kursusbillede

Design, inddragelse & samarbejde

Modulet sigter på at etablere en dybere forståelse for inddragelse og samarbejde som væsentlige elementer i udviklings- og forandringsarbejde. Med udgangspunkt i indsigter og værktøjer fra co-design og servicedesign fokuserer modulet på hvordan prøvehandlinger og designeksperimenter kan iværksættes som kollektive undersøgelser af mulige løsninger i deltagernes egen praksis. Modulet fokuserer på samarbejde mellem interessenter med forskellige faglige baggrunde, ansvarsområder og interesser, og hvordan (fysiske eller digitale) materialer og evalueringsmetoder kan understøtte produktive serier af møder mellem interessenter. 

Deltagerne vil gennem faglige oplæg, øvelser og workshopformater arbejde med hvordan både interne eller eksterne interessenter kan mobiliseres og engageres i udviklingsprocesser. I den skriftlige opgave skal deltagerne kunne demonstrere viden og forståelse for modulets indhold gennem afprøvninger af tilgange og teoretiske perspektiver, der styrker inddragelse og samarbejde i egen arbejdsmæssige kontekst. Deltagerne skal på baggrund heraf analysere og kritisk reflektere over egne resultater i samspil med modulets litteratur.

Mål for læringsudbytte:

Viden og forståelse om både designteoretiske og praksisnære perspektiver inddragelse af interne og/eller eksterne interessenter i samarbejde omkring organisatorisk udvikling og forandring.

Færdigheder i at anvende relevante designteoretiske og praksisnære metoder og tilgange til at afsøge nye muligheder for inddragelse og samarbejde i egen organisation

Kompetencer i at reflektere kritisk over valg af metoder og tilgange samt deres implikationer for inddragelsens og samarbejdets kvalitet og udviklingspotentialer

Undervisning og seminardatoer

Undervisningen består af seminarer og veksler mellem oplæg, diskussioner, workshops og gruppearbejde. 

Undervisningsdatoer 2025
Modulet afholdes over 5 dage:

Session 1: 3. + 4. februar 2025

Session 2: 24. + 25. februar 2025

Session 3: 10. marts 2025

Hvem er modulet målrettet til?

Uddannelsen, og de enkelte moduler, er henvendt til (projekt)ledere, mellemledere, interne konsulenter, specialister, koordinatorer mm., der ønsker at styrke deres viden og kompetencer i forhold til at lede og facilitere organisatoriske udviklings- og forandringsrettede processer.

Adgangskrav og optagelse

For at blive optaget på et diplommodul er det et krav, at du har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse, som mindst er på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en relevant videregående uddannelse gennemført som et fleksibelt eller reguleret forløb

Derudover skal du kunne dokumentere, at du har mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende eksamen. 

(jvf. bekg. nr 933 af 13/06/2022)

Optagelse på uddannelsen sker på baggrund af en vurdering af din uddannelsesmæssige baggrund, erhvervserfaring og dine muligheder for at anvende uddannelsen i dit aktuelle arbejde.

Ansøgning og optagelse
Du søger om optagelse gennem det elektroniske ansøgningsskema, som du kan finde under de enkelte diplommoduler. Ansøgningsfrister for de forskellige moduler udmeldes løbende på det enkelte diplommodul.

Portræt - Sissel Olander

Modulansvarlig

Sissel Olander
Lektor, PhD
Vis beskrivelse

Sissel er lektor ved Institut for Visuelt Design og modulansvarlig for modul 1 og 3 på diplomuddannelsen. Hun underviser desuden på akademiets Ph.d.-skole. Sissel arbejder i sin forskning med designantropologiske strategier og har særligt fokus på organisatoriske praksisser og teknologier.

Efter- og Videreuddannelse

Kontakt

Har du spørgsmål til diplomuddannelsen?

Kontakt: update@kglakademi.dk