Lektor ved Institut for Visuelt Design, Ida Engholm, og Anders Michelsen, lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab ved KU står bag bogen ’Verner Panton – en monografi’ som netop er udkommet. Bogen beskriver Verner Pantons farverige livsværk og giver et sjældent kig ned i Pantons private fotoalbum.
Verner Panton (1916-1998) blev uddannet fra Kunstakademiets Arkitektskole i 1951, og stammer fra en stor generation af danske designere og arkitekter: Wegner, Kjærholm og Børge Mogensen var hans samtidige, men hvor de arbejdede med træ og naturlige materialer i afdæmpede farver, foretrak Panton plast, stål, skumgummi og andre syntetiske stoffer – og farver med masser af knald på. Og hvor hans kolleger dyrkede de håndværksmæssige traditioner, gik Panton målrettet efter at skabe industrielt fremstillede produkter, direkte til et massemarked.
Banebrydende og forud for sin tid
På den måde var han forud for sin tid, og forståelsen for ham var ikke stor herhjemme. Det blev i udlandet at han hovedsageligt kom til at realisere sine ideer, og bane vej for generationer af yngre designere. Der blev det til gengæld til international anerkendelse og berømmelse, og Verner Panton står i dag som en af de mest toneangivende designere i 1960’ernes Europa.
I Danmark har vi med tiden også taget hans farverige univers og ikoniske designs til os: I dag kender de fleste danskere Verner Pantons designs – eller har en af hans velkendte lamper i vores eget hjem. Fra Pantons hånd stammer bl.a. Flowerpot-lampen, Panthella-lampen, Globe-lampen og Måne-lampen, som alle stadig opdateres og handles i stor stil.
Bogen til den designinteresserede – og til teoretikeren
Selv om Verner Panton var noget nær en international superstjerne på design-arenaen, har han først nu fået sin egen monografi. Den retter sig mod den kultur- og designinteresserede læser samt alle, der vil blive klogere på de seneste 50 års designhistorie.
”Bogen kan læses på flere niveauer. Vi har kombineret forskningsformidling med coffee table-formatet og en rig billedside, så man kan vælge om man vil have det hurtige og let tilgængelige overblik via billedteksterne, eller om man vil dykke længere ned i de historisk og teoretiske fagtekster om Panton og hans samtid, ” siger forfatter Ida Engholm. ”Takket være et omfattende billedmateriale fra Panton-familien har vi kunnet vise nye sider af Panton og tidligere aldrig viste billeder og skitser. Panton var normbrydende på alle fronter, både i forhold til produktionsteknologi, materialer og i det kulturelt formmæssige. I dag, hvor vi igen står over for nye teknologiske gennembrud og ikke mindst nye samfundsmæssige udfordringer, kan vi lære af hans måde at bryde med reglerne og udforske nye mulighedsrum for design”.