Uddannelses- og Forskningsministeriet hylder undervisere med pris
Uddannelses- og Forskningsministeriet har netop offentliggjort vinderne af dette års undervisningspriser som skal skabe mere anerkendelse om underviserrollen på de videregående uddannelser. I år går en af priserne på 500.000 kroner til Maria Sparre-Petersen og Flemming Tvede Hansen, der underviser på designuddannelsen.
Maria Sparre-Petersen og Flemming Tvede Hansen underviser sammen på modulet ’Eksperiment, Materiale og Teknologi’. De er specialiseret inden for hhv. glas og keramik, og har begge i en årrække arbejdet med at udfordre de traditionelle materialer, både igennem nye digitale muligheder og i forhold til bæredygtighed. Nysgerrigheden og friheden i den eksperimenterende proces er noget de tager med ind i undervisningen af de designstuderende.
”Maria Sparre-Petersen og Flemming Tvede Hansen er et stærkt team med et inspirerende fokus på at eksperimentere. Ifølge indstillingen til prisen har de et særligt fokus på fællesskabet, og at alle kan lære noget af alle. I deres undervisningsmodul på Det Kongelige Akademi insisterer de på at vække nysgerrigheden hos deres studerende og give dem plads til at prøve ting af. På den måde lærer de studerende at lære”, siger uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen.
God og engagerende undervisning
De to prismodtagere er naturligvis glade og stolte over at være blevet tildelt undervisningsprisen:
”Det er en stor anerkendelse af vores pædagogiske og faglige ekspertise. Glæden ved at andre ser at vores fokus på eksperimenter med omdrejningspunkt i materialer og teknologier er vigtigt og en central kvalitet på uddannelserne. Især de studerendes positive evalueringer og feedback senere i studiet er bekræftende i forhold til at vide at det vi gør, har en varig impact.” siger Maria Sparre-Petersen og Flemming Tvede Hansen.
De i alt syv prisvindere modtager hver 500.000 kroner. De 200.000 kroner er en personlig hæderspris, mens 300.000 kroner er øremærket aktiviteter, der kan være med til at skabe god og engagerende undervisning på prismodtagernes uddannelsesinstitutioner. De penge ønsker Maria Sparre-Petersen og Flemming Tvede Hansen at bruge på endnu flere eksperimenter inden for materiale- og teknologiforståelse i undervisningen.
”Vi ønsker at udvikle undervisningsforløbet hen imod en fremtid hvor eksperimenter, materialeforståelse og teknologiforståelse bliver mere og mere centrale på grund af de miljømæssige udfordringer vi står overfor og teknologiseringen af samfundet generelt,” siger Maria Sparre-Petersen og Flemming Tvede Hansen. ”Vi ønsker at klæde de studerende på til at være med til at løfte nogle af disse store udfordringer i samfundet, hvilket vi mener at dette forløb bidrager til at skabe et kunstnerisk, videnskabeligt og fagligt grundlag for.”
Vigtigt med fokus på processen
Også dekan for designuddannelsen, Mathilde Aggebo, glæder sig på underviserne og de studerendes vegne:
”Det er med stor glæde og stolthed at se Maria og Flemming blive anerkendt med undervisningsprisen. Det er så vigtigt, at vi udover at hylde vores kandidater og forskningsresultater, også fokuserer på processen og vejen derhen. Den går igennem fremragende og inspirerende undervisning på højeste niveau - og det leverer Maria og Flemming. Og når indstillingen så er lavet på baggrund af de studerendes store tilfredshed med undervisningen, så kan det jo ikke blive bedre!”, siger Mathilde Aggebo.