Situationsplan 1:5000

Lysene på Lolland

Navn
Hanna Ungar Felding
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagfelt
Arkitektur
Institut
Bygningskunst og Kultur
Program
Kunst og Arkitektur
År
2024

Lysene på Lolland - Jorddeponeringsstrategi og byggefelter ved Rødbyhavns tunnelbyggeri

Efter beslutningen i december 2023 blev truffet om at permanentgøre Tunnelfabrikken ved den kommende Femern Bælt-forbindelse på Lolland, mangler der en erstatning til Tunnelbyens midlertidige containerboliger og de lovede rekreative naturområder.  Vi har brug for en ny fortælling om jord og natur.

Projektet er en alternativ måde at tænke jorddeponering, der udfordrer vores gængse forståelse af landvinding, som noget der kun skal gavne mennesket. Landskabet bliver skabt af overskudsjord og indeholder bl.a. beskyttede dyre- og naturområder, som et billede på hvordan vi i fremtiden kan bo og sameksistere med dyr, vand og natur. 

Jord fra tunnelen graves op fra havets dyb og genopstår som nye øer, der væves sammen i et molelandskab langs Lollands sydkyst. I det nye landskab udnyttes materialer fra Lollands forladte huse til broer, moler og arbejderboliger, som fabriksarbejderne i fællesskab bygger op. Projektet synliggør det konstruerede landskab overfor det naturlige, som vil ændre sig år efter år. Porten til Lolland markeres i form af lys.

STED

Lolland er et sted med overflod af materialer. Både i form af overskudsjord fra tunneludgravningen af Femern Bælt-forbindelsen ved Rødbyhavn og de 3500 tomme huse, som ønskes revet ned. Landvindingsområdet ved Rødbyhavn er i øjeblikket et landskab under konstant forandring. Lolland tømmes langsomt for mennesker og fyldes op med forladte huse. Det førhen livlige Rødbyhavnområde er i forfald og en stor del af øens huse står som tomme skaller med minder om liv, der engang var. De forladte huses lys er gået ud. 

Samtidig er en ny bydel dukket op på det sydlige Lolland. Ved arbejdshavnen finder man både verdens største tunnelelementfabrik og Tunnelbyen, som i dag huser 1200 arbejdere, der skal bygge den nye Femern Bælt-forbindelse. Når tunnelen står klar, bliver Lolland et vigtigt led mellem Danmark og Europa. Med en fartgrænse på 110 km/t for biler og 200 km/t for tog vil det tage henholdsvis 10 og 7 minutter at køre igennem tunnellen. Jeg har arbejdet med at tiltrække opmærksomhed ved tunnelportalen i Rødbyhavn, så det ikke kun bliver set gennem en bilrude, i et forsøg på at imødekomme lollændernes frygt for området, som et fremtidigt gennemkørselssted når Femern Bælt-Forbindelsen står færdig i 2029.

 

1
/3
Scenarie 1: det eksisterende landskab
Scenarie 2: jorden lægges ud
Scenarie 3: arbejderboligerne bygges
Scenarie 1: det eksisterende landskab
Scenarie 2: jorden lægges ud
Scenarie 3: arbejderboligerne bygges

Diagrammer

1
/6
Rødbyhavn, tunnelportalen og arbejdshavnen
Moler og broer
Byggefelter
Jorddeponering
Lys og rør
Syning af plantegning
Rødbyhavn, tunnelportalen og arbejdshavnen
Moler og broer
Byggefelter
Jorddeponering
Lys og rør

Sitemodel

1:10000 sitemodel
1:10000 sitemodel
1:10000 sitemodel
1:10000 sitemodel

SYNINGER

I molelandskabet trådes Rødbyhavnområdets fortid og nutid sammen og danner et nyt knudepunkt for lokale, fabriksarbejdere og turister ved den kommende tunnelportal. Trådene fastgøres til det eksisterende landskab langs kysten. 

Situationsplan

1:5000 situationsplan
1:5000 situationsplan

1:5000 modeller af landskabets opfyldning af jord i forskellige tidsligheder

1
/8
Felt 14+15+17+18, skov 1.7
Felt 4, vand
Felt 14+16, skov 1.7
Felt 17, skov 1.7
Felt 13, fugleø 1.5
Felt 5, strand 1.2
Felt 21, strand 1.8
Felt 20+21, strand 1.8
Felt 14+15+17+18, skov 1.7
Felt 4, vand
Felt 14+16, skov 1.7
Felt 17, skov 1.7
Felt 13, fugleø 1.5
Felt 5, strand 1.2
Felt 21, strand 1.8
Felt 20+21, strand 1.8

Plan, snit/opstalt 1:200

1
/4
Opstalt af byggefelt 1:200
Snit af strand 1:200
Opstalt af fugleø 1:200
Snit af mole med rør 1:200
Opstalt af byggefelt 1:200
Snit af strand 1:200
Opstalt af fugleø 1:200
Snit af mole med rør 1:200

1:200 modeller af byggefelter

1
/8
Torv, felt 1
Torv, felt 1
Torv, felt 1
Byggegrund til 40 rækkehuse, felt 17
Rækkehuse, felt 17
Rækkehuse, felt 17
Udsigtspost til fugleø, felt 3
Udsigtspost til fugleø, felt 3
Torv, felt 1
Torv, felt 1
Torv, felt 1
Byggegrund til 40 rækkehuse, felt 17
Rækkehuse, felt 17
Rækkehuse, felt 17
Udsigtspost til fugleø, felt 3
Udsigtspost til fugleø, felt 3

Tidslige diagrammer

1
/6
Scenarie 1
Scenarie 2
Scenarie 3
Jordopfyldning af byggefelt
Jordopfyldning af byggefelt
Jordopfyldning af byggefelt
Scenarie 1
Scenarie 2
Scenarie 3
Jordopfyldning af byggefelt
Jordopfyldning af byggefelt
Jordopfyldning af byggefelt

Visualiseringer

Ankomst til det lysende landskab
Ankomst til det lysende landskab
Bunker af byggematerialer, efterår
Bunker af byggematerialer, efterår
Mole langs jordbunke
Mole langs jordbunke
Lys og rør ved molen
Lys og rør ved molen
Fiskere ved fugleø, daggry
Fiskere ved fugleø, daggry
Aften på jordbunke
Aften på jordbunke
Jorddeponering i det nye landskab
Jorddeponering i det nye landskab
Spunsvæg der omkranser fugleø
Spunsvæg der omkranser fugleø
En kajak sejler igennem rør, vinter
En kajak sejler igennem rør, vinter
Landskabet væves ind i byen
Landskabet væves ind i byen
Rækkehus i måneskin
Rækkehus i måneskin
Solnedgang ved kysten
Solnedgang ved kysten

Det Kongelige Akademi understøtter FN’s verdensmål

Siden 2017 har Det Kongelige Akademi arbejdet med FN’s verdensmål. Det afspejler sig i forskning, undervisning og afgangsprojekter. Dette projekt har forholdt sig til følgende FN-mål