Direktion og ledelse
Det Kongelige Akademi - Arkitektur, Design, Konservering ledes af rektor. Rektor refererer til Akademiets bestyrelse, der igen er ansvarlig over for Uddannelsesministeren. Rektoratet, der består af rektor Lene Dammand Lund og prorektor Svend Lawaetz, varetager den øverste daglige ledelse af Akademiet.
Rektor
Rektor er øverste ansvarlig for uddannelse, forskning og kunstnerisk udviklingsvirksomhed. Rektor varetager den daglige ledelse inden for de rammer, som bestyrelsen har fastsat. Den øvrige ledelse varetager deres opgaver efter bemyndigelse fra rektor. Rektor har direkte ledelse af prorektor, dekaner og chef for Erhverv og Innovation og er formand for Fagligt Råd og Samarbejdsudvalget, samt holder faste møder med de studerendes formandsskab. Rektor udpeger lederen af Det Kongelige Akademis ph.d.-skole.
Prorektor
Prorektor er stedfortræder for rektor og har det ledelsesmæssige ansvar for de administrative ledere, herunder Det Kongelige Akademis økonomi. Prorektor er formand for direktionen.
Direktion
Direktionen er Det Kongelige Akademis øverste ledelsesgruppe og består af rektor, prorektor og dekaner. Her udstikkes retningslinjer for rektoratet, dekanerne og Erhvervs- og Innovationschefens opgaver. I direktionen foregår desuden den overordnede styring af Akademiets portefølje af udviklingsprojekter.
Dekaner
Det Kongelige Akademi har tre dekaner for hhv. arkitektur, design og konservering. Dekanerne refererer til rektor og er medlemmer af Direktionen. På Arkitektur og Design refererer institutledere til dekaner. På Det Kongelige Akademi - Konservering er dekanen selv institutleder.
Institutledere
Institutlederen refererer til en dekan, og er medlem af Det Kongelige Akademis institutledergruppe.
Institutlederne beslutter i fællesskab og i samråd med rektor en overordnet intern organisering af de 6 institutter, fx i form af institutråd, institutforsamlinger osv. Institutlederen er instituttets øverste repræsentant, varetager personaleledelsen af instituttets medarbejdere og udfolder akademiets strategi på institutniveau.