Klimaspil: Channel

Klimaspil: Designstuderende forbereder os på en forandret verden

Klimaspil: Channel
Dato
Kategori
Uddannelse og studieliv

Studerende fra Institut for Visuelt Design skal det næste år arbejde med at visualisere en fremtid med klimaforandringer. Projektet er et samarbejde med Navigating 360, et netværk af Danmarks førende klimaforskere og er støttet af Novo Nordisk Fonden.

Hvordan kan kompliceret og vigtigt stof, nemlig FN’s seneste klimarapport, oversættes til et sprog og format, der er i øjenhøjde med befolkningen – især familier og unge? Den opgave er designstuderende fra Institut for Visuelt Design blevet stillet i et samarbejdsprojekt med Navigating 360, og støttet af Novo Nordisk Fonden.

Projektet med titlen 'Klimaekspeditionen' vil udfolde fortællinger og visualiseringer om klimaforandringerne med afsæt i computerspil, film, interaktive installationer og udstillinger hvor spekulativt design og world building kombineres. 

Computerspil skal gøre klimaforandringer forståelige

De studerende er allerede i fuld gang med første del af projektet. De arbejder på at udvikle computerspil, hvor brugeren kan leve sig ind i en ikke fjern fremtid, der er ændret af klimaforandringerne og byder på helt nye livsbetingelser.

Klimaspil: Hospital Room
Klimaspil: Hospital Room

”Vi er begejstrede for at være del af projektet sammen med Navigating 360 og for at bidrage til at skabe spiluniverser, der kan gøre klimaforandringerne mere forståelige og måske ligefrem forberede brugeren på fremtiden. Spil og fortællinger har en vigtig rolle at spille – også i forhold til klimaspørgsmål," siger Jakob Ion Wille, som er ansvarlig for programmet Visual Game and Media Design. "Der er ligefrem opstået en genre, der under et kaldes eco-games.  De appellerer til følelser og indlevelse og kan skabe forestillinger om, hvordan fremtiden vil komme til at se ud. Vi arbejder med en fremtid der kan virke dystopisk, men vores hensigt er, at der også skal være noget håbefuldt indhold, der kan bidrage til et nyt syn på eller tilgang til fremtiden”.

Initiativtager og stifter af  Navigating 360, Erik Rasmussen, har været til de første præsentationer af spillene. 
“Det har været meget inspirerende og lovende at se de studerendes første bud på at nytænke klimafortællinger - f.eks. hvordan spil kan forny og forstærke interessen for at engagere de unge i klimakampen," siger han. "Hvad nu hvis vi gjorde klimakrisen til verdens vigtigste spil? De studerende har lagt de første spor og demonstreret potentialet."

Projekt i flere etaper

Klimaekspeditionen kommer til at forløbe over flere etaper. Første etape er computerspillene, der bl.a. vil handle om den rolle vandstigninger vil få i vores fremtid. De første præsentationer vil finde sted i forbindelse med en åben brancheevent som Institut for Visuelt Design afholder den 20 juni. Spillene bliver herefter finpudset og får premiere ved åbningen af DACs udstilling: En Verden af Vand.

Til efteråret bliver der fokus på interaktions-  og udstillingsdesign og til foråret kommer de studerende til at arbejde med unge og fortællinger på sociale medier. Hele projektet bliver afrundet af en udstilling.