Tirsdag den 15. marts sparkede KADK en stor intern dialogproces i gang for at få medarbejdere og studerendes input til, hvordan KADK kan styrke arkitekt-, design- og konservatorskolen når store økonomiske nedskæringer venter forude: KADK skal i de kommende år spare 38 pct. på undervisningen hvilket er en både udfordrende og kompleks opgave - men den åbner også op for positive forandringer og effektiviseringer på institutionen.
Med dialogprocessen vil KADK mobilisere alle kreative kræfter på de tre skoler, så vigtig detailviden og innovative forslag kommer til at danne et solidt grundlag for fremtidens KADK.
”Vi har i den seneste tid lyttet grundigt til ris og ros fra vores omverden og fra erhvervslivet. Vi tager deres ønsker seriøst og arbejder videre med deres anbefalinger om, hvad vi skal gøre og hvor vi har forbedringspotentiale, fx i forhold til at få vores kandidater hurtigere i job. Med den interne dialogproces retter vi nu ørerne mod medarbejdere og studerende og beder dem om at byde ind med løsninger i den proces, der løber over de næste måneder, så vi i fællesskab kan skabe et stærkt, kunstnerisk og levedygtigt KADK for fremtiden.”
Ud over oplæg fra rektor Lene Dammand Lund og prorektor Svend Lawaetz, fortalte faglederne for de tre skoler Mikkel Scharff (Konservatorskolen), Mathilde Aggebo (Designskolen) og Arkitektskolen (Peter Thule Kristensen) om deres tanker og visioner for de tre skoler – og om, hvilke styrker og egenskaber det er vigtigt at fastholde i processen, som skal mobilisere de interne, kreative kræfter på KADK.
Det foregår bl.a. på interne workshops, hvor repræsentanter for forskere, undervisere og studerende sammen skal finde frem til gode, produktive svar på spørgsmålene: "Hvordan får vi hurtigere vores kandidater i arbejde" og "Hvordan får vi bedre undervisning, forskning og kunstnerisk udvikling for færre midler?"