Dansk arkitektuddannelse kåret som en af verdens mest innovative
Et kandidatprogram på Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering – sender arkitektstuderende på feltarbejde i nogle af klodens mest ekstreme klimaforhold, hvor de udvikler skræddersyede, lokale arkitekturløsninger. Uddannelsen har nu vundet en pris som en af de mest innovative og pædagogisk inspirerende i verden.
Den internationale sammenslutning af arkitekter – International Union of Architects (UIA) – har netop kåret kandidatprogrammet ”Architecture and Extreme Environments” fra Det Kongelige Akademi, som én blandt fire af de fremmeste arkitektuddannelser i verden.
Prisen ”THE UIA INNOVATION IN ARCHITECTURAL EDUCATION AWARD” bliver givet til udvalgte frontløbere, der formår at nytænke samspillet mellem pædagogik og udviklingen af bæredygtige arkitekturløsninger i uddannelsen af fremtidens arkitekter. Prisen bliver overrakt ved UIA’s verdenskongres til juli.
Juryen begrunder kåringen af ”Architecture and Extreme Environments” sådan:
”I tæt samarbejde med lokale befolkningsgrupper bosat i ekstreme miljøer forskellige steder i verden, involverer uddannelsen på imponerende vis alle FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling – samtidig med, at den demonstrerer stor forståelse for miljøspørgsmål og integrationen af forskning i design.” (UIA)
’Det bliver ikke flottere’
I spidsen for uddannelsen står arkitekt og lektor David Garcia, der har grundlagt og stået bag programmet de seneste seks år. Han har taget sine studerende med på feltture fra Manaus i Amazonas regnskov til Svalbards isnende kulde, hvor de har undersøgt klimamæssige og geografiske forhold og arbejdet med forslag til nye, bæredygtige teknologier og lokal arkitektur.
Jakob Brandtberg Knudsen, dekan for Arkitektur på Det Kongelige Akademi, er meget glad for kåringen:
”Prisen hædrer kombinationen af en overbevisende pædagogisk praksis og banebrydende bud på udformningen af en bæredygtig fremtid. Det bliver ikke flottere for en uddannelses- og forskningsinstitution som Det Kongelige Akademi, hvis kerneområde er at uddanne dygtige og originalt tænkende kandidater, som kan bidrage til at forme fremtidens bæredygtige samfund.”
Undervisning på stedet
Uddannelsens pædagogik baserer sig på, at de studerende undersøger og udvikler stedsspecifikke løsninger på nogle af de klima-, miljø- og ressourceproblemer, som lokalbefolkningen kæmper med i dagligdagen. Den pædagogiske metode udvikler de kommende arkitekter i at være innovative og kunstneriske i samarbejde med eksperter og lokale brugere.
David Garcia siger:
”Jeg er meget stolt over at have fået denne pris, den er en vigtig anerkendelse af de studerende og deres enorme engagement i at opfinde nye og mere bæredygtige måder at designe vores samfund på. Jeg glæder mig til at fortsætte programmets ambitioner sammen med dem og mine medarbejdere.”
Eksempler på projekter
Blandt eksemplerne på studieprojekter, som blev sendt til juryen, er et fra Manaus i Amazonas, hvor en studerende har testet kølefacader lavet af lokalflora. Med afsæt i grundige undersøgelser af lokalområdets biologi designede den studerende et forslag til enbusstation i byenscentrum, hvor over 75 procent afbyggematerialerne bestod af levendeplanter, der kunne afkøle indeklimaet på busstationen.
Et andet eksempel er fra Longyearbyen på Svalbard – samfundet ved Nordpolen, hvor en nærliggende kulmine dagligt leverer sort energi til borgerne. Her har en studerende opfundet et facadesystem af genanvendt plast, der genererer alternativ og miljøvenlig elektricitet, ved at lade kobber- og zinkstrimler reagere med lokalt salt samtidig med, at elektriciteten oplyser facaden.