Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

’Verner Panton – en monografi’

Dato
28.09.2017
Kategori
Forskning og innovation

Lektor ved Institut for Visuelt Design, Ida Engholm, og Anders Michelsen, lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab ved KU står bag bogen ’Verner Panton – en monografi’ som netop er udkommet. Bogen beskriver Verner Pantons farverige livsværk og giver et sjældent kig ned i Pantons private fotoalbum.

Verner Panton (1916-1998) blev uddannet fra Kunstakademiets Arkitektskole i 1951, og stammer fra en stor generation af danske designere og arkitekter: Wegner, Kjærholm og Børge Mogensen var hans samtidige, men hvor de arbejdede med træ og naturlige materialer i afdæmpede farver, foretrak Panton plast, stål, skumgummi og andre syntetiske stoffer – og farver med masser af knald på. Og hvor hans kolleger dyrkede de håndværksmæssige traditioner, gik Panton målrettet efter at skabe industrielt fremstillede produkter, direkte til et massemarked.

Verner og Marianne Panton. © Panton Design, Basel

Banebrydende og forud for sin tid
På den måde var han forud for sin tid, og forståelsen for ham var ikke stor herhjemme. Det blev i udlandet at han hovedsageligt kom til at realisere sine ideer, og bane vej for generationer af yngre designere. Der blev det til gengæld til international anerkendelse og berømmelse, og Verner Panton står i dag som en af de mest toneangivende designere i 1960’ernes Europa. 

I Danmark har vi med tiden også taget hans farverige univers og ikoniske designs til os: I dag kender de fleste danskere Verner Pantons designs – eller har en af hans velkendte lamper i vores eget hjem. Fra Pantons hånd stammer bl.a. Flowerpot-lampen, Panthella-lampen, Globe-lampen og Måne-lampen, som alle stadig opdateres og handles i stor stil.

Globelampen. © Panton Design, Basel
Panthella-lampen. © Panton Design, Basel

Bogen til den designinteresserede – og til teoretikeren
Selv om Verner Panton var noget nær en international superstjerne på design-arenaen, har han først nu fået sin egen monografi. Den retter sig mod den kultur- og designinteresserede læser samt alle, der vil blive klogere på de seneste 50 års designhistorie.

”Bogen kan læses på flere niveauer. Vi har kombineret forskningsformidling med coffee table-formatet og en rig billedside, så man kan vælge om man vil have det hurtige og let tilgængelige overblik via billedteksterne, eller om man vil dykke længere ned i de historisk og teoretiske fagtekster om Panton og hans samtid, ” siger forfatter Ida Engholm. ”Takket være et omfattende billedmateriale fra Panton-familien har vi kunnet vise nye sider af Panton og tidligere aldrig viste billeder og skitser. Panton var normbrydende på alle fronter, både i forhold til produktionsteknologi, materialer og i det kulturelt formmæssige. I dag, hvor vi igen står over for nye teknologiske gennembrud og ikke mindst nye samfundsmæssige udfordringer, kan vi lære af hans måde at bryde med reglerne og udforske nye mulighedsrum for design”.

1/6
Panton-stol med tilhørende bord og Shell-lampe. © Panton Design, Basel
Cirkusbygningen i København. © Panton Design, Basel
Hjertestolen. © Panton Design, Basel
© Panton Design, Basel
© Panton Design, Basel
© Panton Design, Basel