Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Om uddannelsen

'Arkitekturens Teknologi' er en toårig kandidatuddannelse for bygningskonstruktører. Læs mere om programmets faglige indhold og opbygning her.

Opbygning

Uddannelsen er bygget op omkring problembaseret projektundervisning. Hertil føjes en række moduler med forelæsninger, studiekredse, kurser og øvelser. 

Arbejdet med materialer og konstruktioner udgør den centrale kerne på 1. og 2. semester. Der sikres en progression i studiet hvor den allerede opnåede viden fra konstruktøruddannelsen videreføres og udbygges med viden i spændet fra historisk byggeskik til samtidens udfordringer hen mod en arkitektur der indtænker på ressourceforbrug og miljøbeskyttelse. 

Uddannelsen bygger på en vekselvirkning mellem akademisk vidensopbygning og projektundervisning. Den studerende bliver øvet i at indsamle og forholde sig kritisk til eksisterende viden og praksis indenfor feltet og til selv at producere viden ved hjælp af relevante analyseredskaber, som kan integreres i  studieprojekterne. 

Størstedelen af vejledningen foregår i grupper, hvor man fremlægger og sammen diskuterer og perspektiverer de problemstillinger, som de enkelte casestudier og studieprojekter peger på. Dette er både med til at understøtte opbygningen af den fælles vidensbank og til at gøre den enkelte studerende bevidst om sine egne styrker og svagheder i forhold til udviklingen af en selvstændig kompetenceprofil. 

På 3. semester medvirker den studerende til selv at formulere semesterprojektet, der f. eks kan udføres i samarbejde med arkitektstuderende, ingeniørstuderende, samarbejdspartnere fra praksis og forskere fra det Kongelige Akademi eller andre relevante institutioner og virksomheder.

Kandidatuddannelsen afsluttes med et kandidatprojekt som gennemføres på 4. semester.

Uddannelsens moduler

1. semester
Projekt: Materialer & konstruktioner 1 (15 ECTS)
Byggeskik og teknologi 1 (5 ECTS)
Historie og teori 1 (5 ECTS)
Tegning, model og produktion – analogt og digitalt 1 (5 ECTS)

2. semester
Projekt: Materialer & konstruktioner 2 (15 ECTS)
Byggeskik og teknologi 2 (5 ECTS)
Historie og teori 2 (5 ECTS)
Tegning, model og produktion – analogt og digitalt 2 (5 ECTS)

3. semester
Projekt (20 ECTS)
Historie og teori 3 (5 ECTS)
Tegning, model og produktion – analogt og digitalt 3 (5 ECTS)

4. semester
Kandidatprojekt (30 ECTS)

Kurser

Eksempler på kursusmoduler 

  • Byggeskik Danmark og Norden
  • Videnskabsteori og kritisk metode
  • Arkitektonisk kvalitet & bæredygtighed 
  • Analog og digital tegning
  • Digital modellering og produktion
  • Integreret design proces (Design, energi og levetid)