Rapport peger på grønne forretningspotentialer for modebranchen

Dato
Kategori
Forskning og innovation

”Take back of Textiles”, et forskningsprojekt under ledelse af lektor Else Skjold fra Det Kongelige Akademi, afdækker store grønne forretningspotentialer for modebranchen i gensalg af mode og tekstil. Det handler om at forstå mode som langvarig og ikke et kortvarigt fænomen.

Modebranchen er blandt de største klimasyndere globalt, og branchens hurtige trend-kultur er årsag til et svimlende ressourcespild. Ifølge Det danske Forbrugerråd Tænk bliver 677 tons usolgt beklædning sendt til affaldssektoren hvert år i Danmark, og danskerne smider i gennemsnit 36.000 tons beklædning ud årligt. Der er derfor presserende behov for at se på nye forretningsmodeller i branchen.

Det gør et nyt forskningsprojekt,”Take Back of Textiles – Design for Circularity in Denmark”, som undersøger et helt nyt forskningsfelt: gensalgsmarkedet for tøj og tekstiler.

”I dag er der meget lidt viden om, hvad der sker med tøj og tekstiler, når de er solgt første gang. Vi er derfor ude i lidt af et pioner-projekt”, siger Else Skjold, forsker i bæredygtig udvikling på Det Kongelige Akademi, ”Det har været en øjenåbner, både for os forskere og for virksomhederne, at der er så store potentialer i efterlivet af mode og tekstil på det cirkulære marked. Det fortæller os, at der er basis for at udvikle langt mere grønne og samtidig lukrative forretningsmodeller ved at se på design-metoder og forbrugeradfærd - og at det er et felt, vi skal forske langt mere i”.

Stigende økonomi i gensalgsmarkedet

Ifølge rapporten fungerer gensalgsmarkedet i bedste velgående blandt forbrugerne, men er ikke modnet som marked for virksomhederne. I rapporten undersøger man modevirksomheden Ganni. Ser man på salg af deres produkter på gensalgsplatformen Trendsales, som er den største kunde-til-kunde platform i DK, var der en udvalgt dag i november 2020 20.500 Ganni produkter til salg. Da disse gennemsnitligt gensælges til 650 kr. når man op på en omsætning på 13,325,000 kr. – som er penge, Ganni ikke får del af.

Hvis virksomhederne begynder at arbejde med gensalg som forretningsmodel, er der derfor både gevinster at hente i forhold til bæredygtighed – men også økonomi.

Samtidig viser rapporten, hvordan forskellige brands skal udvikle hver deres tilgang til lang levetid, og hvordan de skal satse på at skabe – ikke tidløst design, som ofte antaget – men designs, der ligger helt tæt på deres brands DNA. Kunderne ønsker variation, og plads til netop deres egen smag.