Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Kvote 2

Om kvote 2 på design

60% af studiepladserne er afsat til kvote 2.
Ansøgningsfristen for kvote 2 er 15. marts kl. 12.

 

I kvote 2 skal du deltage i et optagelsesforløb, der består af følgende trin:

1. En ansøgning på optagelse.dk 
2. En digital prøve (1 dag) med forberedelse
3. En optagelsesprøve med et interview på campus for inviterede (1 dag)

Ca. 110 ansøgere med det højeste samlede pointtal fra den digitale optagelsesprøve til optagelsesprøve på campus.

Hvis du ansøger i kvote 2, bliver du automatisk også taget i betragtning til kvote 1, med mindre du har en eksamen, der ikke giver ret til at søge i kvote 1.

Nedenfor kan du læse mere om de tre trin.

Trin 1 - Søg på optagelse.dk

Du ansøger om optagelse på optagelse.dk, som åbner hvert år den 1. februar.
Alle de dokumenter, der er nødvendige for, at vi kan behandle din ansøgning, skal være uploadet inden ansøgningsfristen. Din ansøgning skal være underskrevet og godkendt inden fristen.

Du uploader dokumenter ved at tilknytte dem til din ansøgning. Du tilknytter ved at sætte et flueben, og du skal huske at tjekke, at du har sat flueben ved alle dokumenter. Vi kan kun se dokumenter, som du har sat flueben ved. Det er dit ansvar, at vi kan se dine dokumenter.

Under Adgangskrav i menuen kan du læse hvilken dokumentation, du skal uploade for at dokumentere at du er ansøgningsberettiget.

Du skal ikke uploade CV, motiveret ansøgning, højskolebeviser mv. for at ansøge i kvote 2. Læs under Kvote 2 i menuen for mere information om kvote 2 forløbet.

Du kan søge om optagelse selvom du først bliver student til sommer. Læs om hvordan på optagelse.dk.

Gode råd:

  • Læs vejledningen på optagelse.dk grundigt inden du ansøger. I vejledningen er der både information til ansøgere med danske og ansøgere med udenlandske adgangsgivende eksamener.
  • Ansøg på optagelse.dk i god tid inden ansøgningsfristen. Hvis du søger i god tid har vi mulighed for at kontakte og vejlede dig, hvis der mangler noget i din ansøgning.
  • Kontakt supporten på optagelse.dk hvis du har brug for hjælp til at udfylde din ansøgning.  
  • Læs din kvittering fra optagelse.dk for at sikre at din ansøgning er modtaget og er komplet.
  • Tjek din mail og spamfilter dagligt i ansøgningsperioden. Hvis der mangler noget i din ansøgning sender vi dig en mail og du får en kort frist til at rette op på det.
Trin 2 - Digital prøve med forberedelse

I 2024 indfører vi på designuddannelsen en digital optagelsesprøve som afløsning for hjemmeopgave.

Den digitale prøve foregår online den 7. april fra kl. 9.00-17.00.

Forberedelse:
Før prøven skal du lave et portfolio og en kort video. Få inspiration og se krav i dokumentet nedenfor. 

Din deltagelse kræver, at du har adgang til en computer, og at din internetforbindelse er stabil.

Formålet med den digitale prøve

Formålet med den digitale prøve er at identificere de ansøgere, der senere inviteres til optagelsesprøve i København. De ansøgere med højeste pointtal inviteres. Du skal aflevere opgaver undervejs på fastsatte tidspunkter.

Hvordan tilmelder du dig den digitale prøve?

Alle ansøgere der opfylder følgende krav kan deltage i den digitale prøve:

1. Du har søgt om optagelse til designuddannelsen på optagelse.dk inden ansøgningsfristen 15. marts kl. 12:00

2. Du har tilmeldt dig prøven på MitAkademi inden 1. april. Du kan først tilmelde dig prøven, når du har ansøgt på optagelse.dk. Har du ikke ansøgt på optagelse.dk inden den 15. marts og tilmeldt dig prøven inden 1. april, kan du ikke deltage i prøven og kan ikke fortsætte i kvote 2.

Hvad skal du sørge for inden prøven?
Du skal forberede dig på flere forskellige områder:

  • du skal sørge for at sætte dig grundigt ind i de tekniske krav (flere detaljer i næste sektion).
  • forberede en portfolio og en video, se vedhæftede fil.
  • du skal på forhånd sørge for at have en række materialer til rådighed under prøven, se vedhæftede fil
  • du skal tænke over indretning af en passende arbejdsstation, hvor du både kan arbejde, tage fotos, stille til side osv. Husk at du skal sidde alene i rummet.
  • du skal sørge for redskaber. Vi anbefaler, at du tager udgangspunkt i de redskaber, der virker for dig. Som udgangspunkt må du selv vælge, om du arbejder digitalt eller analogt. Der skal afleveres digitalt i form af pdf.
  • Hvis du har en funktionsnedsættelse og ønsker at ansøge om særlige vilkår, skal du på MitAkademi/forsiden uploade ansøgning og relevant dokumentation.


Overvågning under prøven

Den digitale optagelsesprøve sker online fra din egen computer og din deltagelse overvåges. Overvågning har til formål at forhindre snyd.
Du kan læse mere om overvågning i sektionen: Trin 2 - Digital prøve - tekniske forhold.

Når du går til optagelsesprøve, skal du løse opgaverne selv, og du må ikke modtage hjælp. Det er vigtigt, at du så vidt muligt er alene i lokalet og du må kun forlade dit webcam i forbindelse med en spisepause (30 min.) og ved korte pauser.
Du må ikke arbejde i samme rum som andre prøvedeltagere.


Hvad sker der efter prøven?

Opgaverne bedømmes ud fra bedømmelseskriterierne. Du får besked om dine point, når bedømmelsen er overstået. Hvis du er blandt ansøgere med de højeste points, får du samtidig en invitation til optagelsesprøve i København. Vi sender besked med points og invitationer senest to uger inden datoen for den fysiske prøve.

Trin 2 - Digital prøve - tekniske krav

For at deltage i kvote 2-prøverne på Det Kongelige Akademi skal du bruge nedenstående hardware og software. Du skal desuden have billedlegitimation parat.

  • En computer med mikrofon og webkamera
  • En mobiltelefon eller et kamera som du kan tage fotos med
  • Softwareprogrammet ITX Flex Remote
  • En stabil internetforbindelse (du må ikke bruge mobiltelefon som hotspot)
  • Program der kan lave pdf-filer

 

Bemærk: 
Tekniske problemer med din opsætning eller internetforbindelse, der forhindrer dig i at gennemføre kvote 2-prøven vil betyde, at du mister muligheden for en studieplads i kvote 2 dette år.

Systemcheck – kontroller din opsætning

Når du har tilmeldt dig optagelsesprøven på mit.kglakademi.dk, skal du downloade softwaren ITX Flex Remote og køre et systemtjek på din systemopsætning. Sørg for at du laver systemcheck på den computer, som du skal bruge under prøven. 

ITX Flex Remote virker med følgende styresystemer:

Windows 10
Windows 11
10.15 Catalina (Apple macOS)
11 Big Sur (Apple macOS)
12 Monterey (Apple macOS)
13 Ventura (Apple macOS)

Vi kan ikke garantere, at ITX Flex Remote virker, hvis du bruger en anden version af Windows og macOS eller et tredje styresystem.

Det skal du have parat ved prøvens start:

1. Hardware: 

  • en computer med velfungerende tastatur og mus
  • en fungerende mikrofon, der er klar til lydoptagelse
  • et fungerende webkamera, klar til videooptagelse
  • en mobiltelefon eller et kamera til at fotografere med under prøven


2. Software

For at deltage i kvote 2-prøverne skal du bruge softwareprogrammet ITX Flex Remote, som gør det muligt at skærmdele og optage lyd og billede.

3. Billedlegitimation

Du skal identificere dig med enten dit pas, kørekort eller opholdskort med navn, foto og fødselsdato. Du skal vise dit kort til webkameraet. Sørg for at dække private oplysninger som fx de sidste fire cifre af dit cpr-nummer. 
Viser du ikke et gyldigt id-kort til webkameraet, vil din besvarelse blive betragtet som ugyldig.

4. Stabil internetforbindelse

Det er nødvendigt med en stabil internetforbindelse med en god uploadhastighed.  Du må ikke bruge mobiltelefon som hotspot, da du er ikke sikret en stabil forbindelse og en ordentlig uploadhastighed.

Om overvågning og databehandling

Det er et krav for at deltage i optagelsesprøven, at ansøgerne lader sig optage under prøven. Prøven bliver optaget og gemt. 
Det Kongelige Akademi vil være dataansvarlig for de personoplysninger, der behandles som led i prøven med det formål at forhindre snyd i forbindelse med prøven. 
Der behandles således både identifikationsoplysninger og video/audio optagelser. Behandlingen sker med hjemmel i Bekendtgørelse nr. 120 af 31/01/2023.

Dine oplysninger hverken deles eller videregives til andre, og der forekommer ingen overførsel til tredjelande. Oplysningerne opbevares til optagelsesprocessen er afsluttet, dog maksimalt i 1 år.
Du har ret til at anmode om indsigt i og berigtigelse eller sletning af dine personoplysninger. Du har ligeledes ret til at anmode om begrænsning af behandling , eller til at gøre indsigelse mod behandling samt retten til dataportabilitet. Du har ligeledes ret til at klage til Datatilsynet.

Hvis du har yderligere spørgsmål vedrørende behandling af data, bedes du kontakte Det Kongelige Akademis databeskyttelsesrådgiver på dpo@kglakademi.dk.

Trin 3 - Optagelsesprøve med interview

Optagelsesprøven 2024

 

Prøven foregår den 4. maj i København. Det er ikke muligt at deltage i prøven digitalt fra dit hjem eller andre steder.

Hvad sker der under prøven?

Under prøven skal du løse en række opgaver, der skal vise os dit talent og potentiale for at blive designer. Du vil skulle aflevere opgaver på fastsatte tidspunkter under prøven.

Hvad sker der inden optagelsesprøven?

Ansøgerne med det højeste antal points fra den digitale prøve får senest 14 dage inden prøven en invitation på MitAkademi.
Hvis du har en funktionsnedsættelse og ønsker at ansøge om særlige vilkår, skal du ansøge umiddelbart efter, at du har modtaget vores invitation.
På MitAkademi finder du vigtige informationer om f.eks.:

  • Program
  • Transport, frokost og andre praktiske ting
  • Krav til legitimation
  • Liste over redskaber og materialer, du skal medbringe

Vi sender dig ikke mails med disse informationer, så du skal læse informationen på portalen.

Hvad sker der efter optagelsesprøven?

 

Dine opgaver bliver bedømt samlet i dagene efter prøven.
Senest 1. juni ligger der på MitAkademi besked om dine point inden for de enkelte kriterier. Vi laver også en oversigt, så du kan se, hvor du pointmæssigt ligger i kvote 2-ansøgerfeltet på den uddannelse, du har søgt.
Vi kan ikke fortælle dig, om du vil blive tilbudt en studieplads. Din chance for en studieplads afhænger bl.a. af din placering i ansøgerfeltet, antallet af kvalificerede ansøgere i både kvote 1 og 2, dine egne uddannelsesprioriteringer og hvor mange ansøgere, der optages på andre uddannelser.
Ansøgere der tilbydes studieplads, får e-mail fra os den 26. juli.
Hvis vi tilbyder dig en studieplads, skal du acceptere den inden for en kort frist. 

Kriterier og pointgivning

Hvordan bedømmes dine opgaver?
Alle opgaver bliver diskuteret og vurderet af undervisere på designuddannelsen. To undervisere giver dine opgaver point. Den ene af underviserne er fra det program, du har søgt optagelse på. Bedømmerne er udpeget af designuddannelsens dekan.

En bedømmelse starter med, at der lægges niveau på tværs af besvarelser. Det gør vi for at sikre, at både den første og den sidste besvarelse bedømmes ens. Herefter går den egentlige bedømmelse af hver enkelt besvarelse i gang. De to bedømmere giver et samlet pointtal for hvert kriterie.

Digital prøve:
Formålet med den digitale prøve er at finde frem til de ansøgere, der skal inviteres til den senere optagelsesprøve. Besvarelserne bedømmes over en periode på ca. en uge.

Optagelsesprøve og interviews:
Der er udpeget to bedømmere, der skal give point for opgaverne. Der er også udpeget to undervisere som skal interviewe dig; de giver dig også point. Det er ikke nødvendigvis de samme personer, der interviewer og bedømmer opgaver. Opgaverne bedømmes i ugerne efter optagelsesprøven. Interviews bedømmes  umiddelbart efter.

Hvilke kriterier bedømmes der efter?
Dine besvarelser bliver bedømt efter følgende kriterier:

  • Undersøge og registrere
  • Frembringe og udvikle ideer
  • Udvikle et originalt og nytænkende forslag
  • Behandle og udvikle form, materiale og funktion
  • Formidle og kommunikere skriftligt og visuelt 

Vi ser på relevant brug af både digitale og analoge værktøjer og forventer at ansøgere benytter begge dele i opgaveløsning.

Ved optagelsesprøven kommer du også til et interview. Her skal de to bedømmere vurdere:

  • Din evne til at argumentere, formidle og kommunikere mundtligt
  • Din studieparathed i forhold til designuddannelsen


Pointskala

Pointskalaen er 1-10. Det bedste er 10.

Digital prøve:
De to personer, der bedømmer din opgave skal sammen give dig point inden for hvert kriterie.

Point fra den digitale prøve tæller med i det videre optagelsesforløb. 

Du kan max. få 50 point (5 kriterier x 10 point). 

Optagelsesprøven:
Du får point for dine opgaver inden for de fem kriterier af to undervisere. Du får point ved interviewet inden for de to kriterier af de to interviewere. Til slut lægger vi alle dine point sammen.

Ved optagelsesprøven kan du max. få 70 point (5+2 kriterier X 10 point). Hvis du får laveste point i alle kriterier ved optagelsesprøven, kan du ikke fortsætte i optagelsesforløbet.

Du får 7 ekstrapoint hvis du har fået bronze- eller sølvmedalje til svendeprøven på en erhvervsuddannelse.

Husk at uploade bevis for bronze- eller sølvmedalje fra svendeprøven på optagelse.dk inden ansøgningsfristen. Ekstra point bliver lagt til som det sidste led, før Det Kongelige Akademi indstiller alle ansøgere til optagelse i prioriteret rækkefølge.