Fremtidens Hænder

Tværsnit af site
Navn
Lukas Lewis Junkel
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagfelt
Arkitektur
Institut
Bygningskunst og Teknologi
Program
Bosætning, Økologi og Tektonik
År
2022

 

Projektet er en videregående uddannelse for håndværkere, med fokus på bæredygtige byggeteknikker og brugen af hænder. Målet har været at skabe gode rammer for tværfaglig undervisning af håndværkssvende.
Projektet kommer til udtryk igennem en nøjsom transformation af en gammel omklædningsbygning, indtagelse af eksisterende faciliteter på sitet og et bud på en færdigkonstrueret pavillon, bygget af eleverne på skolen efter nutidige bæredygtige materialer og en design for disassembly strategi.

 

Omfang: 

1 - Refshalevej nr. 209 // Transformation // Fremtidig Skolebygning
- Pladsen & Pavillonen // En ny tilføjelse til sitet 
- Refshalevej nr. 203 // Indtages // Fremtidigt Spisehus

Situationsplan
Tværsnit af sitet

Skolebygningen
I transformationsdelen af projektet, har vi ladet os inspirere af Exners Restaureringsfilosofi og har arbejdet med Narrativitet. Refshalevej nr. 209 er B&W værftets omklædningsbygning fra 1953 og denne historie har vi gerne ville bevare i bygningens nye udtryk og identitet. De midlertidige gipsvægge der er opsat, qua bygningens funktion som øvelokaler, har vi fjernet for at tilbagebringe de store gennemlyste rumligheder – oplagt som undervisningsfaciliteter. 

1
/7
Foto af skolebygningen
Foto af skolebygningen
Foto af skolebygningen
Foto af skolebygningen
Kontekst omkring skolebygningen
Kontekst omkring skolebygningen
Kontekst omkring skolebygningen
Indgansparti Refshalevej nr. 209

I arbejdet med bygningen har vi skabt ét stort værkstedsrum, som imødekommer arbejdsopgaver og lægger op til vidensdelingen imellem faggrupperne. Nye levn og materialemøder opstår når vi skærer i bygningen – og netop levn, materialemøder og gamle håndværksteknikker er noget vi har valgt at fremhæve igennem overfladebehandlinger med linolie.

1
/3
Overfladebehandling af opgangsrum
Overfladebehandling af gamle håndværksteknikker
Det nye levn i værkstedsrummet fremtræder som et ornament i rummet
Teknisk Snit Skolebygning
Førstesals Plan
Stue Plan
Kælder Plan
Visualiseringer af Undervisningsrum
1
/3
Open Workspace
Visuel forbindelse på tværs af rummet
Værkstedsrummet
Længdesnit af skolebygningen

Pladsen
Betonen vi fjerner fra etagedækket i skolebygningen, genbruges 1:1 og bliver den nye plads i byen, der kan imødekomme forskellige aktiviteter. De ca. 1m2 betonstykker bliver lagt ud i haven og i mødet imellem fire stk. anbringes et anker. Den lille skala fra det gamle gulv indbyder til ophold og de terrakottafarvede klinker danner rammerne for en uprogrammeret plads, inspireret af dansepladsen.

1
/2

Pavillonen

Pavillonen er symbol på de arbejdsopgaver, der vil være på en skole af denne kaliber. Vi forestiller os, at eleverne på skolen, på tværs af faglighederne, skal bygge en pavillon på pladsen hvert eller hvert andet år. Pavillonen skal bygges ud fra bæredygtige principper/teknikker og vil udfordre de problematikker der er aktuelle. Vi er kommet med et bud på, hvordan ”årets pavillon” ville se ud og denne tager udfordringen op med brug af korte stykker træ samt genbrugstræ. Søjlerne er samlet af to stykker for at komme op i højden og samlingen er overdimensioneret for at iscenesætte dette.

Ligeledes iscenesætter tagkonstruktionen brugen af kortere stykker træ, ved at gøre brug af reciprocal ramme princippet. Kort sagt, er det et princip der virker som kongestolen, hvor de forskellige stykker træ hviler på hinanden og fører kræfterne rundt. Systemet kan dække et stort areal, med forholdsvist korte stykker træ, uden at have en centerstøtte. Farverne på træet og enderne accentuerer de forskellige elementer og samlinger i konstruktionen, hvilket giver en for øjet og muligheden for at gå på opdagelse i griddet.

1
/2
1
/4

Spisehuset
Refshalevej nr. 203 indtager vi i dagtimerne og denne vil have rollen som skolens kantine. Bygningen er oprindeligt opført som B&W arbejdernes klubhus, det var her man samledes og derfor giver det god mening at introducere bygningen til fællesskabet på sitet. Bygningen er nyrenoveret, står tom i hverdagene, har plads til 150 spisende gæster og et industrikøkken. Kort sagt imødekommer den vores behov.

1
/6
Fotos af spisehuset
Fotos af spisehuset
Fotos af spisehuset
Fotos af spisehuset
Fotos af spisehuset
Fotos af spisehuset
Plantegning af Kantinen

Det Kongelige Akademi understøtter FN’s verdensmål

Siden 2017 har Det Kongelige Akademi arbejdet med FN’s verdensmål. Det afspejler sig i forskning, undervisning og afgangsprojekter. Dette projekt har forholdt sig til følgende FN-mål
CV
Konkurrencer, publikationer og priser
-

Boligfonden Kubens Spirekasse Legat

Lukas Lewis Junkel og Jens Frederik Hagen Hvidberg-Hansen
modtager Boligfonden Kubens spirekasse Legat på kr. 25.000,- for projektet: Diffusionsåben Brandhæmmende Bio-kompositplade.

Vores projekt omhandler brugen af reversible materialer i det fremtidige byggeri.
Vi har stillet os selv opgaven, at give genbrugstræ et nyt liv igennem et virgint materiale som ler.
I projektet undersøger vi mødet imellem ler og træspån og ender ud i en lerplade, som i vores øjne kunne blive en erstatning til gipspladen.
Pladen blev testet på DBI og har data der svarer til en brandklasse B sertificering.
Uddannelse og relevante kurser
-

MA in Architecture from the Royal Danish Academy / BØT

Kandidat fra Det Kongelige Akademi fra programmet: Bosætning, Økologi & Tektonik
-

BA in Architecture from the Royal Danish Academy / IBT

Bachelor fra Det Kongelige Akademi fra instituttet: Institut for Bygningskunst & Teknologi
-

Spring Semester at Den Skandinaviske Designhøjskole

Forårs Semester på Den Skandinaviske Designhøjskole, på linjen: Arkitektur og Bydesign.
-

STX at Vordingborg Gymnasium

Studentereksamen fra Vordingborg Gymnasium med linjefag: Engelsk A og Musik A
Erhvervserfaring
-

Kjær Architecture - Student Assistant

Skitsering // Visualisering – Sketchup/V-ray/Enscape //
I min tid hos Henrik Kjær, bestod mine første opgaver i at lave indledende visualiseringer af mindre byggeprojekter. Senere var jeg med til at skitsere på både et skoleprojekt og et mindre privat boligprojekt. Min sidste opgave bestod i at lave diagrammer og layoutet på designmanualen til et større byggeri. Gennem mit arbejde lærte jeg at bruge Sketchup og Enscape samt forbedrede min kunnen i InDesign.
-

Den Skandinaviske Designhøjskole - Gæstelærer

Undervisning Photoshop/InDesing og Perspektivtegning // Planlægning af Undervisningsforløb //
Jeg har sammen med en medstuderende afholdt fire kursusforløb på DSDH. Vi underviste eleverne i perspektivtegning og Photoshop samt lavede en opgavebeskrivelse, hvor eleverne skulle bruge undervisningen til at lave mixed-media collager. Jeg har i denne forbindelse også afholdt lyn-kurser i InDesign.
-

KHR Architecture – Junior Arkitekt

Projektering af Semesterprojekt // Skitseringsfase //
Jeg deltog i et praksissemester på 6. semester, under Jan Søndergaards ledelse. Projektet fortsatte efterfølgende hos KHR, hvor vi blev ansat. En del af vores aftale bestod i at hjælpe til på tegnestuen hvor jeg bl.a. var med til at skitsere på boligprojekter i Norge. I skitseringsfasen sparrede jeg med en af mine medstuderende og en af partnerne, hvor arbejdede analogt med modeller og håndtegninger. Efterfølgende lavede vi diverse analyser i 3D.
-

3XN/GXN - Modelbygger

3D modellering i Rhino //
Bygge Konkurrencemodeller //
Jeg var tilknyttet modelværkstedet, først som studiejob og efterfølgende fastansat. Mine primære arbejdsopgaver var at rentegne 3D modeller fra arkitekterne, klargøre skærefiler og bygge konkurrencemodeller. Jeg tilegnede mig erfaring med 3D modellering, da størstedelen af arbejdet bestod i at omsætte tegninger til bygbare modeller.
IT-kompetencer
Rhino 3D
Sketchup
Enscape
V-Ray
Adobe Photoshop
Adobe InDesign
Adobe Illustrator
Sprog
Dansk
Engelsk
Tysk