VED VEJS ENDE - P2X RØDBYHAVN
Som afgangsprojekt har vi beskæftiget os med P2X. Anlægget er placeret nær Rødbyhavn og den nye Femern Bælt-forbindelse. I det interessante krydsfelt mellem tunnel, by, land og hav tager opgaven afsæt, og har til formål at foreslå en arkitektur der udforsker potentialet i at betragte området omkring Rødbyhavn som signifikant for oplevelsen af Danmarks nye gateway til Europa.
Lollands energiinfrastrukturelle udvikling har de senere år været præget af overproduktion. Der er de seneste år blevet opsat en stor mængde vindmøller og solceller - delvis på grund af Lollands ekstraordinært flade pandekage-landskab, men også på grund af øens lave befolkningstæthed, der fordrer opsætning af landvindmøller og solcelleanlæg uden gene for beboere. Syd for Lolland finder man desuden havvindmølleparkerne Nysted I & II, som stod færdige i hhv. 2003 og 2010. Investeringen i grøn energi betyder at der på Lolland i dag produceres otte gange så meget elektricitet, som der bruges. På nuværende tidspunkt har Lollands forældede energinet ikke kapacitet til at eksportere den store mængde strøm, og der går dermed en hel del energi til spilde. Denne overskydende energi kan udnyttes til at drive P2X-anlæg, hvor elektricitet omdannes til andre energiformer.
Med ønsket om at udfordre konventionel, moderne byggeskik, tilbydes et ukompliceret konstruktionsprincip.
Ved at etablere et markant landemærke vil anlægget blive en del af Lollands fremtidige kulturlandskab. Et varetegn vil styrke rejseoplevelsen samt tydelliggøre oplevelsen af Lolland som særegent sted.
Den primære konstruktion udføres i Støbt-jord. Et materiale udviklet af os med henblik på at erstatte beton.