Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Godt nyt til danske spiludviklere

Dato
01.09.2023
Kategori
Forskning og innovation

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt vil give den danske spilindustri et tiltrængt løft, og der er derfor afsat 34 mio. kr til oprettelsen af et helt nyt spilinstitut i Danmark i Finanslovsudspillet for 2024. Spilinstituttet skal understøtte udviklingen af danske spil med kulturelle såvel som kommercielle ambitioner.

Baseret på forskning fra Det Kongelige Akademi
Forslaget om et nyt spilinstitut er blandt andet baseret på en forskningsrapport fra Det Kongelige Akademi - Institut for Visuelt Design med titlen: ”Paths to Success, Lessons from Danish Game Companies & State of the Danish Game Industry”. Rapporten er udarbejdet af lektor Jesper Juul, lektor Alessandro Canossa, postdoc Emil Lundedal Hammar og forskningsassistent Michael Debus. 

Den indeholder en række analyser, konklusioner og anbefalinger om spilindustrien i dag, og hvordan man fremover kan styrke industrien og bygger på omfattende data og kvalitative interviews med mere end 40 danske spilvirksomheder. 

Et hidtil overset potentiale 
Spil har en stor plads i danskernes hverdag.  92% af børn og unge i Danmark mellem 2-17 år – og halvdelen af alle voksne - bruger spil i dag.  

Ifølge rapporten eksporterer Danske spilvirksomheder for 3,4 mia. kr. om året – hvilket svarer til 36% af den samlede omsætning indenfor området spil, TV, Film, interaktiv og reklame. Ikke desto mindre har spil ligget i bund i forhold til kulturpolitisk støtte. Det er en af grundene til, at det er svært at styrke vækstlaget og udvikle unikt dansk indhold - og dermed komme på højde med de øvrige nordiske lande, som lige nu ligger langt over Danmark i spileksport. 

Rapporten er udarbejdet som del af forskningsevalueringen af projektet ”Game Hub 2.0” og den opbyggede viden videreføres i det nuværende projekt ’Game Industry Resilience, BSG-GO Interreg Project’.”