For interne studerende: udveksling

Er du allerede studerende på Det Kongelige Akademi og ønsker at komme på udveksling? 

Det Kongelige Akademi har udvekslingsaftaler med partnerinstitutioner i udlandet. Gennem aftalerne udveksler institutionerne studerende i et semester uden at de studerende skal betale studieafgift. Der er et begrænset antal pladser på aftalerne og der skal være balance i antal ind- og udrejsende. Partnerinstitutionerne fastlægger eventuelle sprog- og optagelseskrav på aftalerne.

Hvis du ønsker at søge om udvekslingsophold, skal du ansøge til Det Kongelige Akademi inden en fastlagt frist. Akademiet udvælger, hvilken institution du bliver indstillet til. Først derefter skal du søge til institutionen.

Find information om ansøgningsprocessen i trin for trin guiden nedenfor.

Hvornår må jeg tage på udveksling?

Det er muligt at komme på udvekslingsophold i disse semestre:

Arkitektuddannelsen:
6. semester af bacheloruddannelsen og/eller 2. semester af kandidatuddannelsen

Designuddannelsen:
3. eller 4. semester af bacheloruddannelsen og/eller 2. semester af kandidatuddannelsen

Crafts in Glass and Ceramics:
3. semester af uddannelsen

Konserveringsuddannelsen:
1. og/eller 2. semester af kandidatuddannelsen

Der gives ikke dispensation til udlandsophold på andre semestre. Der kan være begrænsninger for dine muligheder for at tage både udveksling og praktik. Læs mere i den relevante studieordning.

Ansøgningsfrister

Arkitektur, Design og Crafts in Glass and Ceramics:

  • 5. februar til udveksling i efterårssemesteret
  • 10. september til udveksling i forårssemesteret

Konservering:
Skriv til exchange@kglakademi.dk inden marts i semesteret inden du starter på kandidatuddannelsen hvis du overvejer at komme på udveksling på 1. semester eller i løbet af de første 2 uger på kandidatuddannelsen, hvis du overvejer at komme på udveksling på 2. semester.

Ansøgningsproces
Processen for at arrangere et udvekslingsophold på arkitektur, design og Crafts in Glass and Ceramics indeholder en række trin. Hvert trin beskrives i detaljer her:

Trin 1: Søg information om udvekslingsmuligheder

Start informationssøgningen i god tid og overvej grundigt, om du vil ansøge om udveksling og hvor du gerne vil hen.

Udveksling er fagligt og personligt krævende så søg kun om udvekslingsplads, hvis du har et stort mentalt og fagligt overskud. Du skal tage 30 ECTS mens du er på udveksling, hvilket ofte giver en højere pres og arbejdsbelastning end for de lokale studerende og andre udvekslingsstuderende. 

Se på listen over Det Kongelige Akademis partnerinstitutioner partnerliste.kglakademi.dk For at fremsøge institutioner i listen, som er tilgængelige for dig, skal du starte med at vælge din uddannelse (education), semester, niveau (level) og undervisningssprog (teaching language).

Undersøg hvilke institutioner der har tilbud, der passer til din profil og interesser. Læs grundigt på institutionernes websider og kursuslister. Se også på institutioner, som du ikke lige i første omgang har overvejet eller umiddelbart fundet interessante.

Arkitektstuderende må kun ansøge om plads på udvekslingsaftaler inden for arkitektur. Designstuderende må kun ansøge om plads på udvekslingsaftaler inden for design. Dette gælder også for kandidatstuderende på "Spatial Design", "Strategic Design and Entrepreneurship" og "Furniture design".

Husk at undersøge om institutionerne, som du er interesseret i, har tilbud der passer til det faglige emne og formål i dit program. Du kan evt. rådføre dig med den programansvarlige på dit program.

Du kan prioritere tre partnerinstitutioner, når du ansøger om at blive indstillet til en udvekslingsplads. Du kan ikke ændre prioriteringer efter du har søgt. Det er derfor vigtigt, at du grundigt har undersøgt, hvilke undervisningsaktiviteter institutionerne udbyder og om du opfylder sprogkravene.

Trin 2: Ansøg til Studieadministrationen om udvekslingsplads

For at ansøge om en udvekslingsplads skal du udfylde det elektroniske ansøgningsskema til studieophold i udlandet. Du finder user guide og link til ansøgningsskemaet øverst på siden.

Ansøgningsskemaet er på engelsk, men du må godt udfylde det på dansk.

I den elektroniske ansøgning skal du beskrive din faglige motivation og grundene til at du ansøger til hver af partnerinstitutionerne, som du har prioriteret i skemaet. Hvis det er muligt, er det en god ide at skrive hvilke kurser du gerne vil tage på institution/erne. Du bestemmer selv, om du vil lave beskrivelsen/erne på dansk eller engelsk og du bestemmer selv hvor lang den skal være (dog max 3000 tegn).

Vigtigt: Husk at checke i listen over akademiets partnerinstitutioner om udvekslingsaftalen er tilgængelig for studerende på dit uddannelsesniveau (Bachelor/Kandidat) inden du vælger aftalen i ansøgningsskemaet.

I de tilfælde hvor stilles krav til sprogkundskaber kan du se det i feltet ”Language Requirement” i listen over partnerinstitutioner. Du skal uploade dokumentation for påkrævede sprogkundskaber i ansøgningssystemet. Dokumentationen er som oftest eksamensbevis fra din gymnasiale eksamen. Hvis der ikke står noget i feltet ”Language Requirement” er der ingen sprogkrav.

Ansøgningsfrister:

  • 5. februar kl. 24:00 (til efterårssemesteret)
  • 10. september kl. 24:00 (til forårssemesteret)

Ansøgninger accepteres ikke efter ansøgningsfristerne.

Trin 3: Svar fra Studieadministrationen

Fagligt programansvarlige indgår i vurderingen af ansøgningerne om udveksling. Ved udvælgelsen af ansøgere, der indstilles til de forskellige partnerinstitutioner, benyttes følgende kriterier:

  • Den studerendes faglige niveau, herunder den faglige vurdering af den studerendes arbejde og karakterer.
  • Den studerendes faglige motivation for og beskrivelse af valget af partnerskolen.
  • Hensynet til, at flest muligt kvalificerede studerende får opfyldt deres ønsker om at komme på udveksling.

1-2 uger efter ansøgningsfristen vil du modtage en e-mail med svar på din ansøgning.

Hvis du har fået tildelt en udvekslingsplads, skal du svare "ja tak" eller "nej tak" til pladsen inden en fastlagt frist. Du mister tilbuddet om udvekslingspladsen, hvis du ikke svarer på mailen inden fristen. Check derfor din mail og ansøgningssystemet dagligt.

Selvom akademiet har indstillet dig til en udvekslingsplads, er du stadig ikke er garanteret en plads, da partnerskolen har ret til at afvise en ansøgning.

Hvis du siger "ja tak" til en udvekslingsplads, kan du ikke efterfølgende afmelde pladsen med henblik f.eks. på at tage på praktikophold i stedet.

Trin 4: Ansøg til parnerinstitutionen om en udvekslingsplads

Næste skridt er at du skal sende en ansøgning til partnerinstitutionen inden deres ansøgningsfrist.

Akademiets studieadministration sender dig et link til partnerinstitutionens webside hvoraf ansøgningsdeadline og -krav fremgår. De fleste partnerinstitutioner kræver, at udvekslingsstuderende indsender en portfolio. Det er en god ide’ at starte tidligt på at udarbejde din portfolio.

Trin 5: SVar fra partnerinstitutionen

Det tager normalt 6-8 uger efter partnerinstitutionens ansøgningsfrist inden du får besked fra partnerinstitutionen om hvor vidt du er optaget.

Hvis du optages på partnerinstitutionen er optagelsen bindende og du har ikke mulighed for at melde afbud til udvekslingsopholdet.

Trin 6: Ansøg om legater, visum og bolig

Udvekslingsstuderende skal ikke betale studieafgift på partnerinstitutionen. Nogle institutioner opkræver dog eksempelvis obligatorisk forsikringsgebyr og de fleste opkræver betaling for materialer.

Afhængig af hvilken udvekslingsinstitution du skal til, vil du kunne ansøge om legater (f.eks. Erasmus) og skal søge om visum, bolig mm. Du vil modtage yderligere information fra Det Kongelige Akademi og fra partnerinstitutionen.

Da dit udvekslingsophold gælder som en del af din uddannelse på Det Kongelige Akademi behøver du ikke at give besked til SU om at du skal på studieophold.

Trin 7: Udvekslingsophold på partnerinstitutionen

Nu er du klar til at tage på udvekslingsophold.

Vær opmærksom på følgende regler vedr. kursusvalg på partnerinstitutionen:

  • Du skal optjene 30 ECTS under opholdet. Dette gælder også på institutioner hvor institutionens egne studerende og andre udvekslingsstuderende ikke behøver at optjene 30 ECTS pr. semester.
  • De 30 ECTS skal bestå af fagligt relevant kurser. D.v.s. at sprogkurser, kulturkurser o.lign ikke kan indgå i de 30 ECTS.
  • Kandidatstuderende må kun tage kurser på kandidatniveau på partnerinstitutionen.

Hvis du studerer på en partnerinstitution, hvor de opererer med et point-interval pr. semester, skal du optjene max. antal points i intervallet. Dette gælder ofte for institutioner i Canada, Australien og New Zealand.

Trin 8: Afrapportering og hjemkomst

Efter hjemkomst fra studieopholdet skal du udfylde nogle tilbagemeldingsskemaer og du skal aflevere karakterudskrift fra partnerinstitutionen til exchange@kglakademi.dk

Derefter bliver udvekslingsopholdet registreret i din uddannelse på akademiet som ”bestået”. Titler på kurser og karakterer fra partnerinstitutionen kommer ikke til at fremgå af dit karakterbevis fra Det Kongelige Akademi.