

Vandets Kalejdoskop
Projektet er udført i samarbejde med Zsolt Krausz
Med tiden er vores bevidsthed om vandet som naturressource blevet udvisket pga. nedlæggelse af vandværker, vandreservoirer og vandtårne. Gennem en badeanstalt opført i et tidligere vandreservoir forsøger dette projekt at forene ressourcebevidstheden med badeoplevelsen. Således bliver naturressourcen og forbruget synligt, når man besøger badeanstalten.
Rent drikkevand spiller en central rolle for det velfærdssamfund, som vi lever i den dag i dag. Vores forbrug af denne naturressource danner rammen for socialt samvær, hygiejne, sport og trivsel. Opdagelsen af vandets terapeutiske egenskaber går tilbage til den græske oldtid og har frem til i dag udviklet sig til et bredt spektrum af behandlingsformer. Vi trives med vandet, men med tiden er vores bevidsthed om vandet som naturressource blevet udvisket pga. nedlæggelse eller flytning af vandværker, vandreservoirs og vandtårne. Vi mister ikke kun dyrebar kulturarv, men ligeledes en gennemsigtighed af hvordan vores samfunds ressourcemæssige infrastruktur fungerer.
Badeanstalten består af beskedne nedslag i den enorme vandbeholders skov af søjler og fletter sig ind i stedet som små badeøer i det åbne hav. Således bliver naturressourcen og forbruget synligt, når man besøger badeanstalen, og man får lov til at opleve det gamle, fascinerende og atmosfæriske rum, hvor vandet har været gemt væk fra borgerne de sidste 90 år.
Vores metode gik ud på at forstå og arbejde med området som en helhed trods det, at vi kun arbejde med én ud af ti vandbeholdere. Projektet er derfor inddelt i tre dele:
LANDSKABET
ANKOMSTEN
TINGHØJ BADET
Vores projekt sigter efter, at skabe en bevidsthed omkring de eksisterende tekniske anlæg som vi med tiden glemmer eller river ned. At vi lærer at iscenesætte narrativer omkring et sted, og samtidig give det en ny funktion der spiller sammen med områdets kontekst.

Det Kongelige Akademi understøtter FN’s verdensmål
Siden 2017 har Det Kongelige Akademi arbejdet med FN’s verdensmål. Det afspejler sig i forskning, undervisning og afgangsprojekter. Dette projekt har forholdt sig til følgende FN-mål




