Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Lille Dyb Verden

Navn
Josefine Bols
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagområde
Arkitektur
Program
Arkitektur & Landskab
År
2023

Hvad betyder nostalgi for individ og kollektiv i en tid, hvor monstre forveksles med teknologi og hvor fremtiden er lige så usikker som den er uvis? Moderne nostalgi er en sorg over umuligheden af en mytisk tilbagevenden, over tabet af en fortryllet verden med klare grænser og værdier; men det er når verden reduceres til ét enkelt billede at myter og monstre opstår. 

Lille Dyb Verden finder sted i landsbyen Jugastreni i Transsylvanien. Forbundet af urgamle skove henligger dette sted som en minutiøs brik i Karpaterne, en bjergkæde der strækker sig ind over Rumænien. I udkanten af Jugastreni ligger en juletræsplantage. Juletræerne lejede min far af lokale bønder og et par somre i træk rejste jeg hertil, for at lue træerne. 

Lille Dyb Verden er en sondring mellem tradition og teknologisk udvikling. Det er et portræt af Jugastreni, som jeg gerne vil erindre landsbyen, og en undersøgelse af hvordan afstand og nostalgi har forvandlet dette sted. 

Projektet er ikke anti-modernistisk; nostalgi og modernitet er som Jekyll og Hyde. De er forbundne fordi nostalgi optræder som en udpræget moderne lidelse – et specifikt, moderne symptom og en reaktion på moderne erfaring af tid. 

i. Nostos
ii. Algia
i. Bord 2013
ii. Bord 2023

Min praksis er formgivende; jeg fjerner noget eksisterende og frembringer noget andet. Dette peger på et ansvar: Portrættet er på den ene side dybt personligt men også hele tiden på afstand af den levende landsby. Projektet kredser om dualiteter som land og by, forside og bagside, skaber og monster. 

Gården, markerne, skolen, floderne og skoven fremmanes i kartografi, model, tekstil, ord og tegning. Her tages udgangspunkt i arkitekturens eget sprog: repræsentationsformer der både formidler, påvirker og begrænser, hvordan mennesket ser og forstår verden.

Fremmaning af landsby
Plandiagram

‘Hvordan ser man? Hvor ser man fra? Hvad begrænser synet? Hvad ser man efter? Hvem ser man sammen med? Hvem får lov til at have mere end et synspunkt? Hvem bliver blindet? Hvem bærer skyklapper? Hvem fortolker synsfeltet? Hvilke andre sansekrafter ønsker vi at dyrke udover synet? 
- Donna Haraway

 

Skolen
Køkkenet
Kolonialen
Caloian
Regnvandsritual, Landskabsmodel 1:1
Potemkinkulissens forside
Potemkinkulissens Bagside
Bedstemors Plaid, landskabsmodel
Kande 1:1

Jeg vil gerne vise, at den almindelige verden er mindre, end vi måske går og tænker til hverdag. …I stedet for at blive overvældet af den store verden, så vil jeg finde en lille verden og gøre den dyb. Jeg vil finde et lille sted og lære det at kende. Det kan måske virke verdensfjernt, men jeg tror, at den omsorg og nænsomhed, man begynder at føle for et konkret stykke jord, er en omsorg, der breder sig ud – også i forhold til, hvor vi er klimamæssigt. 

Citat Olga Ravn

Det Kongelige Akademi understøtter FN’s verdensmål
Siden 2017 har Det Kongelige Akademi arbejdet med FN’s verdensmål. Det afspejler sig i forskning, undervisning og afgangsprojekter. Dette projekt har forholdt sig til følgende FN-mål:
Sustainable cities and communities (11)
Responsible consumption and production (12)