Vi bruger cookies

Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering bruger cookies til at skabe en bedre brugeroplevelse, til at interagere med sociale platforme og til anonymiseret statistik over trafikken på vores hjemmeside.

Cookies fra sociale medier gør det muligt for os at interagere med velkendte sociale mediers platforme og indhold. Formålet kan være statistik eller marketing.
Nødvendig for at afspille YouTube vidoer. Benyttes til marketing, statistik og personalisering.
Nødvendig for at afspille Vimeo videoer
Præference cookies gør det muligt for en hjemmeside at huske oplysninger, der ændrer den måde hjemmesiden ser ud eller opfører sig på. F.eks. dit foretrukne sprog, eller den region, du befinder dig i.
Bruges til grafiske elementers tilstand

Interaktiv app kan revolutionere udfordrede børns læsning

Dato
05.04.2023
Kategori
Forskning og innovation

Forskningsprojektet 'ScreenReads' skal udvikle en læseapp, der kan give nye muligheder for børn med læseudfordringer. Ud fra barnets øjenbevægelser og stemmeføring kan app'en fremhæve eller understøtte de dele i teksten, som barnet har svært ved at læse. Projektet ledes af professor MSO Sofie Beier. 

Cirka 8 procent af befolkningen har vanskeligheder med skriftsproget på grund af ordblindhed. Det kan have stor betydning for den enkeltes mulighed for at indgå på lige fod med andre i samfundet. Det viser sig for eksempel inden for uddannelse. Blandt unge med ordblindhed på 25–26 år har kun 69 procent gennemført en ungdomsuddannelse mod 81 procent blandt ikke-ordblinde jævnaldrende. Udfordringer med læsning og skrivning vægtes derfor også højt i det danske uddannelsessystem.

Læsestøtte i realtid
I forskningsprojektet ScreenReads vil et hold af forskere med professor MSO Sofie Beier i spidsen udvikle en app, som skal gøre lettere at lære at læse for børn med læseudfordringer og potentiel ordblindhed, ved at støtte barnet mens det læser. Ud fra analyser af læserens øjenbevægelser og stemmeføring vil app'en som er baseret på kunstig intelligens, fremhæve eller indsætte elementer i teksten, der hjælper barnet med dets særlige udfordring. Appen vil ydermere kunne foreslå  læseøvelser, der er relevante for det enkelte barn.

"Svage læsere har brug for at øve sig rigtigt meget på læsning og ofte med voksenstøtte. Det kan være svært for en skolelærer at være der lige meget for alle elever på en gang. Appen er derfor et rigtigt godt støtteværktøj, der minimerer den inaktive ventetid, når et barn er gået i stå og har brug for voksenstøtte til at komme videre i sin læsning, " siger Sofie Beier, professor mso og leder af projektet. "Vores mål er derfor, at appen kan få en omvæltende betydning for børn og unge med læseudfordringer eller ordblindhed, og samtidig dække et stort behov vi ser ude på skolerne i dag for test, støtte og større selvstændighed hos børnene."

Om forskningsprojektet ScreenReads
Appen udvikles i et tværfagligt samarbejde mellem Det Kongelige Akademi, firmaerne EyeJustRead og Serious Games Interactive samt Professionshøjskolen Absalon og medfinansieres af Innovationsfonden med 14 mio. kr.

Med midlerne fra Innovationsfonden kan projektet videreudvikle en teknologi, der er skabt af firmaet EyeJustRead i deres app EyeJustRead 1.0, som allerede har været brugt af 2000 læsere. I sin nuværende form kan EyeJustRead 1.0 levere målinger af øjenbevægelser, som en læsevejleder efterfølgende kan analysere. Det nye i dette projekt er, at slutproduktet –  EyeJustRead 2.0 – kan hjælpe børnene og øge deres læsefærdigheder i realtid, mens de læser.  

EyeJustRead 2.0 er først og fremmest møntet på grundskoler fra 0.–3. klasse, hvor udfordringerne i læsning typisk registreres, og hvor det derfor er afgørende at sætte ind. Produktet forudses at få stor værdi i danske skoler – og kan på sigt også skaleres til et internationalt marked.