Bæredygtig mode 2021 repræsenteret i klimaledelseshåndbog
Dekan for design Mathilde Aggebo og lektor Else Skjold foreslår en række ændringer i modebranchen, der kræver ledelsesmæssigt mod og engagement.
I artiklen ”Bæredygtig mode 2021” udgivet i erhvervshåndbogen ”Klimaledelse”, foreslår dekan for design Mathilde Aggebo og lektor Else Skjold en række ændringer i modebranchen, der kan være med til at sparke den grønne omstilling i modebranchen i gang for alvor.
Ny vision, forandringsledelse og kommunikation
Det bliver forventet, at modevirksomhederne leverer bæredygtige initiativer, men de har ikke forbrugerne med. Slutforbrugeren vil som oftest ikke betale det ekstra, det koster at levere på eksempelvis bæredygtige materialer eller produktcertificeringer.
Hvis man vil skabe forandring, kræver det en ny vision, forandringsledelse og gentænkning af kommunikationen, mener Mathilde Aggebo og Else Skjold. Frem for nye sæsoner og trends, kan fokus i modebranchen også være at skabe et stærkt community og en stærk brandværdi mellem virksomhed, kunder og forbrugere.
Tæt samarbejde mellem erhvervsliv og vidensudvikling
På det Kongelige Akademi er man meget optaget af at bidrage til den grønne omstilling i modebranchen. Der er derfor taget en række initiativer, som skal bringe vidensudvikling på Det Kongelige Akademi og erhvervslivet tættere sammen. På den måde kan der skabes innovation og værdi direkte i virksomhederne gennem uddannelse, efteruddannelse og forsknings- og udviklingssamarbejder.
Om Klimaledelseshåndbogen
Klimaledelseshåndbogen er en erhvervshåndbog rettet mod mellemledere og topledere i dansk erhvervsliv og det offentlige. Bogen indeholder en bred vifte af forslag og eksempler på, hvordan stat, regioner og kommuner samt private virksomheder kan arbejde med klimaledelse som en ny og vigtig ledelsesdisciplin. Bogen er udgivet af Forlaget Andersen.