Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Afgangsudstillingen på Det Kongelige Akademi viser, hvordan en bæredygtig fremtid kan se ud

Dato
19.06.2023

Det Kongelige Akademi præsenterer mere end 250 projekter på afgangsudstillingen: NEW Design & Architecture, der åbner den 23. juni 2023. 

Tilgangene til vores samfund og dets udfordringer spænder vidt, når Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering åbner årets afgangsudstilling på fredag med over 250 projekter af de nye designere og arkitekter.

Afgangsprojekterne har fokus på social og grøn bæredygtighed, og de har stillet spørgsmål som:

  • Hvordan kan arkitektur vise veje til at genopbygge samfund, der har været udsat for krig, med afsæt i ruinerne i Mosul?
  • Hvordan kan design inspirere til inklusion – og identitetsmæssig mangfoldighed ved at skabe en ny forståelse for arabisk queer kultur i vestlig mode?
  • Kan designere hjælpe med at skabe bedre accept af den forandring, kroppen gennemgår under alvorlig sygdom ved at skabe et møbelsystem med spejle på et børne- og ungeafsnit på Rigshospitalet?


Siden 2016 har de studerende arbejdet med FN’ Verdensmål, og fælles for afgangsprojekterne er, at de gennem stærke kunstneriske greb viser veje mod en mere bæredygtig og mangfoldig fremtid. De har alle en unik og overbevisende formgivning og forståelse for kontekst.

Rektor Lene Dammand Lund siger: ”Et besøg på årets afgangsudstilling efterlader én motiveret og med fornyet energi. Hvert og ét af projekterne har potentiale til at medvirke til de ændringer i vores vaner og kultur, der er centrale for at komme i mål med den nødvendige omstilling, som FN’s Verdensmål også anviser vejen for.”

Flere af afgangsprojekterne er lavet i samarbejde med offentlige og private virksomheder og med input fra andre fagligheder.

”De studerende arbejder med formgivning og taler ind i erhvervslivet med konkrete løsninger på arbejdsmarkedets behov. Det er meget overbevisende og lovende for fremtiden,” siger Lene Dammand Lund.

Som noget nyt præsenterer udstillingen en ”Wall of UN Projects X Det Kongelige Akademi”, inddelt efter FN’s verdensmål, hvor man kan få overblik over alle de projekter, der relaterer sig til de enkelte mål. 


Åbningstider: 23. juni – 9. juli og 31. juli. – 17. aug.  Alle dage kl. 10-17.
Adresse: Meldahls Smedie, Danneskiold-Samsøes Allé 51, København K.

 

For yderligere info:
Kontakt Akademiet for særomvisning i udstillingen og interviews med studerende samt dekaner og rektor. 

Pressekonsulent Inge Henningsen 
E: Inge.henningsen@kglakademi.dk, M: 4170 1533 

Charlotte Kjærholm Pedersen
E: chpe@kglakademi.dk, M:4170 1974 

Pressebilleder kan findes her

Se den fulde oversigt over kandidater og søg på specifikke fagområder her

Eksempler på projekter 

Shwan Soran Ali: “Reconstructing the postwar urban fabric in Mosul” 

Med udgangspunkt i Mosul, Irak, har Shwan Soran Ali undersøgt, hvordan man kan genopbygge en by i ruiner, uden økonomisk kapital. 

Mosul var ligesom resten af det nordlige Irak besat af ISIS frem til 2018, hvor byen var udsat for massivt bombardement og store dele af byen ligger fortsat i ruiner. Omkring 100.000 fordrevne indbyggere bor i flygtningelejre 70-80 km fra byen, og kører dagligt til byen for at arbejde. 

Shwan Soran Ali har udarbejdet et forslag til, hvordan man kan genopbygge byen. Han kommer med bud på, hvordan sten og andet affaldsmateriale kan bruges som byggematerialer. Idéen er ikke at skabe et spritnyt centrum, men at bevare, restaurere og genopbygge med de 50 mio. tons byggeaffald, krigen har skabt. 

I den forbindelse har han udarbejdet en guide til brug af byggeaffald, der kan bruges i alle krigsramte byer. 

Sarkis Dersahakian: ”The Witnesses” 

Hvordan kan modedesign inspirere til inklusion – og identitetsmæssig mangfoldighed? 

Sarkis Dersahakian tager afsæt i sine kulturelle rødder som queer i Beirut og bruger mode som en kulturel indikator for at skabe en ny forståelse af det arabiske i Vesten. 

Han viser, hvordan mode kan kommunikere og rumme langt mere diverse oplevelser af identitet og kulturelt tilhørsforhold end vi er vant til at se i den vestlige modebranche. Det gør han bl.a. gennem arabiske koncepter om glamour camp og individualitet. 

Samtidig arbejder Sarkis ud fra en bæredygtig tilgang, hvor han benytter kasserede materialer og giver dem ny værdi blandt andet ved at tilføre arabisk designæstetik.

Sheila Koyo Møller og Majse Marie Nørhald: ”Energy storage - collective resource consciousness” 

Hvordan kan arkitektur fungere som en katalysator for den grønne omstilling ved at synliggøre vores ellers skjulte energiforbrug? 

Sheila og Majse foreslår at bygge tre ”stenhuse” i forbindelse med omdannelsen af Frederiksberg hospital til boligområde. Husene indeholder en søjle i midten af energiopladende sten fra vedvarende energi, som vil udgøre forsyningskilde til området. 

Udover at gøre forsyningsnetværket synligt, er husene også indrettet med fællesfaciliteter som vaskeri, køkken og værksteder, hvor man kan reparere tøj eller andre genstande. Husene skal derfor få folk til at tænke på, hvordan vi bedst forvalter vores ressourcer. 

Isabella Jin Kjær Jensen og Selma Tas: ”Discover Diabetes – Home Test”  

Kan design forebygge sygdom ved at gøre det simpelt at teste mod diabetes 2?

Cirka 322.000 mennesker har type-2 diabetes, mens omkring 100.000 endnu ikke ved, at de har det og 480.000 mennesker har forstadie til sygdommen. Og det er alene i Danmark. 

Selma og Isabella har i deres afgangsprojekt arbejdet med at skabe et enkelt og intuitivt testkit, der kan identificere både forstadier og selve sygdommen. Gennem en urinprøve kan brugeren få svar på, om omlægning af livsstil kan forebygge diatetes 2, hvis man har forstadie til sygdommen.

Testkit’et er udarbejdet i et simpelt og brugervenlig design, der gør anvisningen let at forstå og testkit’et nemt at bruge. Idéen er udarbejdet i samarbejde med Novo Nordisk Fonden, og designet er grebet sådan an, at det kan sendes i en anonym flatpacking brevform og resultatet aflæses via en app. 

Mathilde Juul Ipsen og Louise Agth Lindstrøm: ”Bodies in Transformation” 

På det nye børne- og ungehospital, Mary Elizabeth – Riget for børn, unge og gravide, har to designstuderende undersøgt, hvordan godt design kan være en vigtig del i processen i at acceptere en forandret krop. 

Gennem samtaler med unge, der har gennemgået et sygdomsforløb og sygeplejersker, har de udarbejdet en række spejle, som kan hjælpe patienten med at acceptere deres nye udseende. 

På en vandret og lodret knagerække har de studerende lavet et spejlsystem, der tager hensyn til den enkeltes behov. Det store spejl består af fire låger, der kan åbnes, så patienten kan se sig selv i det omfang, hun/han ønsker, og de håndholdte spejle er placeret i en højde, så siddende og kørestolsbrugere selv kan nå dem. 

Patienten kan dermed bruge møblet til at skabe et intimt rum et sted, der ellers kan virke fremmedgørende. 

Cecilie Høgsberg Knudsen og Karoline Kjerkegaard Kristensen: ”Vestre Stationsvej 8-10, Odense” 

Hvordan kan en ældre – og udskældt - kontorbygning i Odense midtby omdannes, så man bæredygtigt kan give den en nutidig funktion som skaber kulturel værdi i byen?

Cecilie og Karoline har arbejdet med en moderne kontorbygning fra efterkrigstiden af Jørgen Stærmose, der ligger i den gamle Vesterbro-bydel i Odense – og har været ubrugt i flere år. 

Frem for at rive ned, ønsker de at restaurere, og de benytter bygningens dybe rum, som er vanskelige at bruge i forhold til nutidige krav til kontorer, ved at omdanne bygningen til et kulturhus for dans og bevægelse. Samtidig inviterer de byboerne ind i bygningen ved at ændre indgangspartiets placering og form ud mod en åben plads.