Forskning og samarbejde

Konservering er – både nationalt og internationalt – et lille og specialiseret forskningsområde, der både dækker konserveringsvidenskabelig forskning og præventive tiltag eller aktive konserveringsarbejder. Samtidig er faget meget bredt, og fungerer som bevaringsfaglig kerne i arbejdet med en lang række museers og historiske bygningers bestræbelser på at sikre kulturarven for fremtidige generationer. 

Kunstkonserverings konserveringsfaglige undervisere og forskere dækker et relevant udsnit af fagområdets hovedfokus, malerier eller malede overflader på træ, lærred og bygninger, herunder vægmalerier. Internt på Institut for Konservering er der derudover andre naturvidenskabelige fagfolk, som understøtter programmet med f.eks. kemi, biologi og mikrobiologi. 

Dele af undervisningen og forskningen i faget bliver suppleret med eksterne konservatorer (f.eks. fra museer eller universiteter) og andre fagligheder fra et bredt spektrum med naturvidenskabelig eller humanistisk baggrund – der typisk er vores samarbejdspartnere i museer og historiske huse. Disse samarbejdspartnere kommer fra både ind- og udland, hvilket igen afspejler fagets internationale forankring. 

Kunstkonserverings forskning retter sig både mod emner, som har særlig betydning for malerier og andre malede overflader nationalt og internationalt, men vi forsker også i emner, som har vidtrækkende betydning af museumsdrift generelt på verdensplan, for bæredygtighed i arbejdet med at bevare natur- og kulturarven for fremtidens generationer. Blandt igangværende forskningsprojekter finder man forskning i farvelags reaktioner på omgivelsernes klima-udsving og dermed også et fokus på malerisamlingers reaktioner på fremtidens klimaændringer – den viden, vi høster fra de forskningsprojekter, indgår i den bredere forskning i fremtidens bæredygtige museumsdrift. Næsten alle vores forskningsprojekter er tværfaglige, og laves i større, internationale forskningsgrupper – typisk i forbindelse med EU-forskningsbevillinger eller andre fondsbevillinger.

I den daglige undervisning er der også tradition for et nært samarbejde med danske museer og samlinger, der stiller museumsgenstande – f.eks. malerier – til rådighed for Kunstkonserverings undervisning, til brug for de studerendes øvelser i undersøgelsesmetoder, analyser, dokumentation, diagnostik og præventive eller aktive konserveringsprocesser.