Hvad er den kunstneriske metode i arkitektur og design?
Ny udstilling viser, hvordan arkitekt- og designstuderende på Det Kongelige Akademi arbejder med kunstneriske metoder. De studerende lærer at bruge deres sanser og intuition og at kombinere teoretiske og praktiske kompetencer, når de skaber nye løsninger til verden.
”Når de studerende starter på uddannelsen, tænker de, nu skal vi lave det seje, nye design. Men så får de at vide: Det skal I faktisk ikke. I skal lære at undre jer. I skal lave noget, der overrasker jer selv. I stedet for at være bundet af en forestilling eller en idé”.
Det siger lektor Maria Sparre-Petersen, der underviser førsteårsstuderende i designmetoder. Udtalelsen kan besøgene høre i en film på udstillingen ”In the Making – Artistic Methods in Architecture and design”, der netop er åbnet på Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering i København.
Den eksperimenterende og involverende karakter er karakteristisk for al undervisning. Udstillingen giver for første gang et indblik i de kunstneriske metoder, der opøves under studierne og fungerer som en kreativ motor for kandidaterne resten af livet.
Arkitekt- og designuddannelserne på Det Kongelige Akademi uddanner på linje med universiteterne til højeste akademiske niveau. Men de kunstneriske metoder, der udgør et vigtigt element i uddannelserne, er radikalt forskellige fra, hvad man lærer på universiteterne. De studerende lærer at analysere og inddrage flere fagligheder og sig selv i forståelsen af et problem - de lærer helt fra starten at bruge deres sanser, intuition og empati sammen med deres analytiske evner, når de går til en studieopgave.
Rektor Lene Dammand Lund håber, at udstillingen vil skabe debat om, hvad metoderne kan bidrage med, og hvordan de kan bruges sammen med andre fagligheder.
”De kunstneriske metoder forbinder hånden og ånden. Det gør dem meget anvendelige i forhold til de komplekse polykriser, vi står overfor i dag. Hvad enten det handler om at skabe nyt velfærdsdesign til en aldrende befolkning eller kystsikringer til klimaudfordringerne, så er det vigtigt at løsningerne er holistiske og bredt forankrede -også hos brugerne, ellers går udviklingen for langsomt og skaber mistillid og fremmedgørelse”.
Udstillingen adskiller sig fra tidligere temaudstillinger ved ikke at have fokus på resultaterne af studieprojekterne, men på, hvilke metoder de studerende arbejder med under vejs. Den inviterer til at opleve verden gennem arkitektens og designerens blik. Sæt derfor god tid af - der er masser af indhold at blive klogere af.
Eksempler
Udvikling af prototyper i ekstreme miljøer
Studerende på kandidatprogrammet Architecture and Extreme Environments, arbejder i udfordrede regioner verden over. De starter med at lave foranalyser af stedet fx om klima, geografi og særlige udfordringer og potentialer. Herefter rejser de til den udvalgte region, hvor de udvikler prototyper, som de tester og afprøver i forhold til lokalt sted og kultur. De arbejder både med funktionelle og tekniske aspekter af prototyperne og engagerer lokale interessenter for at skabe udtryk, der kommunikerer en mere omsorgsfuld tilgang til de arkitektoniske løsninger. Præsentationerne er lavet af tidligere studerende og undervisere på kandidatprogrammet. Bl.a. kan man se et arkitekturforslag, der er gjort modstandsdygtigt overfor oversvømmelser i Agadir.
Nye repræsentationer af data
Studerende fra Institut for Visuelt design undersøger visualiseringer af klimadata fra FN’s klimapanel. De efterligner og gentager de eksisterende visualiseringer og suppleret med teori arbejder de kritisk med at udarbejde og afprøve visuelle forslag for til sidst at nå frem til overraskende måder at visualisere dataene på. Nogle typer af billeder låser os fast i bestemte måder at anskue verden på. I dette projekt kan de alternative beskrivelser måske adressere klimakrisen anderledes og få os til at forstå den på nye måder.
Fysiske oplevelser af steder ved brug af AR
På kandidatprogrammet ”Arkitektur og landskab” har en gruppe studerende undersøgt, hvordan de gennem brug af Augmented reality (AR) kan opleve og sanse det fysiske sted, de skal arbejde med på en ny og mere nærværende måde. Arkitekter arbejder det meste af tiden med fysiske rum i digitale programmer, så underviser Christian Lindvang Samsøe har udviklet et AR-univers til Amager Fælled, som de studerende afprøvede ude på fælleden. Det opfordrede dem til at kravle, sanse og opleve stedet på en helt anden måde en de er vant til - og i fællesskab. Forløbet åbnede op for overvejelser omkring digital og fysisk virkelighed, som vil få kolossal stor betydning i fremtiden.
Eksperimenter med materialer og teknologi
De designstuderende begynder deres uddannelse med kurset ”Materiale, teknologi og eksperiment”. Udstillingen viser hvordan årgang 2023 har undersøgt, udforsket og lavet eksperimenter som noget af det første, de lærer.
Eksperimenterne tager udgangspunkt i en bestemt tematik. Gennem gentagne undersøgelser udvikler de studerende repræsentative eksempler på, hvilken betydning materiale, form, tekstur og skala har for et givent udtryk.
Formålet er at give de studerende en grundlæggende forståelse for kunstnerisk metode – herunder eksperimentets centrale rolle i den kreative proces. Eksperimenterne handler om at forholde sig åbent og nysgerrigt til et kunstnerisk mulighedsrum uden at foregribe en bestemt problemløsning.
Fakta
Tid og dato: Udstillingen er åben til den 11. april 2025;
Mandag-fredag 9 – 18 (Lukket 21. dec. 2024 - 5. jan. 2025), fri entré
Sted: Det Kongelige Akademi; Danneskiold-Samsøes Allé 51; 1435 København K
For yderligere info kontakt: Inge Henningsen, pressekonsulent,
M: 41 70 15 33 E: inge.henningsen@kglakademi.dk