Fire kandidater i finalen til Danish Design Award

Dato
Kategori
Uddannelse og studieliv

Fire afgangsprojekter fra Det Kongelige Akademi har sikret sig en plads i finalen til Danmarks førende designpris. 

Bag finaleprojekterne står fire nyuddannede designere fra 2021 og én arkitekt 2020. Tre af projekterne er udtaget i award-kategorien ’Young Talent’ og ét projekt i kategorien ’Mod Utopia’.

Hver især forholder projekterne sig til aktuelle behov og situationer i samfundet – fra intelligent design til KOL-patienter til tæpper med indvævet kritik af årets fodbold-VM i Qatar.

1
/4
Henry Glogaus bud på ny, kritisk infrastruktur i Chiles uformelle boligområder ved kysten
Flow - et intelligent ilt-system til KOL-patienter
’World Cup Rugs’ symboliserer kritik af VM i Qatar
’The Empty Museum’ leger med et fremtidsscenarie, hvor British Museum har afleveret stjålne genstande gennem historien tilbage

The Empty Museum
Det virtuelle museum ’The Empty Museum’ af designer Rotem Cohen Soaye er blandt finalisterne i kategorien ‘Mod Utopia’. Projektet leger med et fremtidsscenarie, hvor British Museum i London har afleveret alle stjålne genstande gennem historien tilbage til de lande, de oprindeligt kommer fra. I det virtuelle museum er podier og vægge til de historiske artefakter og kunstværker skiftet ud med sorte huller på gul baggrund; colors of crime.

Juryen roser blandt andet projektet for at adressere et yderst relevant emne; hvordan historien bliver ved med forme vores forståelse af verden i dag – og hvordan projektet lykkes med at gøre forestillingen om en anden fremtid virkelig for os.

World Cup Rugs
Et andet projekt med en klar samfundskommentar er ’World Cup Rugs’, der både er udtaget i kategorierne ‘Young Talent’ og ‘Message Understood’. Her har designer Sia Degel Hurtigkarl skabt tre tæpper, der på forskellig vis symboliserer kritik af VM i Qatar. Et af tæpperne har fx over 6.500 lyserøde sting, som er det anslåede antal migrantarbejdere, der er døde i forbindelse med VM-byggeriet.

Tæpperne er produceret i Nepal, hvis største eksportvare historisk set var tæpper, men i dag er overgået af eksporten af billig migrantarbejdskraft. Tæpperne materialiserer den triste udvikling, hvor mange nepalesere i dag arbejder på byggepladserne i Qatar op mod VM.

Juryen beskriver blandt andet projektet som et eksempel på originalt, klogt og elegant design, der leder opmærksomheden hen på en vigtig historie, der berører emner som menneskerettigheder og social retfærdighed.

Flow
’Flow’ er et bud på intelligent ilt-system til KOL-patienter, som den lungesyge kan have med sig på farten. Projektet er udtaget i ’Young Talent’-kategorien og skabt af designerne Kirstine Bach og Nanna Gammelgaard Andersen.

Designet er et intelligent teknologisk system, der består af en sensor, der kan fastgøres på huden og registrerer det præcise iltbehov hos patienten, hvilket er en helt ny og fleksibel funktion for brugeren. Derudover består designet af en letvægtsflaske, der gør det muligt, at have ilten med, også når patienten går ud, og en station, hvor hun kan optanke ilten i hjemmet. Dermed kan dagligdagen gøres mere tryg, og bevægeligheden komfortabel og mindre krævende.

Juryen roser blandt andet projektet for at være et holistisk designprodukt med blik for form, teknologi og materialevalg, og som løser en stor udfordring for KOL-patienter, der ofte døjer med at komme ud, holde social kontakt og dyrke motion. 

Solar Desalination Skylight
’Solar Desalination Skylight’ befinder sig også i ’Young Talent’-kategorien og er et bud på ny, kritisk infrastruktur i Chiles uformelle boligområder ved kysten. Bag projektet står arkitekt Henry Glogau.

Projektet illustrerer en designløsning, der anvender naturressourcer som solenergi og havvand til at fremstille drikkevand – og som derudover udvinder en saltlage, der kan bruges til at skabe energi. Den simple prototype løser et problem for de mange mennesker i boligområdet, der ikke har adgang til blandt andet rent drikkevand og elektricitet.

Juryen kalder blandt andet projektet for ’innovation når det er bedst’; det svarer på et komplekst problem med en simpel, praktisk og smuk low-tech-løsning.