Ph.d.-bevilling fra Ny Carlsbergfondet: Dansk skrifttradition

Dato
Kategori
Forskning og innovation

Det Kongelige Akademi – Institut for Visuel Design har sammen med Designmuseum Danmark fået bevilget et ph.d.-projekt fra Ny Carlsbergfondet om ”Den danske skriftdesigntradition  (1890-1970)”. 

Ph.d.-projektet skal udvikle viden om dette mindre kendte område i dansk designhistorie, der ikke desto mindre regnes for at være fuldt på højde med bl.a. Danish Modern i det 20. århundrede.

Projektet kommer til at tage afsæt i det omfattende arkivmateriale hos Designmuseum Danmark og at se på det i relation til nutidens skriftdesign.

Martin Sønderlev Christensen, som leder institut for Visuel Design er glad for den nye mulighed. 

”Vi er meget taknemmelige for sammen med Designmuseum Danmark at kunne afdække og genaktualisere denne vigtige og formative periode grundigt. 

Der er meget læring fra vores store tradition og arv fra arkitektskolen indenfor skriftdesign. En arv som vi kan og skal bruge i dag. Det har aldrig har været vigtigere at bevidstgøre os om form og funktion, når vi bevæger os ind i en digital tegn- og skriftverden. ”

Professor MSO og leder af forskningsenheden Centre for Visibility Design, Sofie Beier bliver vejleder på ph.d.-projektet og ser frem til at få udbygget forskningen på området – også set i relation til det stærke forskningsmiljø på instituttet inden for skriftdesign. 

”I Centre for Visibility Design forsker vi bl.a. i hvordan forskellige skrifttyper påvirker læsning. Den historiske vinkel i ph.d. projektet bliver et rigtigt godt supplement til de øvrige projekter i centeret. Vi er optagede af at skabe en større opmærksomhed om den danske skrifttradition, vi tror og håber at dette projekt vil medvirke til det.”

Den danske moderne skriftdesignkultur udsprang fra Kunstakademiets Arkitektskole med centrale formgivere som Thorvald Bindesbøll (1846-1908), Knud V. Engelhardt (1882-1931), Gunnar Biilmann Petersen (1897-1968), Claus Achton Friis (1917-1999) og Naur Klint (1920-1978).