Afhandlingen ligger til gennemsyn for interesserede på Biblioteket for Arkitektur, Design, konservering & Scenekunst, Danneskiold-Samsøes Allé 50, 1434 København K.
Dansk resumé
Med afsæt i en historisk-etymologisk udredning af fetichbegrebet indkredser afhandlingen fetichens ontologiske kvaliteter og anvender den hypotetiske definition til læsning af tekster forfattet af Alfred Binet, Richard von Krafft-Ebing og Sigmund Freud, som har formet tidlig forståelse af seksuelt relateret fetichisme.
Idet definitionen kobles til Gilles Deleuzes virtualitetsbegreb, bliver det muligt at spænde over fetichens interne begrebsparadokser og optegne endnu uprøvede kvaliteter ved fetichfænomenet.
Empiriske bud på, hvad sex og seksualitet er, samt hvad ting kan betyde i seksuel sammenhæng, indhentes gennem interviews med 7 informanter, som leder inspirerende videre til afhandlingens anden teoriafdeling bestående af Slavoj Zizek, Maurice Merleau-Ponty, Steve Finbow og Mario Perniola.
Balletperformancen Interpassivities, udviklet i 2017 i fællesskab med billedkunstner Jesper Just, fungerer som empiriteoretisk indslag. I forbindelse hermed undersøger afhandlingen såvel metodisk som æstetisk nye måder at gøre fetich på. I afhandlingens afsluttende teoriafsnit diskuteres Karl Marx og Prasad Boradkar med henblik på at understrege fetichens seksuelt-æstetiske spektrum samt udkaste bud på æstetisk fetichismes potentiale inden for produktdesign.
English summary
Based on a historical-etymological account of the fetish concept the dissertation outlines ontological qualities of the fetish and uses the hypothetical definition to text readings of Alfred Binet, Richard von Krafft-Ebing and Sigmund Freud, who have contributed to early understanding of sexual fetishism.
Combining the definition with Gilles Deleuze’s virtuality concept the internal paradoxes of the fetich concept will turn out explanatory and pointing at new and not yet reviewed aspects of the fetish phenomenon. Seven qualitative interviews will provide the dissertation with empirical proposals of what ’sex’ and ’sexuality’ is and what objects can mean and do in a sexual context. These results function as inspirational reality before leaping into the second theory chapter consisting of Maurice Merleau-Ponty, Steve Finbow, Slavoj Zizek, and Mario Perniola.
The ballet performance Interpassivities co-produced in 2017 with visual artist Jesper Just will serve as an empiricist-theoretical feature. In connection to the artistic contribution, new ways to do fetish aesthetically and methodologically will be examined. A final theory part present a discussion of Karl Marx and Prasad Boradkar in order to emphasize the sexual-aesthetic spectrum of the fetish as well as sketch potential ideas for the use of aesthetic fetishism in product design.