Om programmet
Programmet er del af arkitektuddannelsens 3-årige bachelorforløb. Læs mere om programmets faglige indhold og opbygning her.
På programmet 'Finder sted' arbejder vi med arkitektur som kultur. Det vil sige, at vi er optaget af byer, bygninger og rum, som noget, der gror og vokser med rødderne plantet i en fælles bygnings- og kulturarv.
Vi lægger vægt på arkitekturen som en kunstform og opfordrer studerende til at kombinere analytisk, kritisk tænkning, tektonisk forståelse og kunstnerisk produktion. Dette gør vi ved at stille opgaver, der udvikler den studerendes forståelse af sted, kontekst samt viden om materialer og byggeteknik.
Vi arbejder med at forholde os til en verden i hastig forandring og har sammen med resten af instituttet arbejdet med en fælles tematisk ramme, som vi har valgt at kalde ”Arkitekturens Økologier”.
Finder Sted danner således ramme om et læringsrum, der tager livtag med højaktuelle problemstillinger, hvor studerende gennem kollektive og individuelle projekter, kan lade det alvorlige mødes med det legende og det fantasifulde mødes med seriøsitet.
Vi har en generøs og inspirerende studiekultur med aktive studerende, som tager ansvar for fællesskabet. Vi sidder samlet i Magasinbygningen, der er et gammelt pakhus. Her har studerende og undervisere i samarbejde indrettet gallerier, et foreningsdrevet studenterkontor, fotostudie og et langbord med plads til fagligt og socialt liv.
Fag og indhold
Fag og indhold
Arkitektur er et fag med en dyb strukturel indflydelse på, hvordan vores samfund fungerer, kommer til at se ud i fremtiden, og på hvordan vi omgås hinanden. Arkitektur er en magtfuld størrelse som brugt rigtigt, kan skabe smukke, betydningsfulde og gode eksistensvilkår for mennesker.
Det er vigtigt, at fremtidens arkitekter træder i karakter og forholder sig til arkitekturens betydning for samfundet. At det bliver deres viden om og evne til at skabe god arkitektur, deres hensynsfuldhed, grundighed og forståelse for mennesker, og ikke flygtige politiske hensyn, der bliver afgørende for, hvordan vores samfund fungerer både i byerne og på landet. Arkitekturen og dens rolle i samfundet udvikler sig konstant, men insisterer man på arkitektens grundlæggende evne til at sætte sig i sit medmenneskes sted, vil arkitekturen altid have en etisk dimension og være både nødvendig og relevant.
Disse tanker danner baggrund for bachelorprogrammet ‘Finder Sted’, som er forankret på Institut for Bygningskunst og Kultur, og relaterer sig til arkitekturens uadskillelige og komplekse forhold til sted, både det fysiske, sociale, kulturelle, historiske og politiske.
Vi lægger vægt på en stærk beherskelse af fagets redskaber og metoder i kombination med analytisk tænkning og kunstnerisk produktion. Programmet uddanner arkitekter, som med en helhedsorienteret tilgang og tilsvarende kritisk bevidsthed har kompetencer til at skabe rammer for eksisterende og nye livsformer, menneskets livsudfoldelser og fællesskabsdannelser.
Et sted er aldrig givet på forhånd. Arkitekten finder “stedet” i det komplekse samspil mellem et sted og dets relation til livsformer og menneskelige relationer. Stedet defineres af den konstante transformation af det eksisterende og af det, som har foregået, og kommer til at foregå. Stedet er en kulturel konstruktion snarere end en naturgiven betingelse.
Finder Sted lægger vægt på et internationalt udsyn, og vi modtager 7-10 internationale studerende på 3. og 4. semester. Vi sætter stor pris på deres bidrag til programmet, og de kompetencer og erfaringer de deler med vores studerende.
Opbygning
Opbygning
Undervisningen består hovedsageligt af projektundervisning, som knyttes tæt til fællesfagenes kursusforløb og moduler. Projektundervisningen, som strækker sig over 12 uger hvert semester, er tematisk tilrettelagt i forlængelse af fællesfagsmoduler af 6 ugers varighed, der ligger i starten af hvert semester. Sideløbende, og i tæt dialog med projektundervisningen, deltager de studerende i fællesfaget Arkitekturens, Teori, Historie og Metode (hver onsdag) samt projektintegreret IT-undervisning (1-2 uger hvert semester).
Projekterne på Finder Sted udvikles både individuelt og i grupper og understøttes af integrerede værksteds- og workshopforløb, relevante studieture, tematiske-, teknik- og kompetence underbyggende oplæg samt afvekslende kritik- og præsentationsformer.
Vi lægger vægt på at inddrage relevante fagpersoner, tegnestuer, organisationer og fra kandidatprogrammerne i vores projekter, kritikker og til forelæsninger.
Underviserne, der er knyttet til Finder Sted, har forskellige baggrunde og er både forskere, arbejder med Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed eller har en praksis ved siden af deres ansættelse, hvilket også bidrager til undervisningsmiljøet.
I tillæg til projektundervisningen og fællesfagene findes en række faglige og sociale initiativer, der rækker på tværs af Institut for Bygningskunst og Kultur. I samarbejde med kandidatprogrammerne arrangeres således udstillinger, værkbesøg, temadage og fællesforelæsninger samt debatarrangementer i forbindelse med udgivelse af Magasin for Bygningskunst og Kultur, der udgives af instituttet.
Nedenstående oversigt fokuserer på projektundervisningen på Finder Sted. Ønsker du at se en mere skematisk og detaljeret oversigt over det samlede undervisningsforløb og relationen mellem projektundervisning, kurser og fællesfag henvises til Studieordningen for Bacheloruddannelsen (2023).
År 1
Det første år arbejdes der med grundlæggende kompetencer og forståelse af det arkitektoniske sprog.
På første semester udvikles et projekt med fokus på rum, formgivning og frembringelsesprocesser samt arkitektoniske repræsentationsformer, herunder modellering samt analog og digital tegning. Disse udvikles med afsæt i et feltarbejde foretaget på en studietur i starten af semestret, som efterfølgende kombineres med et givent funktionsprogram. Semestret er tilrettelagt som en fortløbende serie af workshops, hvor den ene opgave bygger videre på den næste under inddragelse af bl.a. støbeværksted og træværksted. Til sidst udgør delopgaverne, som er udført både individuelt og i grupper, et stort kollektivt projekt bestående af alle studerendes arbejde.
På 2. semester bygges videre på kompetencerne fra det forudgående gennem udviklingen af et individuelt projektforslag til en bolig kombineret med erhverv. Opgaven fokuserer på en række grundvilkår for skabelsen af arkitektur ved at kombinere tre forskellige forhold: 1) den arkitektstuderendes rumlige erfaringer i form af et minde fra barndommen, 2) det kollektive reservoir af viden udviklet gennem analyse af et eksemplarisk arkitekturværk og 3) analysen og indlevelsen i et konkret sted, hvortil den studerendes projektforslag baseret på barndomsmindet og værkanalysen skal indfinde sig. Opgaven giver den studerende kompetencer til at trække på egen erfaring og intuition i kombination med konkrete værktøjer indenfor værk- og stedsanalyse samt værktøjer til at benytte arkitektoniske funktionsprogrammer og medier til at diskutere arkitekturens rolle i samfundet.
År 2
På 3. semester rettes fokus yderligere mod arkitekturens materialer gennem udviklingen af et projekt, hvis omdrejningspunkt er et bygningsværk med en let konstruktion, der skal kunne flytte sig eller blive flyttet. Der arbejdes med en mindre bygning med et enkelt funktionsprogram, som den studerende har mulighed for at præge. Opgaven sigter mod at den studerende kan fordybe sig i materialernes tekniske og æstetiske potentiale og samtidig benytte disse til også at diskutere deres æstetiske relation til beskueren samt den kulturelle betydning, de måtte bære i sig. Desuden udvikles den studerendes evne til at arbejde med materialernes egenskaber og funktionsprogrammet som en kontekst i sig selv, idet projektets konkrete placering spiller en mindre rolle i kraft af projektets fokus på det flytbare frem for det stedsspecifikke.
På 4. semester arbejder den studerende med arkitektur og æstetik gennem udviklingen af en bygning i en bymæssig kontekst bygget af tunge materialer. Funktionsprogrammet fokuserer på bolig(er) og rummer desuden en offentlig og udadvendt funktion. Opgaven udvikler den studerendes kompetencer inden for stedsanalyse, registrering, opmåling og værdisætning samt teknikker og metoder, som forbereder den studerende på selv at kunne formulere et program og en opgave det kommende BA-semester.
År 3
På 5. semester udvikler den studerende sit BA-projekt. Opgaven er velformuleret og tager afsæt i et feltarbejde foretaget på en studietur til et givent område i Danmark eller udlandet. Den selvformulerede opgave er unik for Finder Sted og resulterer i både personlige og samfundsrelevante projekter, der trækker på alle de kunstneriske og analytiske metoder og kompetencer, som er udviklet gennem de forgangne semestre.
På 6. Semester tager den studerende enten i praktik eller på udveksling gennem Erasmus-programmet. Finder Sted har gode forbindelser gennem lærerstaben og instituttet til en lang række af danske, nordiske og internationale tegnestuer. Vi har således en stærk track record i forhold til at hjælpe vores studerende til at få relevante praktikpladser på førende tegnestuer og i den offentlige sektor.
Sprog
Sprog
Undervisningssproget er som udgangspunkt dansk, men engelsksprogede tekster, foreslæninger, gæstelærere, osv. vil forekomme.