De sidste fire cifre
En urban distributions central
Over de seneste årtier er antallet af afsendte og modtagne pakker tredoblet. Dette projekt fokuserer på at gentænke et led i distributionen af pakker. Udgangspunktet er en distibutions central, der kan håndtere den store mængde ind- og udleveringer på Vesterbro, og et system der bygger på urbane principper, hvor overgangen fra varevogn til cykel eller drone kan foregå.
Projektet forestiller sig en central i hver bydel, der kan aflaste byens pakkehåndtering. Den skal være strategisk placeret i forhold til infrastrukturen, så tung trafik kan undgås i byens kerne, og man slipper for de mange varevogne på fortove og cykelstier. Ud over det logistiske formål skal denne distributionsbygning give forbrugerne indsigt i mængden af pakker, der sendes og modtages, og synliggøre vores onlineforbrug.
Da pladsen til pakker bliver mindre, ønsker jeg at tegne en central i byen, der kan fungere som knudepunkt eller slutdestination for pakker. Pakkevolumen forventes at stige, hvilket også har ført til, at mange private kurerer og aktører åbner individuelle pakkeshops for at imødekomme behovet for distributionssteder. Fremtiden for distribution omfatter brug af cykler i stedet for varevogne, hvilket kræver en central, hvor pakker kan overgå fra varevogn til cykel. Visionært set ser jeg også distribution med droner, som allerede anvendes i andre lande, som en del af dette projekt
Distributionszone 1500
Udgangspunktet for opgaven blev området Vesterbro, sitet ligger foran Vesterport st og imellem SAS hotellet og buen. Sitet er interessant, da det ligger ovenpå en gammel banegrav som blev lukket under opførelsen af SAS bygningen. Det nye betondække som lavet, har derfor en masse skiver og søjler nedenunder, der har dannet grobund for udformningen af bygningen. Det er en struktur, jeg valgte at ligge mig ovenpå, så den har dannet rygrad for projektet.
MATERIALE
Situationsmodel 1.500
TID
Tids aspektet i distributionsverdenen har været sigende i projektet, da dette er en branche der foregår om natten, der bliver omfordelt om natten, og kørt ud til om morgenen, derfor ville jeg rigtigt gerne prøve at arbejde med at det er den her maskine der står og lever om natten, og måske at man som borger i byen, kan få et indblik i den massive mængde pakker, der hver dag blevet leveret og bragt.