Om programmet
Programmet er del af arkitektuddannelsens 3-årige bachelorforløb. Læs mere om programmets faglige indhold og opbygning her.
På Helhed og Del vil den studerende opbygge kompetencer til at reflektere selvstændigt, analysere, formgive og foreslå løsninger på komplekse faglige problemstillinger. Det sker via et fokus på forholdet mellem fagets kunstneriske intention, aktuelle samfundsmæssige udfordringer, materialer og teknologier.
Helhed & Del er formet som et intensivt og ambitiøst forløb. Alle semestre består af henholdsvis idé-genererende og formgivende workshops (der har vinduet som tema) og af en semesteropgave, der introducerer uddannelsens forskellige fagområder. Semestrene understøttes desuden af workshops i dagslys. Gennem det treårige forløb tones det stadig mere mod samspillet mellem bygningskunst og design. Boligen er central på studiet, både i form af enkeltbygninger og som samlede anlæg. Bygninger med særlige funktioner kommer også i fokus. Af tidligere opgaver kan nævnes: ”Kirke i Nordhavn”,” Søfartsmuseum i Svendborg” og ”Arkitektskole i Kalundborg” – alle med et komplekst program.
Det er målet for Helhed & Del at give den studerende almene kompetencer i analyse, programmering, skitsering og projektering. Herunder får den studerende viden om fagets tradition og historie, om byggeteknik, konstruktion og materialer. Helhed & Del har oprettet en grundskole i tegning på første år og har desuden generelt undervisning i redskabsfag, tegning, grafisk tryk og IT.
På studiet opøves der særlige kompetencer i arkitektonisk gennemarbejdning, detaljering og projektering og i brug af designmetoder og digitale teknologier, herunder digital fabrikation (eksempelvis CNC). Der bliver arbejdet særligt med at træne den analoge rumlige skitsering, der kan støtte designprocessen og den hurtige visuelle kommunikation. De samfundsmæssige udfordringer med bæredygtig udvikling og digitaliseringen af fagets processer og metoder indgår centralt i undervisningen. Ved at rammesætte udfordringer opnås arkitektonisk kvalitet og herigennem bæredygtighed og ressourcebesparelser.
Forskellige sider af faget bliver trænet gennem arkitekturøvelser, rum- og formøvelser, projektering - og værkstedsøvelser. Der løber en rød tråd gennem alle opgaver og videre til en større, generel diskussion i faget og i arkitekturhistorien. På den måde lærer den studerende at navigere og at forme sin egen position i faget. Undervejs vil tvivl, frustration og det at lave fejl være en del af processen mod at blive en dygtig arkitekt. Det hjælper vi den studerende med. Det er nemlig udviklende, sundt og godt og en del af Helhed & Dels DNA.