Ruin set fra Guldagervej

igen på ny -en reparation af Hyltebjerg Kirke

Navn
Anna Maria Giraldi
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagfelt
Arkitektur
Institut
Bygningskunst og Kultur
Program
Kunst og Arkitektur
År
2024

Projektet tager udgangspunkt i den nedbrændte Hyltebjerg Kirke i Vanløse og består af reparationer samt et nyt kirkerum. Derudover en bearbejdning af landskabet i et forsøg på at åbne den nye kirke op mod byen, og på den måde langtidssikre Hyltebjerg Kirke som Folkekirke. Jeg har arbejdet med at lade den nedbrændte ruin stå og flytte et nyt kirkerum ned i krypten herunder.  Forslaget er et bud på, hvordan en tom kirke i København igen kan fyldes med liv uden at slette bygningens ophav.

 I mit program skriver jeg om den danske Folkekirke og de udfordringer den står overfor. På grund af faldende besøgstal bliver flere og flere kirker i Københavns kirkesogne slået sammen, og de efterladte kirker sættes til salg og bliver til de ødekirker. Ødekirke dækker over nedlagte eller forsvundne kirker. De sættes så til salg, og vi ser at de typisk bliver brugt til ungdomsboliger, kulturtilbud eller mindre menigheder som opkøber de gamle kirker. Der er omkring 20 ødekirker i København her i blandt den mere kendte Absalon kirke på Vesterbro. 

Projektet handler om Hyltebjerg Kirke og at arbejde med en reparation efter branden, men samtidig at forholde til den udvikling med stadig flere ødekirker. Er rigtigt at sælge og omdanne de gamle kirker nu hvor der er færre og færre som bruger dem, eller kan man bevare Folkekirken og komme ud af at de ofte står tomme? 

I starten af semesteret tog jeg ud til kirken, hvor jeg blev vist rundt af en af kirketjenerne. Her gik vi en tur igennem hele ruinen, mens han fortalte om hændelsen og vi kiggede på de omfattende skader efter branden. Kirketjeneren fortalte desuden at branden havde været en kæmpe sorg for hele menigheden og mange i lokalområdet. Men han fortalte også at de i menigheden var blevet enige om at fokusere på det gode, og have tillid til Guds plan for dem og Hyltebjerg Kirke. For som han fortalte er der flere måder at tolke ilden på i kristendommen, og man har valgt i menigheden at se det der er sket som et tegn på at kirken er blevet renset, havde brug for forandring og at man er blevet givet en mulighed for at genskabe Hyltebjerg Kirke på ny. 

Hyltebjerg Kirke set fra Bogholder allé
Hyltebjerg Kirke set fra Bogholder Allé

Mit udgangspunkt og det jeg har interesseret mig for, er hvordan jeg skulle tegne det her nye kirkerum til Hyltebjerg Kirke. Og arbejde i krydsfeltet mellem nyfortolkning, noget relevant og historie og tradition. 

foto skitsemodeller
collager af tårn og støttende struktur
collager af tårn og støttende struktur
Skitser af tårn i ruin, som perforerer det oprindelige dæk og derved laver fodaftryk i krypten
Skitser af tårn i ruin, som perforerer det oprindelige dæk og derved laver fodaftryk i krypten
Skitse hovedgreb
.
Skitser af hovedgreb
Skitser af hovedgreb
Skitse hovedgreb
.
Man kan sige, at enhver ny kirke i en ny stil er et forsøg. Uden risikoen for mislykkede forsøg er der ingen skabelse. Måske vil man engang i fremtiden pege tilbage på mange mislykkede forsøg, men også på det vældige, der lykkedes: triumfen over det uærlige, over det umiddelbare, det ængsteligt konservative. Det nye kirkebyggeri er en åndens sejr, den skabende menneskeånds og den Gudsånds, der bryder ind i vores svaghed."
Paul Tillich, 1961
Situationsplan 1 : 500
Situationsplan 1 : 500

Jeg har på et tidligere semester lavet den her bog hvor jeg har analyseret en katolsk kirke, og været på jagt efter hvad der er for nogle ting som skaber den særlige stemning i kirken, som giver os adgang til at lade os henføre til troen. For det er jo noget af dét som er så specielt ved at arbejde med et rum som et kirkerum -at det ikke rationelt, men derimod er et sted hvor vi tror, håber og beder. Jeg skriver i bogen om kirker som unikke lommer i byen. Et sted hvor tiden står lidt stille og som er rigt på fortælling, symboler og artifagter som altsammen legemliggør det himmelske her på jorden.

Og det har været vigtigt for mig at holde fast i det uforklarlige og det dragende, som ikke er rationelt eller logisk, men som rummer en nysgerrighed og en nostalgi. Det er det der gør kirken til et unikt rum synes jeg, og det som jeg synes har været spændende at prøve at arbejde med. Hvordan får man rummet til at lede vores tanker og blik mod det himmelske.  

Jeg skriver i bogen om kirker som unikke lommer i byen. Et sted hvor tiden står lidt stille og som er rigt på fortælling, symboler og artifagter som altsammen legemliggør det himmelske her på jorden.
1
/5
Bog prodeceret på tidligere semester
b1
b2
b3
b4
Bog prodeceret på tidligere semester

Nu hvor jeg gerne ville arbejde med et kirkerum i krypten, synes jeg at det kaldte på en ny hovedindgang, hvor et nyt kors kunne hænges op og markere den næste etape i Hyltebjerg Kirke’s historie. Så det jeg har arbejdet med er at blotlægge fundamentet og grave kælderplanet delvist frit.

Det har jeg undersøgt i skitser og skitsemodeller i min 1 : 200 sitemodel. Det er der forskellige bud på her, hvor jeg har været igennem større og mindre indgreb.  Jeg har afprøvet nogle versioner med mere organiske former, som skulle bryde kirkens hårde geometrier, men er endt med lade trappeseringerne styre af kirkens linjer. På den måde synes jeg også at kunne se hvordan mit forslag tapper ind i fortællingen om de her geometrier som er bygget i forskellige etaper og det her projekt ligesom er næste generation i den fortælling.

skits
.
skitse terræn
.
foto af 1 : 50 model af det samlede projekt
foto af 1 : 50 model af det samlede projekt

Allerede efter mit første besøg i den nedbrændte Hyltebjerg kirke besluttede jeg mig for at arbejde med spor fra branden. Jeg kunne godt tænke mig at det nye kirkerum skulle gå i dialog med branden eller synliggøre den kollektive hukommelse om hvad der er sket på stedet.


 

Arbejdet med 'det brændte'
Foto af det nedbrændte kirkerum
Foto af det nedbrændte kirkerum
Tværsnit oprindelig skala 1 : 100
Tværsnit oprindelig skala 1 : 100
Længdesnit oprindelig skala 1 : 100
Længdesnit oprindelig skala 1 : 100
Visualisering af det nye kirkerum i krypten
Visualisering af det nye kirkerum i krypten

Det Kongelige Akademi understøtter FN’s verdensmål

Siden 2017 har Det Kongelige Akademi arbejdet med FN’s verdensmål. Det afspejler sig i forskning, undervisning og afgangsprojekter. Dette projekt har forholdt sig til følgende FN-mål