Om Instituttet
På Institut for Bygningskunst og Design udforsker undervisere, forskere og studerende krydsfeltet mellem design og arkitektur, mellem menneske og rum og mellem rum og materialitet. Vi tager afsæt i den særlige danske tradition, hvor design og arkitektur er integrerede discipliner, og hvor mennesket i dets fysiske og sociale kontekst udgør selve kernen.
Vores forskning og vores uddannelser er stærkt samfundsmæssigt forankrede. Vi udvikler arkitektur- og designfagenes særlige potentiale med et skarpt fokus på innovative løsninger, der imødekommer samfundets udfordringer. Det betyder, at andre fag og emner som f.eks. antropologi, entreprenørskab, teknologi og bæredygtighed ligger i forlængelse af instituttets faglige selvforståelse. Kompetencer i tværfagligt samarbejde bliver prioriteret og indgår sammen med den dybe faglighed, design og arkitektur er.
FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling har siden 2016 udgjort et afgørende afsæt for vores arbejde som en nødvendig og naturlig udvikling af vores fags lange tradition for at påtage sig samfundsansvar. Vi mener, at netop udviklingen af denne tradition kan være med til at fremtidssikre vores fag og understøtte vores ambition om at levere den højeste kvalitet i instituttets uddannelser og forskning.
Uddannelse
Vi uddanner arkitekter og designere, der hos os tilegner sig specifikke kompetencer til at skabe løsninger, som svarer på samfundets udfordringer og som samtidig inspirerer og inddrager samarbejdspartnere, kunder og brugere. De studerende opbygger kompetencer inden for forretningsforståelse samt designprocesser- og strategier, og de bliver i stand til at indgå i private og offentlige samarbejder af lokal, national eller international karakter. Udgangspunktet er altid mennesket og den fysiske og sociale kontekst, som mennesker indgår i.
De studerende udvikler tekniske og håndværksmæssige færdigheder og opnår indgående indsigt i materialer og stoflighed. Alle instituttets uddannelser er forankrede i en dansk tradition for formgivning, for forståelsen af rum og for forholdet mellem helhed og detalje, rumligt såvel som i forhold til materialitet.
Ved tegnebordene, på værkstederne og i projektundervisningen oplever de studerende et tæt samarbejde med vores undervisere og vejledere. Derudover møder de forskere, internationale gæsteforelæsere og gæsteundervisere. De fleste af instituttets undervisere har desuden egen praksis ved siden af undervisningen og har indgående kendskab til det arbejdsmarked, der venter de studerende efter endt uddannelse.