Om programmet
Specialiseringen i Visuelt Design og Interaktion giver dig kvalifikationer til at udfordre og udvikle det visuelle fag i mødet med samfundets udfordringer. Disciplinerne spil- og interaktionsdesign bliver i stigende grad inspireret af forskellige grafiske stilarter, mens grafisk design i højere grad bliver dynamisk og tættere knyttet til interaktive og historiefortællende formater.
På Visuelt Design og Interaktion er vi fokuseret på flere medier og er optaget af, hvad mennesker gør, når de kommunikerer og interagerer socialt. Vi undersøger, hvordan vi kan forbedre vores evne til at læse og forstå information, samt hvordan vi bliver engageret både rationelt og emotionelt. Dette kræver viden om, hvordan vi læser, hvad den nyeste teknologi kan tilbyde, og hvordan man udvikler forskellige fortællinger med skrifttyper, billeder og interaktion. Vi designer for at skabe nye oplevelser og flytte grænserne for, hvordan vi leger, lærer, kommunikerer og i både fysiske og digitale verdener. Vi bruger materialer, teknologi og formsprog som middel til at skabe noget relevant for andre.
Derfor vil du som studerende lære om menneskets kognition, perception og adfærd og om visuelle kulturer og samfundets bevægelser. Det kræver en lyst til at mestre og være kreativ med de teknologier, der driver det visuelle felt. Herunder også at kunne forstå og anvende kunstig intelligens, digitale teknologier, kodning og software som centrale værktøjer for at skabe og være kreativ i en digital tidsalder.
Du vil lære de klassiske færdigheder i grafisk design og visuel formgivning og blive præsenteret for en række forløb omhandlende fx interaktionsdesign, digital design, informationsvisualisering, karakterdesign, spildesign, animation og visuelle og interaktive teknologier. Generelt giver uddannelsen dig rammerne til at bruge denne viden og erfaring til at problemløse og eksperimentere med fagets kerneområde på din egen måde. Du vil løbende opbygge et portfolio af projekter, som du har lavet.
Designstudiet er et fuldtidsstudie, og du vil blive mødt med en forventning om, at du er til stede, tager ansvar for egen læring og aktivt bidrager til et godt studiemiljø.
Struktur og opbygning
Struktur og opbygning
De tre år er planlagt således, at du som studerende vil arbejde med en stigende grad af selvstændighed til at løse opgaver og afprøve dine potentialer. Cirka en tredjedel af undervisningen er tværgående, som ofte foregår i gruppe med andre designstuderende og med virkelige opgaver i samarbejde med eksterne partnere.
1. år: Grundlæggende
I starten af studiet udvikler du dit praktiske, kunstneriske og teoretiske fundament med fokus på fortællingen. Du vil arbejde eksperimenterende og skabe prototyper på tværs af medier, udtryk og formål. Målet er, at du lærer at anvende teknologier og formsprog, understøttet af relevante perspektiver fra teorier og metoder, som giver dig et solidt fundament at bygge videre på. Du vil arbejde med både mindre og større opgaver og eksperimentere med dit visuelle output, hvilket vil motivere dig til at udforske fagets grænser og opdage dine evner og interesser inden for det visuelle felt
2. år: Uddybende
På 2. år anvender du det fundament, du har opnået på 1. år, til at arbejde med mere komplekse designløsninger, med øget fokus på samarbejde med eksterne partnere og med problemstillinger, der involverer interessenter og målgrupper, som du måske ikke normalt vil arbejde med og for. Fokus er at realisere designløsninger med udgangspunkt i dine kompetencer.
3. år: Professionalisering
På 3. år arbejder du på at professionalisere dig, bl.a. gennem at realisere et bachelorprojekt – enten alene eller i grupper – hvor du kan fordybe dig i relevante problemstillinger og realisere et designprojekt i fuld skala med de værktøjer og metoder, du har tilegnet dig. Derefter skal du i praktik, hvor mødet med praksis vil styrke din forståelse af dine kompetencer og muligheder for at skabe værdi og gøre en forskel.
Kurser
Kurser
Visuelt Design og Interaktion indeholder kurser indenfor følgende emner:
- Visuel kultur og identitet
- Typografi og skriftdesign
- Visualisering og informationsdesign
- Gamification og storytelling
- Spildesign og visuelle universer
- UX/UI design og prototyping
- Creative computing og kunstig intelligens
- Illustration og moving images
- Designhistorie, designteori og designmetode
- Brugertests og evidensbaseret design ved brug af eye-tracking etc.
Forventninger til dig
Forventninger til dig
Du er åben og nysgerrig overfor formgivning, nye teknologier, strømninger, teorier og metoder og vil være med til at påvirke og udvikle det visuelle fagområde.
Du ønsker at bruge din interesse for relevante problemstillinger og dagsordener.
Du er motiveret for både at arbejde selvstændigt og i samarbejde med andre og trives med både klart definerede og åbne opgaver.
Du trives med at arbejde eksperimenterende og løsningsorienteret og er som fremtidig designer interesseret i at inddrage omverdenen i dit arbejde og kommunikere det på en forståelig måde for andre.
Faglige krav og tekniske færdigheder
Faglige krav og tekniske færdigheder
Som en akademisk bacheloruddannelse kræver det, at du er klar til både at læse og skrive om design og bruge dette aktivt i dit designarbejde. Du har interesse og evner indenfor grafisk og rumlig formforståelse, og du er klar til at give og modtage kritik på dit arbejde som en del af din udvikling som designer.
Det forventes, at du på forhånd har basiskendskab til noget af det relevante software og programmer, der bruges til at arbejde med vektor, pixels, layout, og 3D samt relevante spil eller interaktionssoftware – eller at du har mod på selv at sætte dig ind i disse. Under studiet skal du løbende dygtiggøre dig, så din tekniske værktøjskasse er opdateret. Du er interesseret i teknologi og i at forholde dig kritisk og kreativt hertil.
Sprog
Sprog
Dansk