Billeder på bordplade

Skolelærere bruger designtænkning til at skabe bedre indeklima

Dato
Kategori
Forskning og innovation

Et godt indeklima i et klasselokale er meget mere end at lufte ud for at fjerne dunsten af madpakker. Det behøver heller ikke koste mange tusinde kroner til et nyt ventilationssystem at få elever til at deltage mere aktivt i undervisningen. Med mere viden og nogle greb fra designtænkning kan skolelærere og pædagoger gøre rum til en vigtig ressource i undervisningen. Indeklima kan med andre ord være en af vejene til bedre læring og trivsel.

Det er – kort fortalt – en af pointerne i en ny rapport om erfaringerne med uddannelse af indeklima-ambassadører. Rapporten hedder ”Læringsrum og indeklima”, og her ser tre forskere fra Aarhus Universitet og Det Kongelige Akademi på indeklima fra en ny vinkel. Adjunkt Bodil Hovaldt Bøjer fra Det Kongelige Akademi er medforfatter på rapporten og har blandt andet bidraget med en designvinkel. Hun fortæller, at der findes mange studier, som viser at god luftkvalitet, akustik og et ordentligt lys er vigtigt for elevers læring. Disse studier går dog mest teknisk til værk. 

Den nye rapport har et andet afsæt. 

Indeklima og rum som en ressource 

Rapporten går tæt på erfaringerne med at efteruddanne en række lærere og pædagoger i Aarhus Kommune. Fordelt på fem dage over flere måneder har lærere og pædagoger arbejdet med, hvordan indeklima og rum kan blive en ressource i det pædagogiske arbejde. 

”Undervejs i uddannelsen arbejdede flere af de nyudnævnte klima-ambassadører med at analysere deres lokaler og udforske, hvordan de med små justeringer af design og praksis kunne skabe et bedre indeklima. Erfaringerne fra uddannelsen viser at indeklima ikke blot er en teknikalitet. Det er noget, lærere og pædagoger kan forstå og arbejde med som en dimension af læringsrummet og derved tæt sammenflettet med pædagogisk praksis,” forklarer hun. 

En fleksibel læselounge

Der var fx to deltagere på uddannelsen, der ændrede et dårligt fungerende område på skolens bibliotek til en hyggelig læselounge. Med tunge gardiner, lys og genbrugsmøbler fik kursisterne skabt et fleksibelt rum i rummet, hvor eleverne havde lyst til at læse og være, fortæller Bodil Hovaldt Bøjer. 

Læselounge - mørkeblå væg, lænestole grupperet om små borde, planter, gulvtæpper
Læselounge, Søndervangsskolen

”Deltagerne har virkelig taget designtænkningen til sig, og de har med små greb og få midler vist, hvordan de kan skabe en stor forandring for både dem selv og eleverne,” tilføjer hun. 

I alt 33 lærere kan efter endt uddannelse kalde sig indeklima-ambassadører, hvor de tænker pædagogik og indeklima sammen med det fysiske læringsrum. Bodil Hovaldt Bøjer forsker til daglig i design af læringsmiljøer og underviser på efter- og videreuddannelsen på Det Kongelige Akademi.

Uddannelsen til indeklimaambassadør blev udviklet og afholdt i et samarbejde mellem Aarhus Kommune, DCUM, Aarhus Universitet og Det Kongelige Akademi.