Programmets opbygning

Studiet starter med at fagets basale analoge og digitale redskaber, og teknikker indøves med udgangspunkt i en fælles detaljeret opmåling af et rum.

Produktionsniveauet er fra studiestart af højt, og der tegnes og bygges modeller med en bevidsthed om at arkitekturen er sammensat af dele. Der anvendes parallellineal, computer, skruemaskine, symaskine, fagbøger, manifold, 3D printere mm. Det handler om at fremme en undersøgende og eksperimentel praksis hvor fordybelsen i frembringelsen bidrager til individuel og kollektiv erkendelse. De studerende opbygger tidligt en forståelse for at arkitektur er en kollektiv kraftanstrengelse og ikke alene en enkelt mands værk.

I starten af studiet finder undervisningen primært sted i større grupper. I takt med at de studerende tilegner sig og formår at udfordre fagets redskaber samt evner at formulere ‘et godt problem’ som forudsætningen for ‘den gode ide’ tiltager den individuelle tegnebordsundervisning. Kompleksitetsgraden stiger løbende og selvprogrameringen og den personlige fortolkning tager til. Arbejdsprocessen har høj prioritet og studierne fokuserer på relationerne mellem skabelsesprocessen og projektets arkitektoniske konsekvens.

Opgaverne tager altid udgangspunkt i konkrete steder, og tidligt i studiet stilles den studerende overfor reelle arkitektoniske problemstillinger der skal indkredses, skaleres og udfoldes rumligt. Viden om materialer og bygningsdele indlejres i opgaverne og tilegnes gradvist; trappe, dør, vindue, fundament, søjle, tag, facade, væg, dæk, gulv, loft, installationer, mekanikker, profiler, beslag. Studiearbejdernes erkendelser og ref eksioner sammenfattes løbende i form af portfolier.

Bacheloropgaven
Bacheloropgaven tager afsæt i en rumlig kompleksitet og programmet beskrives med en åbenhed, der kræver en nærmere def nition af relationen mellem bygningen som udtryk og livet som indhold.

Den individuelle udvikling af det programmatiske vil fordre anvendelse af baggrundsviden og præcisering af problemstilling. Projektets sted er et afgrænset område i byen (DK), som analyseres med henblik på at de studerende individuelt vælger bygningskompleksets specif kke placering og relation til stedet.