Længdesnit

HELENDE SPOR

Navn
Camilla Roll-Lund
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagfelt
Arkitektur
Institut
Bygningskunst og Teknologi
Program
Bosætning, Økologi og Tektonik
År
2024

I en tid med dalende mental sundhed søger vi at skabe et aflastningshjem for børn med psykisk syge forældre. I tillæg indtænkes et videnscenter til at skabe transparens om et tabubelagt emne. Med afsæt i en nedlagt togstation på Lolland fusionerer vi stedets iboende kulturarv med naturens helende egenskaber. Vores mål er at skabe et helende rum for børn og for byen langs banelegemets helende spor.

Ifølge Psykiatrifonden udvikler 15 % af børn en psykisk sygdom inden de fylder 18 år, og over halvdelen af børn med alvorligt psykisk syge forældre oplever selv psykiske vanskeligheder. I alt har ca. 333.000 børn psykisk syge forældre, og 88 % af befolkningen finder det mere acceptabelt at have en fysisk sygdom frem for en psykisk sygdom.

I Lolland Kommune er 13 % af børnene underrettet til kommunen, hvilket er 8 % over landsgennemsnittet. Med den højeste andel af underrettede børn i landet valgte vi at fokusere vores indsats der, hvor problemet er størst. 

Ved at rette blikket mod Lolland fandt vi også de over 3500 nedrivningsparate bygninger, der præger øen. Disse nedrivninger fører til tab af kulturarv, herunder NKJ-jernbanen fra Nakskov til Kragenæs. Denne rute, med otte stationer, hvoraf fem er typehuse, blev nedlagt i 1967. I dag står kun stationerne tilbage, tegnet af E. Ambt og A. Preisler og opført i 1914. En af de første stop fra Nakskov var Harpelunde Station, beliggende i Sandby. Den lille station er en central del af vores projekt, da den fangede vores opmærksomhed på grund af dens rolle som byens kulturelle knudepunkt og hjerte. Efter nedlæggelsen af jernbanen forsvandt stationsbygningens rolle, hvilket førte til byens forfald.

Projektet er udarbejdet i samarbejde med Mikki Gabriel Simonsen.

Visualisering - Landskabet.
Visualisering - Landskabet.

KONCEPT

Intentionen med vores projekt er at lave et aflastningshjem for børn med forældre, der kæmper med psykiske problemer, samt oprette et videncenter, der skal uddanne pædagoger og tilbyde indsigt i håndtering af børn, der oplever udfordringer derhjemme. Målgruppen for det planlagte botilbud er børn i alderen 4-8 år. Denne specifikke aldersgruppe er blevet udvalgt, da det er i denne alder, at børn begynder at forstå og reflektere over situationen derhjemme og stiller spørgsmål. Det er derfor utroligt vigtigt at gribe ind, da eksempler, der viser det modsatte fører til angst og depression.

Diagram - Konceptet.
Diagram - Konceptet.
Tegning - Kort over Lolland med NKJ.
Tegning - Kort over Lolland med NKJ.

PROGRAM OG NARRATIV

Arkitekturen inspirerer sig af stedets historie og natur med særlig tematik på jernbanen som landskab og dens sammenkobling med den romantiske have. Begge balancerer tematikken i den planlagte opdagelsesrejse fyldt med mellemstationer og stop for samtaler og ro. I projektet anvender vi jernbanen som en gennemgående metafor i projektets fem hovedelementer. Stationen fungerer som en metafor for et mødepunkt, remisen repræsenterer boligen, drejeskiven symboliserer videnscenteret, trinbrættet står for samtalerummet, og til sidst repræsenterer jernbanen landskabet. 

Vi ønsker at hele byen ved at bruge helende natur som et grundlæggende motiv. Her ønsker vi at bruge træer som hovedmotiv i vores formgivning, da træet symboliserer stabilitet og tryghed. Jernbanens motiv har også inspireret vores materialevalg, der består af træ (shingels) og metal. 

1
/2
Diagram - Programoversigt.
Diagram - Jernbanen som metafor.
Diagram - Programoversigt.
Diagram - Jernbanen som metafor.

SANSER OG BYINVENTAR

Vi ønsker at hele byen ved at genbruge materialer fra nedrivningsparate bygninger til byinventar og pavilloner langs naturelementer. Disse naturlige samtalerum vil skabe en rute for både byens beboere og børnene, der kan udforske de midlertidige stop, der knytter sig til de fem grundlæggende sanser. Ved at stimulere alle sanser og integrere naturen ønsker vi at skabe små oaser og trinbræt, hvor børnene kan finde støtte og forståelse fra terapeuter og omsorgspersonale.

1
/2
Diagram - Mulig brug af mursten fra byen.
Diagram - Mulig formgivning af byinventar.
Diagram - Mulig brug af mursten fra byen.
Diagram - Mulig formgivning af byinventar.
1
/5
Tegning - Byinventar: Synssansen.
Tegning - Byinventar: Høresansen.
Tegning - Byinventar: Følesansen.
Tegning - Byinventar: Lugtesansen.
Tegning - Byinventar: Smagssansen.
Tegning - Byinventar: Synssansen.
Tegning - Byinventar: Høresansen.
Tegning - Byinventar: Følesansen.
Tegning - Byinventar: Lugtesansen.
Tegning - Byinventar: Smagssansen.
1
/4
Billede - 1:1000 Model af kontekst.
Billede - 1:1000 Model af kontekst.
Billede - 1:1000 Model af kontekst.
Billede - 1:1000 Model af kontekst.
Billede - 1:1000 Model af kontekst.
Billede - 1:1000 Model af kontekst.
Billede - 1:1000 Model af kontekst.
Billede - 1:1000 Model af kontekst.

LANDSKABET

Vi vil centrere projektet omkring den romantiske have som et hovedelement, der skal skabe muligheder for udsyn og opdagelser langs planlagte stop. Desuden ønsker vi at skabe genkendelighed ved at integrere sanserne i både byinventar og på matriklen. De små oaser, vi skaber i byen, vil også findes på matriklen, hvor vi implementerer grønne områder, der inviterer til ro og refleksion. Vi ønsker at skabe en harmonisk oplevelse, hvor både byens rum og matriklen føles som en integreret del af en større helhed.

Tegning - Situationsplan.
Tegning - Situationsplan.
1
/5
Tegning - Matriklen og synssansen.
Tegning - Matriklen og høresansen.
Tegning - Matriklen og følesansen.
Tegning - Matriklen og lugtesansen.
Tegning - Matriklen og smagssansen.
Tegning - Matriklen og synssansen.
Tegning - Matriklen og høresansen.
Tegning - Matriklen og følesansen.
Tegning - Matriklen og lugtesansen.
Tegning - Matriklen og smagssansen.
1
/5
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.
Billede - 1:250 Model af Matrikel.

CENTRALE ELEMENTER

Projektets formgivning afspejles i tre centrale motiver, identificeret gennem vores analyse af stationsbygningen. Den gamle togstations karakteristiske tag afspejles som tre takter i både boligen og videncentrets formsprog og komposition. Vores besøg af matriklen afslørede også naturens overtagelse af stationen, hvilket inspirerede os til at bruge træet som et centralt element i projektets tektonik. Endelig inddrages stationsbygningens historie og kulturarv gennem metaforer som beskrevet tidligere.

Diagram - Centrale elementer i formgivning.
Diagram - Centrale elementer i formgivning.

STATIONSBYGNINGEN SOM MØDEPUNKT

Projektet transformerer den gamle stationsbygning til et socialt centrum for børn, der fungerer som et midlertidigt stop på rejsen. En omfattende SAVE-analyse er udført for at vurdere bygningens arkitektoniske, kulturelle og miljømæssige værdier samt dens originalitet og tilstand.

Inspireret af træet og grenen som motiv symboliseres stationsbygningens tre skorstene som forhistoriske træer. Ved at fjerne bygningens indervægge skaber vi et højt rum, hvor et nyt møbel binder skorstene sammen gennem en gangbro. Dette møbel tillader børnene at lege frit i rummets forskellige niveauer, ”grene” og huler, som om de var ude i skoven oppe under træernes kroner.

Tegning - Plantegning: Stationsbygningen.
Tegning - Plantegning: Stationsbygningen.
Tegning - Opstalt og snit: Stationsbygningen.
Tegning - Opstalt og snit: Stationsbygningen.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen.
1
/4
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.
Billede - 1:100 Model af Stationsbygning.

BOLIGEN SOM REMISEN

Boligerne vil fungere som midlertidige aflastningshjem for børnene, hvor de kan finde tryghed og støtte i overgangen fra tidligere udfordringer til fremtidige muligheder. Inspireret af campingvognens hjemlige atmosfære og træet som motiv, er boligen designet med børnenes perspektiv for øje. Træet og stammen er symboliseret i boligens tårn og de indvendige skæve vægge, hvor børnene kan udforske små huler, en hems, vinduer og rum, der er specielt tilpasset deres højde. 

Tårnet vil give en panoramisk udsigt og muliggøre interaktion med andre børn gennem synsaksen. Konstrueret af gamle mursten fra byen, har tårnet til formål at skabe en følelse af historie gennem patinaen for at skabe en tryg atmosfære.

Visualisering - Boligen.
Visualisering - Boligen.
Tegning - Plantegning: Boligen.
Tegning - Plantegning: Boligen.
Tegning - Opstalt og snit: Boligen.
Tegning - Opstalt og snit: Boligen.
Aksonometri - Møblet i boligen.
Aksonometri - Møblet i boligen.
1
/3
Billede - 1:100 Model af Bolig.
Billede - 1:100 Model af Bolig.
Billede - 1:100 Model af Bolig.
Billede - 1:100 Model af Bolig.
Billede - 1:100 Model af Bolig.
Billede - 1:100 Model af Bolig.

VIDENSCENTERET SOM DREJESKIVE

Togdrejeskiver symboliserer forandring og bevægelse, hvilket udgør centrale metaforer i designet af videnscentret. På samme måde som de gamle tog, der krydsede jernbanelandskabet, er hensigten med centret at sprede viden og nedbryde tabuet om psykiske sygdomme, samtidig med at der skabes en forbindelse mellem teori og praksis.

Bygningen er opdelt i tre takter herunder kontorer til psykologer, en foredragssal for besøgende og et bindeled mellem de to. Træets krone er symboliseret i bygningens tag, der efterligner træernes former. Bygningen fungerer som en tragt på landskabet, hvor bindeleddet er gjort transparent for at indikere opdelingen fra det gamle jernbanespor. Foredragssalen åbner højt op til himlen og skaber en direkte forbindelse mellem ude og inde. Toppen af åbningen er indrammet af rødt metal for at komplementere den røde stationsbygning og boligens røde mursten.

I foredragssalen er der skabt en bogstavelig metafor for at åbne op for samtalen ved at designe borde, der kan foldes ned som i togkupeer. Møblet åbner op ud mod naturen under workshops ved foredrag.
 

Visualisering - Videnscenteret.
Visualisering - Videnscenteret.
Tegning - Plantegning: Videnscenteret.
Tegning - Plantegning: Videnscenteret.
Tegning - Opstalt og snit: Videnscenteret.
Tegning - Opstalt og snit: Videnscenteret.
1
/3
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen: Lukket.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen: Åbent.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen: Opdelt.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen: Lukket.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen: Åbent.
Aksonometri - Møblet i stationsbygningen: Opdelt.
1
/5
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.
Billede - 1:100 Model af Videnscenter.

VISION

Som stationsbygningens skiftende funktion, ønsker vi at vores bud også har en foranderlighed i funktioner over tid. Vores fremtidsvision inkluderer fx at omdanne stationen til en børnehave, transformere videnscentret til et fælleshus og fjerne boligens lette konstruktion til fordel for at tårnet vil stå tilbage som kulturelle ruiner. Disse ruiner vil indgå som vigtige pejlemærker i den helende rute, der strækker sig gennem hele byen. 

Vores projekt er relevant indenfor temaet psykisk sygdom blandt forældre, da vi mener, at det er en ond cirkel, der skal brydes, og den skal brydes ved børnene. Projektet behøver nødvendigvis ikke kun at tage udgangspunkt i Sandby, men kan implementeres i hele Danmark, da mange byer indeholder tomme bygningsmasser, der skal rives ned. Disse bygningsmasser skal bruges, og de kan bruges til både at hele byen, men endda også til at hele den boende gennem det helende spor.

1
/4
Aksonometri - Matriklen: Vores forslag.
Aksonometri - Matriklen: Historiske forhold.
Aksonometri - Matriklen: Nuværende forhold.
Aksonometri - Matriklen: Vores forslag på fremtidige forhold.
Aksonometri - Matriklen: Vores forslag.
Aksonometri - Matriklen: Historiske forhold.
Aksonometri - Matriklen: Nuværende forhold.
Aksonometri - Matriklen: Vores forslag på fremtidige forhold.

Det Kongelige Akademi understøtter FN’s verdensmål

Siden 2017 har Det Kongelige Akademi arbejdet med FN’s verdensmål. Det afspejler sig i forskning, undervisning og afgangsprojekter. Dette projekt har forholdt sig til følgende FN-mål
CV
Uddannelse og relevante kurser
-

Det Kongelige Akademi - Arkitektur

Kandidat.
Bosætning, Økologi og Tektonik, Institut for bygningskunst og teknologi.
-

Det Kongelige Akademi - Arkitektur

Bachelor.
Arkitekturens Anatomi og Fabrikation, Institut for bygningskunst og teknologi.
-

SKAP kreativ folkehøyskole

Højskole med fokus på Arkitektur.
-

Tangen videregående skole

Studiespesialisering med realfag og formgivning.
Erhvervserfaring
-

AART Architects

Studentermedhjælper.

Assisterede tegnestuen med diverse opgaver, herunder udarbejdelse af tegningsmateriale, præsentationer og projektmateriale. Assisteret kommunikation, herunder udarbejdelse og opdatering af hjemmeside samt grafisk design og layout.
-

Mangor & Nagel

Studentermedhjælper.

Assisterede hovedsageligt skitseringsteamet. Udarbejdelse af forskellige konkurrencer og skitseringsprojekter. Produktion af skitserende tegningsmateriale, produktionstegninger og præsentationer. Derudover har jeg udviklet mine kommunikationsevner, kreativ tænkning og problemløsningsfærdigheder.

Mangor & Nagel

Praktikant.

Assisterede hovedsageligt skitseringslederen. Udarbejdelse af forskellige konkurrencer og skitseringsprojekter. Produktion af skitserende tegningsmateriale, produktionstegninger, præsentationer og deltagelse i byggherremøder.

Projekt udenfor, Arkitekter uden grenser

Frivillig.

Arbejdede frivilligt med Projekt Udenfor(arkitekter uden grenser), i samarbejde med SKAP kreativ folkehøjskole. Byggede mobile boliger til hjemløse. Isolerede vægge og snedkererede facader.
IT-kompetencer
Adobe - pakken
Office - pakken
Rhino
Enscape
V-ray
Autocad
Revit
Sprog
Norsk
Dansk
Engelsk
Svensk