The Future is Now!
Campus Holmen
Danneskiold-Samsøes Allé 51
1434 København K
Danmark
Ingen kender fremtiden. Men det er vigtigt at prøve at forestille sig den alligevel. Det Kongelige Akademi slår dørene op for udstillingen ’The Future is Now’, hvor besøgende kan se, lytte til og leve sig ind i fire forskellige udgaver af akademiet anno 2050.
Fremtidens uddannelseslandskab
Hvis fremtiden former sig i en given retning, hvordan skal Det Kongelige Akademi så udvikle sig for at kunne tilbyde relevante uddannelser og kandidater til fremtidens arbejdsmarked?
Udstillingen The Future is Now! inviterer besøgende indenfor i fire fremtidsuniverser, hvor personaer, genstande og visuelle effekter underbygger en sanselig forestilling af fremtidens akademi anno 2050. Den lægger op til dialog om, hvad uddannelse og forskning skal kunne i fremtiden, og hvilke muligheder og begrænsninger forskellige perspektiver kan have af betydning i uddannelseslandskabet. Hvor stor indflydelse får eksempelvis den teknologiske udvikling? Bliver individualismen eller fællesskabet det fremherskende? Vil der være offentlig betalt uddannelse til alle?
Scenarie 1 anno 2050
Du befinder dig på et akademi, hvor den formelle 5-årige faguddannelse er opløst. I stedet tilbyder akademiet tværfaglige sprint-forløb, hvor de studerende i fællesskab problemknuser og implementerer løsninger på dét, samfundet efterspørger. Underviserne vejleder på sidelinjen, mens den egentlige sparring og uddannelse foregår mellem de studerende. Nøglen til succes ligger i fællesskabet.
Scenarie 2 anno 2050
Du befinder dig nu på et akademi, der er forbeholdt den ypperste samfundselite. Kun de dygtigste studerende bliver lukket ind, og de mest velhavende køber sig adgang til masterclasses med stjerneunderviserne. Akademiet brander sig på verdensberømte forskere og læremestre, og orienterer sig konstant mod popularitetsmålinger. Det stærke individ trives.
Om udstillingen
Scenarierne på udstillingen bygger på input fra 100 studerende og medarbejdere, som har brugt foråret på at fremskrive centrale trends og modtendenser, der kan blive definerende for fremtidens akademi. Den er et led i en større proces, der skal munde ud i en ny vision og strategi for Det Kongelige Akademi.