Ny bog: viden og metoder til at forstå og skabe indhold til universer

Dato
Kategori
Forskning og innovation

Ny bog dykker ned i metoder og teorier bag universskabelse: Det, at opbygge et holdbart og fængende univers til fiktioner, der udgives i bogform, på film, i tv-serier eller som computerspil. 

Fra det kreative geni til kollektiv samskabelse
Når det handler om at skabe universer til film, spil og bøger, er der sket en udvikling i måden man arbejder på. Tidligere var det ofte blot en eller to personer, der stod bag den kreative proces. Man tænkte meget lineært og i siloer: Først lagde man sig fx fast på medie og main character, og så arbejdede man sig frem efter en fast tilrettelagt plan. Selve universet rummede ofte ikke andre elementer end dem, der var nødvendige for den primære fortælling. 

Men nye teknologier og udviklingsformater har ændret brugernes – seernes, læsernes, spillernes - krav og forventninger til mediefiktion, og det har påvirket måden, man arbejder med fiktionsuniverser på. Nu arbejder man iterativt og har ofte en langt mere kollektiv skabelsesproces, hvor mange kreative kræfter inddrages, og hvor designet af et detaljeret og mangefacetteret univers skal på plads som det allerførste. 

I bogen præsenteres 'stjernemodellen', der er et brugbart redskab når man udvikler fiktionsuniverser

Først universet, så fortællingen
”Det, at man vender arbejdsprocessen lidt på hovedet i forhold til tidligere, kræver en anden måde at tænke på – en anden metode, når man skaber et univers,” siger Jakob Ion Wille, lektor ved Det Kongelige Akademi og en af bogens tre forfattere. ”I bogen præsenterer vi en model, der hjælper med at afklare en række indledende spørgsmål, som definerer det univers man gerne vil arbejde med. Fx om karakterer, strukturer, baggrund, mytologi og visuel stil. Først når de elementer i universet er plads, tager man fat på selve historien og medievalget. At tænke på den måde giver langt mere sammenhæng og overskud i universet, som får potentiale til at generere flere fortællinger, og skabe mere fordybelse og dermed et stærkere engagement for fans, læsere eller seere.”

Modellen har Jakob Ion Wille i samarbejde med Simon Jon Andreasen udviklet og løbende testet på de mange studerende, de gennem årene har undervist på Visual Game & Media Design på Det Kongelige Akademi, Den Danske Filmskole og rundt omkring i verden. 

  • Bogen er udkommet 21. august og blev præsenteret på Copenhagen TV-festival
  • Den 28. september kl. 15-16 præsenteres bogen ved et åbent arrangement på Biblioteket for Arkitektur, Design, Konservering og Scenekunst
  • På et senere tidspunkt bliver der afholdt et åbent symposium med udgangspunkt i bogen.