Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

'BROADCASTED'

Navn
Juliane Diness Andersen
Uddannelsesgrad
Kandidat
Fagområde
Arkitektur
Program
Arkitektur & Landskab
År
2023

Portable architectural elements for landscape perception

This project examines the environmental conditions of the northeastern part of Iceland through a network of hiking paths and the surrounding landscape. Movable architectural elements are designed as probes in order to accommodate low-impact human interaction with the ever-changing environment, and to emphasize the idea of architecture as a humble part and a negotiating ally in relation to nature.

1/29

Introduktion

Projektet beskriver et to års samlet metodisk og teoretisk studie i feltundersøgelse og landskabslæsning. Med afsæt i den islandske kunstskole LungA School, undersøger projektet, hvordan mine metodiske studier, kan indgå i skolens nyopstartede program 'LungA LAND'. Et program, der ønsker at forbinde kunst, sted og videnskab. 

Fænomenologiske instrumenter fremlkaldes og bygges af de studerende i fælleskab eller i grupper og bringes med ud i felten, som et filter, eller et fokus, mellem dem som beskuer og stedet bevægelige fænomener. 

Instrumenterne giver stedet en modstand og omvent giver stedet instrumenterne en modstand. Denne vækselvirkning mellem sted, instrumet og beskuer åbner op for andre læsninger af stedet. Hvordan disse nye læsninger manifestere sig i et kreativ produkt eller kunsterisk praksis er op til de personer der bruger instrumentet. 

Instrumenterne skal ikke ses som nye bedrevidende artifakter, men nærme som ydmyge og naive karkaterer, der naivt interigerer med stedets øjebliks hændelser og fænomener. De forsøger ikke at postulere nye sanheder, men nærmere det modsatte, at understrege uvidshed og nysgærrighed. 

De indgår i et performativ landskab. 

Kit-of-parts / mapping af de fænomenologiske instrumenter, der bringes med ud i felten.

De fænomenologiske instrumenter fungere som eksperimenterende medier, der generer materiale til en kunterisk læsning af landskabet. Tegningsgenerende værkstøjer, der alt afhængigt af hvilken profession og faglighed de bliver mødt af og stedets øjebliks tilstand kortlægger fjorden forskelligt. 

Det Performative Landskab 

 

De tre visualiseringer, viser en forstillet undersøgelse af lys og bevægelse med kemeraets lukketid og det fænomenologiske instrument 'stangen' som medier mellem krop og sted. 

MELLEM KROP & LANDSKAB / mapping af kroppen som landskab og landskab som krop

mapping af kroppen som landskab og landskab som krop
1/13
Det Kongelige Akademi understøtter FN’s verdensmål
Siden 2017 har Det Kongelige Akademi arbejdet med FN’s verdensmål. Det afspejler sig i forskning, undervisning og afgangsprojekter. Dette projekt har forholdt sig til følgende FN-mål:
Quality education (4)
Life on land (15)