Help

We place alot of help text here along the way.

Both b14 and KADK admins may edit this page and enhance the help page.

Surely the system is huge, here is how to find content or users quickly:

 

Advanced features of the system. Not all of them may be available for you as they require certain permissions.

 

År kommer ud af rækkefølgen og "1,1" betyder "øverste semester har 1 modul og nederste semester har 1 modul" 

Billedformater

Wallpaper top:
Minimum 1700x550px

Topbanner:
Minimum 756x425px (16:9)

News teaser:
Minimum bredde 401px

Event teaser:
Minimum 401x226px (16:9)

Study program teaser:
Minimum 118x140px

 

Brugerrettigheder

Roller
Der er to typer af roller i systemet:

1: Brugerroller går på tværs af hele sitet. Disse rettigheder tildeles på den enkelte profils profil under Look Up Users.
2: Grupperoller tildeles lokalt under en gruppe (Cluster, Program, Blog, o.l.). Her add's brugeren People til en given gruppe.

 

Brugerroller

  • Content admin - administrerer alt indhold på alle sider.
  • User admin - administrerer brugere og kan tildele roller til andre brugere.
  • Site admin - har adgang til særlige indstillinger på sitet. Benyttes pt. ikke.
  • Student - studerende på KADK. Pt har kun afgængerere adgang til redigering af deres afgangsprojekt.
  • Employee - ansat registreret i AD'et. Giver pt. ingen særlig adgang.
  • User assistant - kan give andre brugere content admin og group content admin rollen.
  • External - en særlig rolle som markerer eksternt ansatte.
  • Group content admin - Sættes automatisk hvis en bruger har Grupperollen : Group content admin i en gruppe.

 

Grupperoller

  • Administrator member - kan administrere alt indhold som hører til gruppen og tildele andre brugere adgang til gruppen.
  • Employee - er ansat i den pågældende gruppe. Dette tildeles i videst mulig omfang fra AD.
  • Blogger - kan oprette blogindlæg på den pågældende gruppe.
  • Group content admin - kan administrere alt indhold som hører til gruppen.
  • Student - er studerende under den pågældende gruppe.

 

Sådan opretter du brugere uden om AD

Opret brugere uden om AD / LDAP

Husk:
- at udfylde feltet Display name ca. midt på profilsiden, da det er dette navn, som trækkes ud på sitet.
- nye bestyrelsesmedlemmer, adjungerede professorer, m.m. (dvs. alle brugere der IKKE har en kadk-adresse) skal have et flueben som External under Roles (ca. midt på profilsiden).
- Servicepostkasser som fx studenterservicekadk.dk skal have et flueben som Serviceuser under User category (ellers bliver de vist i medarbejdersøgningen).

Administrer modtagere nyhedsbreve

Modtagere af notifikationer på blogindlæg

Bruger dubletter

 

Google analytics

Statistik på nyhedsbreve

Klik på: Anskaffelse > Kampagnetrafik > Alle kampagner

(Afvisningsprocent betyder at en bresøgende kun ser 1 side)

Grupper

Grupper giver mulighed for kategorisering af indhold.

Der er fem typer grupper Cluster, School, Institute, Study programe, Page

> Slå medlemskab op for en bruger

 

Netværksoversigt

> Samlet overblik over gruppenetværk 

På overblikket ses hvilke grupper der hører under hvilke andre grupper.

 

Indholdsmæssige grupperinger

Nyheder under en given gruppe bobler som udgangspunkt op gennem grupper via deres tilhørsforhold. Således kan en nyhed boble opstrøms fra et program til et eller flere institutter, videre til skole og sidst KADK.

 

Administrative grupperinger

Administrationsrettigheder bobler omvendt nedad i hierakieret således at administratorer af en gruppe kan administrere indhold i grupper som bor nedstrøms.

 

Organisatoriske grupperinger

Medarbejderrollen bobler ligesom indhold opstrøms, bortset fra at medarbejderrollen ikke kan boble op i et cluster eller page. Dette fordi at clustere og pages benyttes som administrative og ikke organisatoriske grupperinger.

 

Best practices

For at holde en så simpel struktur som muligt, skal antallet af gruppetilhør minimeres. F.eks. bør en blog kun høre til et institut og ikke både institut og skole, da institutet allerede er en del af skolen.

I gruppenetværket kan en gruppe markeres hvorefter røde grupper er de grupper der ligger nedstrøms og derfor arver administrationsrettigheder. De grønne grupper ligger opstrøms og modtager derfor indhold fra den markerede og de røde nedstrøms grupper. 

 

Links til værktøjer

Find indhold og se dets tilknytning til grupper:

https://kadk.dk/admin/lookup-content/parent

Administration af subscribers af "Følg blog":

https://kadk.dk/admin/notification/subscribers 

 

Oprettelse af afgængere

Først går man til People i den sorte linke øverst, og trykker Add user.

Dernæst skriver man navnet på den studerende ind, sletter sin egen mail og giver en mail. Vi har brugt "dummy1", "dummy2" osv. Tjek evt under Lookup users hvor langt vi er nået i tallene.

Opret et password. Vi har brugt 1234 indtil videre.

Klik af i Student under Roles

Create new Account

Gå ind under Account og kopier navnet til Display name.

Tilføj skole under Other groups - hvis ikke dette gøres kommer der ikke noget bogstav frem på projektet, når det skal oprettes.

Klik Save.

Gå ind under Student profile.

Vælg Education degree, Year of graduation og Study program.

Klik Save.

Når man skal oprette afgængerprojekt, kopierer man afgængerens username ind i authoring information.

Popups

Du kan oprette, rette, slette, aktivere og deaktivere popups her.

En popup kan være enten lokal (pr. gruppe) eller global, og der vil altid kun blive vist én popup på hver side. Hvis en side har en lokal popup, vil den blive vist istedet for den globale. 

Hvis der findes flere globale popups, eller flere popups knyttet til samme gruppe vil den nyeste blive vist.

Husk at en popup - skal være enabled før den bliver vist (der findes et enabled checkfelt på en popup). På denne måde kan du have popups liggende som ikke er aktive, og slå dem til/fra efter behov.

Sektioner & bånd

 

CONTENT 

  • Text: Mulighed for at style som Manchet (kort introtekst), Sub Heading (opdeling af afsnit) eller Styles som er almindelig brødtekst. Tekst har visning med indryk
  • Gallery: Visning af billeder som gallery med thumbnails og visning af billede i stor
  • Images: Visning af billeder i brødteksten er venstrejusteret til kant
  • Video: Indsæt image URL eller embed kode, understøtter Vimeo og YouTube 
  • Statement: Mulighed for et kort citat inkl forfatter og kontext, statement vises venstrejusteret til kant
  • Slideshow
  • Collapsed
  • Issuu
  • Soundcloud

 

SECTION

  • Banner
  • List
  • Shortcuts
  • Gallery
  • Collapsed
  • Short about
  • Collapsed view
  • View
  • Form
  • Projects
  • Employees: Reference til medarbejderprofil som er indholdstypen Employees 
  • Special:

Sidetyper

Article

En Article der sidder på en menu og har en Related medarbejder, vil rykke medarbejderen ind i tekstfeltet. Dette løses ved at trykke Enter indtil medarbejderboksen rykkes på plads.

Blog

Blog post

Case

Cluster

Contact

Event

Gallery

Guide

Institute

Media bank

News

Page

Project

Publication

School

Study program

Workshop

Værksteder som er tagget med skole (group) og kategori (design/arkitektur/konservering)

Mailchimp newsletter

For at oprette et Mailchimp newsletter, skal du under fanen add content vælge indholdstype 'Milchimp newsletter'.

Nyhedsbrevet oprettes ligesom alle andre indholdstyper.

Når du er færdig med dit nyhedsbrev, vælger du den liste i mailchimp du ønsker at sende til under fanen 'B14 mailchimp' - og klikker på knappen 'Transfer to mailchimp' i bunden af siden. Der oprettes nu en kampagne både i Drupal systemet, og på Mailchimp.

I toppen ser du flere faner - det er primært Send og Send Test du skal bekymre dig om.

  • View - den side du lander på
  • Send - når du skal udsende nyhedsbrevet
  • Send test - send altid en test til dig selv - og tjeck at alt er som det skal være
  • Edit - Her kan du ændre afsender email og emne
  • Delete - Slet din kampagne (sletter ikke selve dit oprettede nyhedsbrev).

God fornøjelse

Webforms

Tips til webforms

  • En webform skal oprettes som en article med en webfom tilknyttet.
  • Alle felter i webformen skal ligge under et fieldset.
  • Ønskes der en intro tekst oprettes dette som på en normal article.
  • Teksten på submit-knappen kan ændres under Webform -> Form settings -> Advanced settings
  • Hvis der findes en begrænsning på antallet af svar eller tilmeldinger og man ønsker en tekst, når tilmeldingen er lukket, kan man tilføje et "Hidden" element. Elementet skal navngives "closed" og den specifikke tekst indsættes i feltet "default value".

Diverse tips

Mediebiblioteket

I kan nu indsætte links til pdf og billeder i en collapsed via mediebiblioteket. Vi har lavet en lille test her: http://kadk.server003.b14cms.dk/test-media

Sådan gør du:

1) Klik på billede ikonet i editoren
2) Upload et nyt billede eller vælg tabben Library og et billede/pdf her og klik submit
3) Stien til mediet indsættes. Kopier nu den relative sti, dvs. startende fra sites/ og lav dette til et link via link ikonet
4) Husk at update sektion og at gemme hele siden

OBS: linket på det engelske site skal hedde  /sites/

 

Billedstørrelser

Top billedet: 756 × 425

Galleri (bånd): 1140 × 490

Kort om (bånd): 468 x 263

Upload gerne billeder i dobbelt størrelse grundet retina skærme.