Design, Proces & Facilitering
Modulet har fokus på den strategiske designer i rollen som facilitator af designbaserede udviklings- og forandringsprocesser. Modulet kobler således faciliteringspraksis til teori om designproblemer, designprocesser og -metoder.
Modulet hed tidligere: 'Designbaseret procesfacilitering: Eksekvering'
Deltagerne introduceres til procesfacilitering som et praksisfelt, der relaterer sig til både design og afvikling af møder-og workshopformater. Modulet fokuserer på løbende at give deltagerne mulighed for at tilegne sig færdigheder indenfor designbaseret procesfacilitering ved at træne deltagerne i at kunne forholde sig refleksivt til forskellige positioner som facilitator og anvende basale faciliteringsgreb, -teknikker og -værktøjer i designet og afviklingen af udviklingsorienterede mødeprocesser.
Det får du ud af modulet
- Du får forståelse for facilitering og designbaseret teori, metoder og værktøjer som fundament for egen designbaserede faciliteringspraksis.
- Du lærer at anvende og integrere relevant viden om designmetodologi og designbaserede værktøjer i rollen som procesfacilitator.
- Du lærer at analysere situationsbestemte fordele og ulemper ved forskellige faciliteringspositioner ift. at navigere i facilitatorrollen i forskellige kontekster.
- Du lærer at reflektere kritisk over dine egne praktiske afprøvninger og erfaringer med designbaseret procesfacilitering.
Hvem er modulet henvendt til?
Modulet henvender sig bredt til både ledere, mellemledere og medarbejdere i private og offentlige organisationer, som har behov for redskaber til designe, lede og facilitere udviklings- og forandringsprocesser, fx:
- Afdelingsledere
- Mellemledere
- Projektledere
- Projektkoordinatorer
- Udviklingskonsulenter
- Ledelseskonsulenter
Undervisning og seminardatoer
Undervisning og seminardatoer
Diplomuddannelsen er baseret på seminarer, og undervisningen veksler mellem forelæsninger, diskussion, workshops og gruppearbejder. Vigtigst af alt, bliver undervisningen koblet til de arbejdsopgaver eller udfordringer, du sidder med. Det betydninger, at du kan bruge uddannelsen direkte i din hverdag.
Datoer for seminarer på modulet
Seminar 1: 11. og 12. november 2024
Seminar 2: 25. og 26. november 2024
Seminar 3: 10. december 2024
Eksamensaflevering: 27. januar 2024
Hvem er modulet henvendt til?
Hvem er modulet henvendt til?
Modulet henvender sig bredt til både ledere, mellemledere og medarbejdere i private og offentlige organisationer, som har behov for viden og redskaber relateret til at drive organisatoriske udviklings- og forandringsprocesser, fx:
- Afdelingsledere
- Mellemledere
- Projektledere
- Projektkoordinatorer
- Udviklingskonsulenter
- Ledelseskonsulenter
Adgangskrav og optagelse
Adgangskrav og optagelse
For at blive optaget på et diplommodul er det et krav, at du har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse, som mindst er på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående uddannelse gennemført som et fleksibelt eller reguleret forløb
Derudover skal du kunne dokumentere, at du har mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende eksamen.
(jvf. bekg. nr 933 af 13/06/2022)
Optagelse på uddannelsen sker på baggrund af en vurdering af din uddannelsesmæssige baggrund, erhvervserfaring og dine muligheder for at anvende uddannelsen i dit aktuelle arbejde.
Ansøgning og optagelse
Du søger om optagelse gennem det elektroniske ansøgningsskema, som du kan finde under de enkelte diplommoduler. Ansøgningsfrister for de forskellige moduler udmeldes løbende på det enkelte diplommodul.
Modulansvarlig
Vis beskrivelse
Christina Reedtz Funder er studielektor ved Institut for Visuelt Design hvor hun arbejder inden for felterne kreative processer, argumentation og retorisk performance samt akademiske genrer. Hun er modulansvarlig for tre af diplomuddannelsen moduler, og derudover underviser hun også på Det Kongelige Akademis Master i Design. Christina er uddannet cand.mag. i retorik fra Københavns Universitet og har tidligere arbejdet med udvikling af uddannelser på bl.a. Aarhus Universitet og DMJX.