Hukommelsespark
plan 1:200

En have som kollektiv hukommelse

En hukommelseshave og udvekslingscentral for planter i Brøndbyvester
Navn
Victor Buch Bischoff Rasmussen
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagfelt
Arkitektur
Institut
Bygningskunst og Kultur
Program
Kunst og Arkitektur
År
2024

I Brøndbyvester skabes en botanisk fortælling, hvor planter og træer fungerer som en levende hukommelse for det omkringliggende parcelhuskvarter. Formålet er at genplante de planter og træer, der ses fjernet, når nye beboere flytter ind i deres nye parcelhus. Ved at samle disse planter og træer i en ny have bevares områdets historie og identitet og der skabes et sted, hvor beboerne kan gå på opdagelse i områdets botaniske fortællinger.

Projektet ønsker at skabe en forbindelse mellem mennesker, planter og stedet som helhed, hvor det grønne område aktivt bidrager til at arkivere tidens gang og aktivere naboerne i havearbejde. Parken er en invitation til at se fortiden i det grønne landskab og skabe en fælles historie for Brøndbyvesters fremtid. I dag ved vi at naturen mangler plads. 85 procent af Danmark er allerede brugt på byer, veje, jernbaner og dyrket skov. Kun 15 procent står tilbage, og dette er ikke nok. Derfor spille danmarks 1.000.000 parcelhushaver, med et samlaet areal 60.000 ha, en vigtig rolle for vores biodiversitet. 

Gå på opdagelse i Brøndbyvesters levende hukommelseshave og berig din egen have med lokale planter.

Observationer fra et parcelhusområde i Brøndbyvester
1
/2
Før og efter et nyt ejerskifte.
Før og efter et nyt ejerskifte.
Fra 2009-2022
Fra 2009-2022

Afsættet er funderet i observationen af, hvordan nytilkomne beboere ofte vælger at rydde og genplante deres haver på ny, hvilket resulterer i tabet af en kollektiv historie og kontinuitet for området. Dette fænomen synes at afspejle menneskets iboende trang til at markere territorium. 

Jeg mener, at haver rummer meget mere end hvad denne kultur slår an og jeg ønsker at fremhæve deres betydning som bærere af områdets identitet og historie. Jeg er inspireret af Achton Friis, som i 1920-30'erne rejste Danmark rundt og beskrev landskabet han så. Han fremhævede træernes centrale rolle i forståelsen af et område og beskrev samspillet mellem natur og det bebyggede. På samme måde er et parcelhusområdes træer vidner og baggrund til husejeres liv og ofte glemmer vi, hvilken rolle de egentlig spiller i vores forståelse af tryghed og identitet.

Plan og snit over hukommelseshaven og udvekslingscentralen
Plan over hukommelsespark og udvekslingscentral
Plan 1:200
Snit 1:200
Snit 1:200

Projektet forslår at skabe en hukommelseshave, hvor træer med særlig betydning samles i den inderste zone, hvor beboer kan gå på opdagelse i deres naboers havehistorik. Her vil træer og planter, der ellers ville blive fjernet ved ejerskifte, blive bevaret som levende minder. 
I periferien af denne have er udvekslingscentralen indelt i forskellige haver, der hver især iscensætter områdets parcelhushaver på planternes præmisser. I udvekslingscentralen bliver planter fordelt i den have der passer bedst til deres karakteristika og de kan her bringes med hjem til egen have. 

Projektet insisterer på, at haverne skal vedkomme hinanden og opløser dermed de traditionelle parcelhushække, så haverne flyder sammen og skaber et sammenhængende fælleskab.

Modelfotos
Model
cnc fræsning i massivt træ
Model
cnc fræsning i massivt træ
Diagram
.
Diagram
.
Diagram
.
Diagram
.
Diagram
.
Diagram
.
Visualiseringer af hukommelseshaven og udvekslingscentralen
Hukommelsespark
Hukommelsespark
Vild med vilje
Vild have møder Brøndbyvester kirkegård
Børnenes favorithave
Børnenes favorithave
Udvekslingscentral
Udvekslingscentral
Brøndbyvester
Situationsplan 1:2000
Situationsplan 1:2000

Terrassehaven

Terrassehaven
Terrassehaven
Terrassehaven
Terrassehaven
Terrassehaven
Terrassehaven

Model af hækkebolig til havens gartner og leghus til børnenes favorithave

Kolumbarium
Potter i kolumbarium
Hækkebolig
Gartnerens hækkebolig
Legehus
Legehus

Det Kongelige Akademi understøtter FN’s verdensmål

Siden 2017 har Det Kongelige Akademi arbejdet med FN’s verdensmål. Det afspejler sig i forskning, undervisning og afgangsprojekter. Dette projekt har forholdt sig til følgende FN-mål