Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Sofie Beier er første professor med KADK-designuddannelse

Dato
29.04.2020
Kategori
Indblik

Sofie Beier forsker i typografi og er den første videnskabelige designprofessor på KADK – og i Danmark – med en baggrund som uddannet designer. Videnskab er ikke blot teori om kunst men tilbyder metoder til at løfte den skabende kunst til nye højder, siger hun.

Med udnævnelsen af Sofie Beier som professor MSO har Designskolen på KADK og Danmark fået sin første designuddannede designprofessor. Sofie Beier underviser i typografi og har siden 2005 forsket i skrifttypers læsbarhed.

”Udnævnelsen gør mig virkelig stolt. Det giver enormt meget energi at vide, at min forskning er et vigtigt bidrag til et hjørne af designfaget”, siger Sofie Beier. ”Kombinationen af forskning og designuddannelse hjælper mig til at forstå, hvordan teori og videnskab kan flytte det kreative arbejde og hvilken forskel det gør, hvis man bruger empiri som en del af designprocessen”. 

Forkerte antagelser giver dårligt design
Ifølge Sofie Beier er forskningen i, hvordan mennesker aflæser og interagerer med design, afgørende for udviklingen af faget. Da hun selv gik på Designskolen i 1995-2000, tog uddannelsen mest af alt udgangspunkt i en mesterlæretradition, hvor erfaringer blev givet videre generation efter generation. 

”Meget af den overleverede viden, som traditionelt videregives i designfaget, er baseret på fornemmelser og antagelser. Vi lærte, at en fremgangsmåde var bedre end en anden, uden at nogen havde undersøgt grundigt, om det nu også var sandt, og man kan stadig se ikke-underbyggede antagelser gentaget i den ene lærebog efter den anden. Da jeg i min forskning begyndte at teste nogle af antagelserne i læren om typografi, fandt jeg ud af, at en del af dem er forkerte”, siger Sofie Beier, der mener at forkerte antagelser fører til dårligt design. 

Sofie Beier leder til daglig Centre for Visibility Design

”Hvis man forsøger at løse et problem ud fra en fejlagtig grundpræmis, bliver løsningen sjældent optimal. Jeg tror, mange vil blive overraskede over hvor meget, man rent faktisk kan teste, hvis bare man har de rigtige metoder”, siger Sofie Beier, der blandt andet har undersøgt læsbarheden af bogstavvægte, stregkontraster, bogstavformer og bogstavbredde.

Skrifttyper til svagtseende 
Som en del af sin professorgerning skal Sofie Beier fortsætte opbygningen af Centre for Visibility Design, hvor hun i et tværfagligt team med designere og specialiserede psykologer skaber viden til gavn for kommunikationsdesignere. Et særligt fokusområde i centerets arbejde er skrifttyper designet til svagtseende, men Sofie Beier ser også, at de forskningsmetoder, man benytter i centeret, kan anvendes inden for spildesign og på andre områder inden for grafisk design.  

Nogle fontvægte er mere læsevenlige end andre

”I min egen studietid havde vi ikke denne slags viden. Men viden er en vigtig forudsætning for designeren. I stedet for at gå ud til en kunde og sige: ”Jeg kan mærke, at lilla er rigtigt for dig”, så skal vi udvikle redskaber, der underbygger vores vurdering. Det er en misforståelse at tro, at man kun kan være kreativ i et værksted. Der er enormt meget kreativitet i teori, og hvis man formår at bruge den i sit designarbejde, kan man komme steder hen, hvor man ellers aldrig ville komme”, siger Sofie Beier, der gerne vil have fremtidens designere fra KADK til at udfolde deres kreativitet på baggrund af viden fremfor smag og mode.  

”Den nemmeste måde at designe skrifter på, er at se hvad andre har lavet, og så lave en skrift nogenlunde magen til. Der bidrager man ikke med noget nyt. Hvis vi skal skabe nyt, som er brugbart, skal vi se indsamling af viden som en naturlig del af designprocessen”, siger hun.

Om Sofie Beier

  • Professor MSO i evidensbaseret typografi og grafisk design på KADK
  • Leder af Centre for Visibility Design, KADK.
  • Ph.d. fra Department of Communication, Art & Design, Royal College of Art, London
  • Afgang i grafisk design fra Danmarks Designskole (i dag KADK) 
  • Forfatter til bøgerne ’Reading Letters’ og ’Type Tricks’
  • Skrifttypedesigner