Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Arkitektuddannelse kåret som en af verdens mest innovative

Dato
24.02.2021
Kategori
Uddannelse og studieliv

Kandidatprogrammet Architecture and Extreme Environments sender arkitektstuderende på feltarbejde i nogle af klodens mest ekstreme klimaforhold, hvor de udvikler skræddersyede, lokale arkitekturløsninger. Uddannelsen har nu vundet en pris som en af de mest innovative og pædagogisk inspirerende i verden.

Den internationale sammenslutning af arkitekter – International Union of Architects (UIA) – har netop kåret kandidatprogrammet ”Architecture and Extreme Environments” fra Det Kongelige Akademi, som én blandt fire af de fremmeste arkitektuddannelser i verden.

Prisen ”The UIA Innovation in Architectural Education Award” bliver givet til udvalgte frontløbere, der formår at nytænke samspillet mellem pædagogik og udviklingen af bæredygtige arkitekturløsninger i uddannelsen af fremtidens arkitekter. Prisen bliver overrakt ved UIA’s verdenskongres til juli.

Juryen begrunder kåringen af ”Architecture and Extreme Environments” således: ”I tæt samarbejde med lokale befolkningsgrupper bosat i ekstreme miljøer forskellige steder i verden, involverer uddannelsen på imponerende vis alle FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling – samtidig med, at den demonstrerer stor forståelse for miljøspørgsmål og integrationen af forskning i design.” 

Uddannelse under ekstreme forhold
I spidsen for uddannelsen står arkitekt og lektor David Garcia, der har grundlagt og stået bag programmet de seneste seks år. Uddannelsens pædagogik baserer sig på, at de studerende undersøger og udvikler stedsspecifikke løsninger på nogle af de klima-, miljø- og ressourceproblemer, som lokalbefolkningen kæmper med i dagligdagen. Denne metode udvikler de kommende arkitekter i at være innovative og kunstneriske i samarbejde med eksperter og lokale brugere. 

De studerende på programmet har bl.a. undersøgt klimamæssige og geografiske forhold og arbejdet med forslag til nye, bæredygtige teknologier og lokal arkitektur så forskellige steder som Manaus i Amazonas regnskov og Longyear-byen i Svalbards isnende kulde. 

”Jeg er meget stolt over at have fået denne pris, den er en vigtig anerkendelse af de studerende og deres enorme engagement i at opfinde nye og mere bæredygtige måder at designe vores samfund på, " siger David Garcia. 

Studieprojekt, Manaus i Amazonas: En studerende tester facadeelementer lavet af lokal flora. Elementerne køler bygningen ned.

Originalt tænkede arkitekter skal bidrage til fremtidens bæredygtige samfund
Jakob Brandtberg Knudsen, dekan for Arkitektur på Det Kongelige Akademi, er ligeledes meget glad for kåringen: ”Prisen hædrer kombinationen af en overbevisende pædagogisk praksis og banebrydende bud på udformningen af en bæredygtig fremtid, " siger han. "Det bliver ikke flottere for en uddannelses- og forskningsinstitution som Det Kongelige Akademi, hvis kerneområde er at uddanne dygtige og originalt tænkende kandidater, som kan bidrage til at forme fremtidens bæredygtige samfund.”

Studieprojekt, Svalbard: En studerende har opfundet et system, der genererer miljøvenlig elektricitet vha. lokal salt og zink.