Om programmet
Programmet er del af arkitektuddannelsens 2-årige kandidatforløb. Læs mere om programmets faglige indhold og opbygning her.
Fag og indhold
Fag og indhold
På Kunst og Arkitektur underviser vi i en metode, der har til formål at være responsiv over for forskellige typer, kontekster, programmer, forudsætninger og skalaer. I en verden i konstant forandring mener vi, at arkitektens metode bør være både robust og fleksibel, samtidig med at den er selvstændig og drevet af ambitionen om at bidrage til løsninger af tidens store udfordringer. Studierne veksler mellem individuelle opgaver og opgaver der løses på tværs og i fællesskab.
Vi kommunikerer vores arbejde gennem udstillinger og hvert år opfører vi et mindre bygningsværk – et forløb vi kalder 1:1. Det har det pædagogiske formål og hensigt at samle et hold om et fælles mål. De byggede projekter får typisk en stærk værkkarakter og manifesterer en række tematikker og holdninger, og er således en måde at udtrykke sig igennem arkitekturen. Den internationale arkitekturbiennale ”Words and Works” udspringer af miljøet omkring Kunst og Arkitektur og afspejler den måde, vi ser udstillingen som en måde at forblive relevante i samfundsdebatten.
I undervisningen på Kunst og Arkitektur er poetikken central. Poetik er en lang tradition for skriftlig refleksion hvor arkitekter og kunstnere skriver om deres arbejde. Poetikken går på tværs af det enkelte projekt og forbinder de store ideologiske spørgsmål med det konkrete arkitekturprojekt. Vi tror dialogen mellem værket og verden bidrager til at skabe en stærk og langtidsholdbar arkitekturpraksis.
For at forstå bygningskulturen arbejder vi med udgangspunkt i de arkitektoniske typer og bruger dem som værktøj til at diskutere vores kulturelle kontekst. Vi ser typerne som et grundalfabet, der indeholder en stor viden, og ved at studere, transformere og udfordre dem, arbejder vi videre med vores fælles, forandringsværdige bygningsmasse.
Vores mål er, at den studerende lærer at samle de ovenstående forhold i et bygningskunstnerisk udsagn. Vi tror at samfundet mere end nogensinde har brug for arkitekturen.
Opbygning
Opbygning
De studerende på programmet følger to parallelle undervisningsforløb: Poetik og Projekt. Hvert år af den toårige kandidatuddannelse har et tema som skaber sammenhæng mellem de to semestre. Det første år kalder vi Praksis, og det andet år Projektformer. Programmet opfordrer til gruppearbejde og semesterprojekterne indeholder typisk flere forskellige momenter af samarbejde.
Praksis - 1. år
1. år på Kunst og Arkitektur handler om at producere og realisere projekter i en lille og mellem skala. I efterårssemesteret arbejder vi med den arkitektoniske helhed. Vi fokuserer på det traditionelle tegningssæt og bygningsdelen. Semesterprojektet arbejder med en aktuel problemstilling i en given kontekst, som stiller krav til indlevelse og forståelse af et specifikt sted eller given type. Forårssemesteret omhandler realiseringen og fokuserer på detalje og materiale. Semestret drejer sig om at organisere og styre et mindre projektforløb med det formål at opføre en mindre bygning eller en transformation i 1:1.
Projektformer - 2. år
Andet år har fokus på arkitekturens funktion og program i relationen til den arkitektoniske type. For os er der en klar forskel på en bygnings program og arkitektur, og det er en vigtig distinktion at opretholde, hvis vi skal bidrage til en bæredygtig bygningskultur. Vi betragter arkitekturen og de arkitektoniske typer som noget der overlever arkitekturens program og mener, at en langtidsholdbar, arkitektonisk type forholder sig til flere programmer, skalaer og tider parallelt. Semestret handler således om, hvordan man skaber et meningsfuldt arkitekturprojekt, der ikke alene er defineret af en specifik programmatisk omstændighed. Det stiller krav til kritisk tænkning og en genovervejelse af det individuelle og specifikke i arkitekturprojektet.
Kandidatstudiet er også en overgang og et rum for søgende efter et ståsted i arkitekturen. På studiet vil de studerende blive introduceret til den arkitekturscene, herunder tegnestuer, praktiserende arkitekter, forvaltninger og forskere, som vi opfatter som en del af vores miljø. Samtidig diskuterer vi, hvilke muligheder vi har for at realisere vores ideer som arkitekter, og hvordan en nutidig og fremadrettet arkitekturpraksis kan være sammensat.
Kurser
Kurser
Poetik, 1.-3. semester
Poetik har til formål at udbygge de studerendes viden om arkitektur/kunstteori- og historie, særligt om poetik inden for kunst og arkitektur. Faget giver færdigheder i at kunne bruge og samle udvalgte referencer inden for kunst, arkitektur mm. til opbygning af et udvalgt felt. At kunne fremstille en refleksion i klar sproglig form. At kunne disponere en bog af tekst og evt. billeder, diagrammer, kort etc. samt at kunne layoute og producere bogen. Poetik giver den studerende kompetencer til at kunne opbygge et personligt idégrundlag for eget arbejde, samt at kunne forholde sig reflekterende, argumenterende og konsistent til komplekse faglige spørgsmål inden for kunst og arkitektur.
Praksis_Projekt, 1. semester
Opgaven er et projektforslag placeret i en dansk kontekst, hvor flere tider har præget udviklingen. Opgaven undersøger typologibegrebets relevans i en nutidig sammenhæng. Det sker både for at identificere et fagligt vokabular men også for at overveje bygningers tidslige aspekter såsom gentagelse og permanens.
Opgaven forløber parallelt med 3. semesteropgave. De to opgaver deler kontekst og grundlæggende problemstilling om end med forskellige perspektiver og kompleksitetsgrader. Det betyder at de to semesterhold kan udveksle erfaringer fra opgaverne.
Praksis_1:1, 2. semester
Opgaven handler om at organisere og udføre et mindre byggeprojekt i skala 1:1. Vi mener det er centralt at erfare det tænkte og tegnede projekt i 1:1. Når værket er bygget får det sit eget liv. Det forlader mediernes regime og skaber en verden der overskrider hensigterne både med hensyn til betydning og virkning. Semesteret udvider det normale register af materialer og teknikker med værkstedets og fabrikationens processer. Arkitekturen skabes altid som et kollektivt arbejde og semesteret eksemplificerer således hvordan et kunstnerisk synspunkt udfoldes i en kollektiv produktion.
Projektformer_Program, 3. semester
Opgaven er et projektforslag placeret i en dansk kontekst, hvor flere tider har præget udviklingen. Opgaven undersøger typologibegrebets relevans i en nutidig sammenhæng og dets relation til det arkitektoniske program. Hvor sker udvekslingen mellem program og arkitektur, og hvordan indgår de i en meningsfuld og produktiv relation? Opgaven forløber parallelt med 1. semesteropgave. De to opgaver deler kontekst og grundlæggende problemstilling om end med forskellige perspektiver og kompleksitetsgrader. Det betyder at de to semesterhold kan udveksle erfaringer fra opgaverne.
Projektformer_Afgang, 4. semester
Afgangsprojektet er et selvvalgt, formuleret projekt, som diskuterer et tema og sted gennem et konkret arkitektonisk udsagn. Vi ser afgangsprojektet som ét af fire lige vigtige projekter i det samlede toårige kandidatforløb.
Studietur
Hvert efterår arrangeres der en studietur med et for opgaven relevant rejsemål og studium. Studieturene er en del af undervisningen og har til formål at give flere perspektiver til semesteropgaven.
Atlas
Hvert efterår arrangeres en række oplæg, der er knyttet til semestrets temaer.
Netværk
Hvert år arrangeres en række forelæsninger og diskussioner med arkitekter med en tidligere tilknytning til KKA. Formålet er at udvide berøringsfladen med praksis og introducere samt inspirere til forskellige praksisformer.
Sprog
Sprog
Undervisningen foregår på både dansk og engelsk.