Center for Bygningsbevaring og Det Kongelige Akademi samarbejder igen i år om afvikling af en kursusrække i bygningsrestaurering. Kursusrækken tager udgangspunkt i de udfordringer man som rådgiver står over for, når man arbejder med kulturmiljøer og med at restaurere, transformere eller energioptimere historiske huse.
Kursusrækken ”Bygningsbevaring - Teori og praksis 2023” forløber denne gang over 16 dage med både teori, holdninger, materialekendskab, teknikker, samt praktik på udvalgte dage.
Bevaringsværdisætning og restaureringsprincipper er et gennemgående tema på kursusdagene. Ved vedligeholdelse, istandsættelse eller ombygning af ældre bygninger er det afgørende for et holdbart og smukt resultat, at man anvender korrekte og ofte traditionelle materialer og håndværksmetoder. De arbejder godt sammen med husets eksisterende ældre materialer og konstruktioner og de udgør samtidig et stort potentiale i forhold til både bæredygtighed og cirkulær økonomi, som der er større og større fokus på og krav til i disse år.
Arrangører og indlægsholdere
Kursusrækken er udviklet af Center for Bygningsbevaring i samarbejde med Det Kongelige Akademi, Institut for Bygningskunst og Kultur. Vi har sammensat et kursusforløb, der byder på indlæg fra over 50 dygtige fagfolk, der kommer fra både Det Kongelige Akademi og Center for Bygningsbevaring, men også fra Slots- og Kulturstyrelsen, NATMUS, Teknologisk Institut, ICOMOS, København Kommune, restaureringsværkstederne i Raadvad, eksterne håndværkere, konservatorer samt landskabs-,arkitekt- og ingeniørfirmaer.
Baggrund og formål
Formålet med kursforløbet er at styrke deltagernes kompetencer i forhold til istandsættelsesprincipper, teknikker og byggematerialer ved arbejde på de fredede og bevaringsværdige bygninger.
Målgruppe
Kurset retter sig mod arkitekter, ingeniører, bygningskonstruktører og museumsfolk, som arbejder i kommunale eller statslige forvaltninger eller er beskæftiget på tegnestuer, der arbejder med restaurering og istandsættelse af fredede – og bevaringsværdige bygninger.